Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Fel mått Goodridge bakre bromsslang OG9-5 Aero -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11163

    Fel mått Goodridge bakre bromsslang OG9-5 Aero -06

    Halojse,

    Håller på att byta till stålