Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: SAAB 9-3 CV Sthlm – Öland – Sthlm

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129

    SAAB 9-3 CV Sthlm – Öland – Sthlm

    I somras så tänkte vi åka på en bilsemester, första hela sommaren med cabben. Resan startade den 29e juli och vi var åter den 10e augusti.
    Bilen i fråga är en Saab 9-3 Cab Vector m/04 med 388 hk och 500 Nm på etanol. Under denna roadtrip så tankade jag bensin, 95 oktan.
    Vi hoppades på att vädret skulle bli bra, men det ska det ju va…Vi skulle ju till Öland och där är det ju solsäkert, vi hade inte heller plats för allt för mycket packning och det var kanske det som var största anledningen till att vi önskade oss sol och torrt väder.

    Packningen gick bra, faktiskt bättre än förväntat. På bilden är även Ikea kassen som innehåller ren tvätt som skulle in i garderoben och inte i bilen men men, nu har kläderna vädrat. Farligt att ställa påsar, väskor i eller i närheten av hallen när man håller på att packa bilen. När sambon såg dessa vid första stoppet så fick hon sig ett gott skratt.
    Den orange väskan fick vi ha i baksätet, vi är tre stycken, två vuxna och ett barn. Det soliga vädret gjorde att vi startade med suffletten nere och en lite lägre fart än vad skyltarna visade. Vi började vid påfarten vid Barkarby och E18 västerut. E18 från Järfälla, Barkarby mot Enköping. Det blir ganska blåsigt för den i baksätet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:05.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Framme i Mem så tittade vi på ett par båtar som slussade och det blev lite kalabalik i det strömmande vattnet som uppstod när slussportarna öppnas.

    Var skönt att slå sig ner vid ett bord och äta en plocksallad dricka en (folk)öl och painriche bröd.
    När vi cyklade tillbaka så var det lite besvärligt med den motvind som vi hade, den hade hjälp oss mer än vi trodde när vi cyklade åt andra hållet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-07 klockan 08:50.
    Till mitt garage: Garaget

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Tillbaka i Söderköping så tog vi en mjukglass och tittade på människor och båtar. Funderade om inte cafét borde rätta till skylten som hänger på hörnan lite bättre…
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Vi stannade ett par nätter här och upptäckte Söderköping från cykeln.
    Nu var det fredag och den 31a, vi skulle vidare. In med den packning som vi använt och man var tvungen att packa ganska noga för att prylarna skulle in i bilen och väskorna fick inte svälla ut allt för mycket. Vid några tillfällen under resan så ville inte suffletten åka ner i sin avsedda ficka för att det låg väskor eller annat i vägen och då fick man ta sig omaket och gå bak och stuva om lite, skaka väskorna för att försöka göra dom lite plattare osv.

    Nu körde vi lite åt nord ost, sambon hade hittat bilfärjan från Oxelösund till Byxelkrok. Vi gillar båda vatten och båtliv samtidigt som vi sparar några mil men det tar visserligen något längre tid men det beror ju även på köer och liknande. En (lätt)öl och räkmacka och sedan kaffe på det på ett soligt akter/soldäck är svårslaget, även för en Saab ägare.
    Bilvägen är det ca 19 mil mellan Oxelösund och Byxelkrok, färjan tar ca 2 timmar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:04.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Blå ljungfrun såg vi på vägen över och när vi körde av så såg vi en NG9-5, mycket fint att titta på. Den skulle också norrut så vi gjorde dem följe en bit längs vägen.

    Vi svängde norr ut mot vårt boende, NGn körde mer österut, även den här gången hade vi bokat en liten stuga. Hälluddens camping, som rekommenderas för dess närhet till havet, norra delarna av Öland samt att stugorna låg som i en grön glänta omgiven av gröna träd. Trevlig liten stugby men incheckningen var en nära döden upplevelse. Mat köpte vi antingen på ICA i Byxelkrok eller när vi åt på krogen i hamnen eller den gudomligt goda räkmackan på golfklubben och de otroligt goda bullarna på samma golfklubb. Det var en äldre dam där som skötte kafét och även bakade det som sedan såldes.

    Vi träffade ett par bekanta som flyttat till sommarstället i Byxelkrok, som nu mer är vinterbonat. Tidigare bodde de i Stockholm och spenderade sommaren på Öland, nu är det bofasta och lever i ett helt annat tempo. Modigt att ta steget så där och man blir ju lite sugen när man sitter och pratar, ser solen sänka ser ner i havet med en rosa himmel som sakta mörknar och slutligen blir svart.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-05 klockan 06:06.
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Ny månad och nya äventyr. Idag packade vi lätt vilket innebär vatten, fika, badkläder och några smörgåsar. Färden gick mot Ölands norra udde och Fyren långe Erik. Fyren ligger som på en liten ö, som är som en landremsa vid norra änden av fladen, Grönkullaviken. Solen strålade, fladen var blank, nästan ingen vind. Nercabbat är ju härligt att åka. Lyssnade ömsom på motorn och ömsom så pratade vi om vad vi skulle se och vad vi såg, farten var härligt låg och vi blev omkörda av en del bilar.

    Fyren som är 27 meter byggdes är byggd av Öländsk kalksten, den tändes för första gången 1845. I samband med en modernisering av ny linsapparatur så höjdes den till att bli 32 meter, detta genomförds 1906. Fyren var bemannad ända fram till 1976 och fyrvaktmästarbostaden finns kvar.

    På Öland så ställde jag ifrån mig bilen med suffletten nerfälld, det var bara på natten som jag fällde upp taket. Var skönt att kunna släppa det där, kändes som en skön atmosfär och tyckte inte att jag såg några som såg ”skumma” ut så att det var skönt att slippa tänka på att prylar kunde försvinna ur bilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Från Erik så körde vi till Trollskogen, den ligger vid östra sidan om fladen och vi är fortfarande på norra Öland. In på parkeringen och ställer mig långt från dörruppslag, parkerar och kliver ur, lyfter ur ryggsäcken och hör då mitt namn…Tittar upp och ser du svägerskan och brorsan så vid sin bil 50 meter bort. Vi bor i samma kommun men vi har bara sprungit på varandra ett par gånger på över 15 år som vi bott där men här på Öland så ställer man sig på samma parkering vid samma minut.

    Vi slår följe och går tillsammans längs stigen som går norrut till udden. Vi går norrut i värmen och i det soliga vädret, dom bor i Kalmar och hade åkt till Öland bara över dagen. Längs stigen så skiftar naturen, från skog till kust, även om det inte är så många kilometer. Många träd har murgröna som växer upp längs stammen. Det gör att skogen blir väldigt grön hela vägen upp.

    Det är varm och vi blir lite svettiga, när vi ser vattnet i fladen så blir vi badsugna, vi vill bada. Bror och svägerska har inga badkläder med sig och våra vägar skiljs, dom fortsätter söderut längs med östkusten och vi tar ett dopp i Grankullvikens kalla och klara vatten. Härligt att ligga i solen och torka, några andra tycker vår idé om att svalka sig är ett bra förslag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:06.
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Det fanns spår eftersom viken var skyddad och en viktig handelsplats under medeltiden. Det fanns även rester av skyttevärn så Svenskar och Danskar stridit här omkring 1452.
    Fanns även lämningar som vittnade om att det framställts tjära ända in på 1900-talet i s.k. tjärdalar.
    Intressant med så rik historia vi har.

    Sedan går vi vidare, längs med östkusten och söderut. Längre fram så möter vi några kor som står på stigen, stigen går genom en kohage så det är vi som inkräktar på deras mark. Vi tänker att stigen är bred och vi tänkte att stigen är ju bred och vi kan passera. Jag skickades fram för att passera korna först så skulle tjejerna komma efter. Korna tyckte inte att det var en bra idé om att dela på stigen, efter det att första kon gjort ett ”utfall”, tog ett par steg närmare mig och viftade med huvudet så försvann både jag och tjejerna in i skogen, efter en halvcirkel så var vi tillbaka på stigen och kunde fortsätta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-05 klockan 20:11.
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Åter vid bilen så la vi in väskorna och startade upp maskinen. Rullade ut från den grusade parkeringen med det karekteristiska ljudet av grus under däcken ackompanjerat av lite dovt muller från motorn. Härligt.

    Vi fortsatta lite neråt längs med östra sidan för att svänga västerut. Små vägar men inte alltid slingrande. De vägar som sträcker sig från väst till öst är många gånger väldigt raka och ritade och byggda efter linjalstreck. Naturen är väldigt platt och ingen hänsyn behöver tas till nivåskillnader som jag antar är anledningen till de raka vägarna.

    Vid Byxelkroks Golfklubb äter vi den gudomliga maten och stannar för att prova fika. Damen var väldigt trevlig och fikat var egentligen inte med i planen men så blev det.

    Efter ett dopp i det kalla vattnet så styr vi motorhuven mot vår camping stuga, i Byxelkrok stannar vi på den minsta mack som vi någonsin stannad vid. Det var bara en container med två pumphandtag på gaveln. Lätt att välja var det också, diesel eller 95 oktan.

    49,25 liter och 54,74 mil hade vi färdats. Färddatorn sa att förbrukningen hade varit 0,80 liter/mil miniräknaren fick det till 0,9.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-05 klockan 20:39.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Det var fortfarande eftermiddag så vi gick ner till vattnet, stugbyn låg bara ett par-tre hundra meter från vattnet. Dock var det ingen sjöutsikt eftersom det var som en ås mellan stugorna och vattnet, dessutom var det en del träd, ingen skog direkt men ändå så var det markens beskaffenhet och skog som gjorde så att havsutsikten uteblev men väl nere så var det fantastiskt. Att sitta under blå himmel och spana mot en horisont är härligt och rogivande.

    På torsdagen den 2a juli så checkar vi ut, gick något snabbare än den enooormt sega incheckningen. Nercabbade och fullpackade så kör vi vidare, långsamt längs vägen. Farten pendlar omkring 50 och det är en del skog här på norra delen. Vi stannar till på ett bageri som ligger i en gammal skola, dom bakar enbart glutenfritt, Lill-tjejen är gluten intolerant så det passade perfekt. Pratade lite med dom och köpte så att vi hade både bröd för smörgåsar och fikabröd.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Sedan körde vi söderut, från Byxelkrok så körde vi längs en grusväg som går längs med kusten. Långsamt över ett vindpinat landskap. Kort bränt gräs växte närmst vägen tillsammans med korta enbuskar, ölandstok och blommor i olika färg. Inåt land, några hundra meter så växte gräset högre men man såg att det var torrt i marken och att jordmånen säkert gjorde växterna härdade. Havet låg hela tiden på vår högra sida, med en klippig och stening strand där mindre vågor bröt mot land. På vissa håll var det en grusstrand på andra ställen var det raukar och klippor som brant gick ner i havet.

    Vi körde förbi ett övergivet kalkbrott som vittnade om svunnen produktion, det fanns även ett par brott som såg ut att fortfarande aktiva.

    Vid Byrums raukar stannade vi och tittade, tog några bilder och letade i gruset efter fossiler men av det hittades intet. Raukarna är minnen av Sveriges bergrund som för 490 miljoner år sedan låg söder om ekvatorn och då täcktes av ett varmt och grunt hav med korallrev.

    Färden fortsatte sedan genom Horns Kungsgård som var ett naturreservat, vi såg hela sträckan som vacker natur och vi höll oss hela tiden på vägarna. Vid möte och där vägen var smal så körde i åt sidan och fick stanna någon gång. Farten här var omkring 20-30, lätt dammande i den svaga vinden.

    På vissa håll låg det som sjöbodar mellan vägen och havet. Husen byggda i sten, sten som står emot vind och vatten. Här, tack och lov, förändras nog inte saker och ting sig allt för ofta. Längs grusvägen kommer vi ifatt en liten familj på cykel, hör att de blir uppspelta över att det är en Saab och mamman säger något i stil med, vänd till pojken att den här skulle ju pappa se. Pappan kommer jag ifatt strax efter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Vid Sandvik, en fin liten hamnstad stannade vi för lunch. Vi åt i en gammal stor kvarn som ursprungligen drevs av hästar. Kvarnen rymde även bostad till mjölnaren som senare blev verkstad och 1926 byttes hästarna ut mot en råoljemotor.

    Kroppkakor blev det för oss, det smakade gott. Efter maten så gick vi ut till Saaben igen och startade. Färden gick i lugnt tempo till Borgholm. Vi stannade vid hamnen och tog en promenad genom staden och längs med ett par bryggor.

    Här stannade vi även för natten i ett rum som vi hyrt.
    Fredagen den 3e, så åkte vi till Borgholms fästning. Ett pampigt slott med en lång historia. Vädret var fortfarande vackert och det var härligt att gå runt i borgen och titta. Vilken utsikt det var och inget kunde passera utan att bli upptäckt, i alla fall mellan Öland och fastlandet. Färskvatten var man självförsörjande med genom att man hade en egen brunn.

    En snabbare titt vid Solliden blev det också men vi gick aldrig in men trädgården såg fantastik ut, sådana härliga färger. Gräs, träd- och buskars löv var verkligen gröna i olika nyanser och stora rosor i rött blandat med stora blommor i vitt, rosa och blått.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  13. #13
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Vi lyssnade lite på radion och tur var väl det. Ett rån hade ägt rum (inte ovanligt i dagens Sverige) med trafikspärrar som följd, som ett brev på posten uppstod det köer vilket radion varnade för. Vi bytte då västkusten mot östkusten och färden fortsatte i lugnt tempo söderut. Tid fanns för att prova på det kalla vattnet och torka på en handduk i den varma vita sanden.

    När vi korsade ön så körde vi genom naturlandskap som benämns Alvar, vilket är den natur som finns på flera håll på Öland. Låga växter, torrt och mycket barrväxter. Så fint.

    Här kan man läsa mer om alvar https://sv.wikipedia.org/wiki/Alvar_(landform)
    Vi korsade Öland än en gång eftersom vi skulle till Mörbylånga på den västra sidan men rånet, uppe vid Böda och de köer som uppstod när polisen spärrade Ölandsbron hade fått oss att byta kust.

    Väl framme i Mörbylånga, där vi skulle stanna i en vecka, så tog vi en promenad. Ett litet finns samhälle. En ort där man ser tydliga spår av avsaknaden av glesbygds politik, det var inte många affärer kvar men det fanns mataffär, några restauranger, frisör, tobaksaffär och lite annat men vi såg några tomma lokaler och träffade boende som berättade om en mer levande stad för bara något årtionde sedan.

    Vi bodde på ett trevligt ställe nere vid torget, fint och välstädad. Sköna sängar och bra frukost.

    Dagen efter, lördagen den 4e, så skjutsar vi Lill tjejen till hennes efterlängtade ridläger. Det låg i Mysinge och var inte mer än 10 minuter med bil. Detta för att kunna hämta henne om något skulle hända men allt gick jättebra. Släppte av henne och tog en fika tillsammans med 9 småtjejers föräldrar och ledarna. Sedan körde vi iväg, det såg ut som om dom skulle få det jättebra, vilken dom även fick.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:19.
    Till mitt garage: Garaget

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Underbart att följa med längs Öland, det var 10 år sen jag bodde i Kalmar men jag längtar tebaks varje sommar. Tack!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Vi, nu barnfria, körde iväg till en strand som låg en liten bit norr om Mörbylånga. Vi hade sett skyltarna på vägen dit. Där fanns surfbrädor att hyra. Det var omkring 25-30 år sedan jag testat surfing, utan något vidare resultat, senast. Tänkte att det inte kunde gå sämre, så jag hyrde en bräda. Har aldrig badat så många gånger på en timme…Men kul var det och några bogar blev det också, även om jag låg i vattnet den mesta tiden, eller på väg ner eller upp ur den samma.

    Söndag den 5e, efter frukosten som avnjöts på farstun i skuggan så kommer han som har stället (tillsammans med sin fru) och säger hej. Frågar lite hur det är och så där. Säger att han tycker att jag har en snygg bil och nämner att det finns en annan cab här på orten som, om jag förstod färgbeskrivningen rätt, var Lime gul. Jag sa att den är snygg i den färgen, gult sticker ut. Han tyckte att det var synd att Saab inte var kvar längre.
    Kul med några små berömmande ord.

    Nu när dagen startat var det dags att ordna skägget som fått härja fritt. Ser ut som en iland spolad sjöbuse, både på huvudet och i ansiktet. Bokade en tid dagen innan och han på frisören såg undrande ut men sa att jag var välkommen. Inga andra kunder var där när jag kom och jag aldrig suttit så länge i en frisörstol som denna dag. Tror inte det kom så många kunder per dag så förstår om man vill dra ut på tiden/jobbet en del.

    Sedan körde vi ner till Möckleby, här skulle vi träffa en kollega till mig. Körde ner till hamnen, solen sken och suffletten låg i tryggt förvar i sitt avsedda fack i bagageluckan. Sen kom kollegan och hennes man, vi Corona hälsade och gjorde upp lite planer. Dom körde iväg och vi gled efter. Saaben fick uppskattande kommentarer och jag som blir barnsligt förtjust satt leende i bilen på vägen söderut där resmålet var Fyren Långe Jan. Vägen gick genom kungens jaktmark och vi passerade kungens mur som sträckte sig från västra till östra stranden, söder om muren hade kungen sin mark.

    Vid Ottenby parkerade vi och gick mot fyren, där såg vi fyren och även sälar som låg på stenar ute i havet. Här låg även en fågelstation eftersom det passerar en hel del fåglar här, speciellt vid flytt tider.

    Mer om Fyren Långe Jan:
    https://xn--lngejan-exa.se/
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  16. #16
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Lite högre upp längs östkusten svängde vi ner till en mindre hamn, fint. Några båtar och sjöbodar låg i den lilla hamnen. Sedan körde de vidare, vi följde efter och färden gick hem till dem. Eller rättare sagt deras landställe. Kollegans föräldrar hade sitt ställe där och hon och hennes syster hade tomter och egna hus på dessa i anslutning. Dom bodde jättefint och hade en fin innergård med vinrankor längs väggarna, väl skyddat från väder och vind.

    Dagen efter, den 6e, så körde vi till Stenåsbadet. Det är en camping med mat och bad som ligger på Ölands östra sida. Fin strand, inte så mycket i matväg och kallt vatten.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:14.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #17
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Sedan körde vi till Färjestaden, strax söder om Ölandsbrons brofäste. Vi parkerade nere i hamnen och strosade runt lite. Åt och tog en öl. Vädret var fortsatt bra och motorn spann belåtet, så härligt att glida runt utan tak. En helt annan känsla än att köra en ”vanlig” med plåt tak.

    Den 7e var det tisdag och vi valde att vara kvar i Mörbylånga. Vi gick genom staden och längs med vattnet, det fanns en strand och en lång brygga. Där stannade vi, läste tidningen som jag köpt. Händer inte ofta, oftast blir det ju mobilen för min del som man läser. Ut på bryggan för dopp i kallt härligt vatten.

    Kan berätta att landskapet är lite annorlunda mot norra Öland. Här på södra sidan finns inte skog på samma sätt och det finna många stora åkrar där det odlas olika grödor. Att det gödslas skvallrar doften om vilket ger livet som taklös en ytterligare dimension. Inte bara en annan känsla med vinden i håret, man märker dessutom av ljud och lukt på samma gång. Åkrarna ligger främst lite närmare kusten och så är det alvar i mitten. Det flacka landskapet gör att man, trots avsaknaden av höjder ändå får en överblick av naturen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 21:49.
    Till mitt garage: Garaget

  18. #18
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    Den här dagen så kommer en Saab 9-3 från 2000 ifatt, jag vinkar och de vinkar tillbaka. Utan att känna varandra så gör vi sällskap några kilometer norrut sedan ska vi åt olika håll. Vi vinkar igen innan våra vägar skiljs.

    Den 8e, en onsdag, så kör vi till Bårby Borg. En borg byggd av människor som sökte skydd här under järnåldern, 400 – 700 e Kr. Vi gick aldrig in men läste och tittade på skyltar där man såg vilken ordning det var byggt med. Redan då säg det ut som ett radhus område innanför murarna. Vi har en historia av välorganiserade samhällen där vi tillsammans skyddar och försvarar varandra.
    Mer om Bårby Borg:
    https://www.sfv.se/fastigheter/sok/s...an/barby-borg/

    Idag ska vi hämta Lill tjejen, vi är lite tidiga och kör bort till vi kommer till en fornlämning. Där ställer vi bilen och går över en färist och ut i hagen. Himlen är lite grå och jag funderar på om taket ska upp men vi säger det att vi ska ju strax åka och det blir ju inget regn. Men längst bort i hagen som kommer det ett par stänk, jag känner det först och börjar gå tillbaka. Bara ett par droppar senare så börjar det stört skura, ska inte säga att man är snabb som blixten men jag ökar i alla fall farten och in i bilen. På med tändning och regnet öser, sekunder känns som minuter men till slut är suffletten på plats och regnet håller sig på rätt sida. Startar bilen och den morrar igång, blöt som en hund så styr vi mot stallet, regnet upphör lika snabbt som det kom men blöta är vi. Kör den knappa kilometern till stallet och där är det tort, förvarnar om att det är regn på väg.

    Föräldrarna kommer och små tjejerna är ute på hästarna. På vägen tillbaka till stallet så kommer skuren igen. Lika kort men lite mildare denna gång. Tjejerna har gjort som en liten show med goda och skurkar, vi tittar och applåderar. Efter det blir det fika och vi får höra hur dom har haft det. Dom har haft det jättebra och under protest så kunde vi åka därifrån.

    Ner med kläderna i en sopsäck så att vi inte skulle lukta häst i bilen, så bar resan iväg. Nu är det hemåt som gäller och mot Stockholm. Vi körde upp längs västra sidan av Öland, mot bron. Har inte åkt över bron på länge och har aldrig själv kört över, den var brantare än vad jag minns den. Vi körde vidare en bit upp mot Mönsterås, vi skulle till campingen vid Oknö.

    Här kommer en dam gående från en husbil som står 50 meter bort och säger att jag har en väldigt fin bil, hon har själv en Saab Cab som hon ställt ut och hon hade vunnit pris. Hon tyckte att jag borde ställa ut på någon träff.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Till mitt garage: Garaget

  19. #19
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    5129
    På området fanns ett matställe som förser oss med lite mat, som smakar ok. Gott med en starköl till maten, det har ju inte blivit så många där man så ofta ska fortsätta att köra. I grannstugan bodde två par, båda kvinnorna kommer fram och vi börjar prata Saab och Cab. Den ena damen hade en Saab Cab och den andra skulle gärna vilja ha en Cab. Valet av bilmärke som vi föreslog att hon borde skaffa var ganska självklart

    En fin miljö men lågsäsongen hade börjat och servicen var under all kritik. Vi hade hyrt en liten stuga men det fanns inget nyckelinkast. Lågsäsong så behövde man annars vänta till kl. 11, om jag minns rätt. Varken vi eller de i grannstugan orkade vänta så länge så vi lämnade nyckeln i dörren. Sedan ringde vi så snart dom öppnade.

    Torsdag den 9e och resan går norrut, mot Stockholm. På vägen tankar jag upp bilen med 48,22 liter detta på 57,1 mil. Vilket blir 0,84 liter per mil. 95 oktanigt fortsätter jag att fylla tanken med. Bildatorn säger 0,81 liter/mil. Vi kör iväg ganska tidigt, köper lite frukost på bensinmacken som äts i bilen på rull. Blev bara en kopp kaffe för chauffören. När vi kommer till Västervik så svänger vi av motorvägen och kör ner till hamnen.

    Nere i hamnen fanns det några ställen och efter lite velande så hamnade vi på ett Foodcourt och asiatiskt, dom hade som en buffé så vi kunde välja det som passade.
    Sämre utsikt kan man ha.

    Sedan kör vi upp på motorvägen, E22, norrut. Vi kör genom Söderköping där tempen visar 32 grader C. Vilket väder vi har haft, obeskrivligt eftersom man inte är bortskämd med så stabilt väder under nästan två veckor. Vid Nyköping börjar vi köra mer norrut, mot Strängnäs för att korsa Mälaren och samma väg tillbaka som vi startade. De kurviga vägarna mellan Strängnäs och Enköping med Mälarens glittrande vatten är härligt, vilket vackert land vi bor i. Den tanken och insikten har kommit och gått, många platser och naturer är vackra. Vi har sett många olika typer på vår resa.

    Vi stannar ytterligare en gång, längs E18 på en rastplats. Där finns möjligheten att gå ner i Mälaren. Vi börjar med en fika för att sedan svida om till badkläderna och så trippar vi ner i det svalkande vattnet, svalt men varmare än på Öland.

    Hemma igen.

    Många intryck och faktiskt kul att gå igenom bilderna så här igen. Det får en att minnas.
    Bilderna är tagna med mobilen och hoppas att de funkar ok att titta på, naturbilder förtjänar egentligen bättre.

    Dagen efter så åker jag och tankar, det går i 26,39 liter och trippmätaren visar att vi kört 155,09 mil.
    Totalt har vi tankat 123,86 liter (49,25, 48,22, 26,39 lit). Totalt har vi kört 155,09 mil vilket ger ett snitt om 0,80 lit/mil. Saaben visade 0,82 liter per mil i snitt.

    På det hela taget en väldigt bra resa och bilen fungerade super. Vi hade ju väldigt bra väder hela tiden och hyrde stugor vilket gjorde att vi slapp ha packning i form av tält med oss. Med ett blött tält att stuva upp och ner så hade inte resan varit lika bra. Öland är ju inte större än att man kan bo någonstans i mitten, ha det som bas för att sedan köra ut på olika dagsetapper i alla dess vädersträck. Det kan ju vara ett alternativ om man hellre skulle vilja det.

    Sista inlägget och jag hoppas att berättelse och/eller bilderna varit bra, eller i alla fall ok. ;-D
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Loffe den 2020-10-06 klockan 23:34.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    0,82?? Kör du på bensin? Men du, 95 oktan räcker inte, speciellt på sommaren, minst 98 för att vara säker Bara som ett tips om du vill slippa dyra bekymmer.

    jag tror jag hade 1,25 l/mil som ”rekord”, fast hos mig rullade den uteslutande på E85...

    Kul att se att den lever och är i bra skick fortfarande.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Inbrott saab 9-5, Sthlm-norrort.
    Av virrgot i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 21:21
  2. kopplingsbyte i sthlm el nära sthlm
    Av aero s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 10:09
  3. Försäkring saab 9000 i sthlm.
    Av Stockholms_saaben i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 23:58
  4. SAAB-Service, Veddesta, Sthlm
    Av Zacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •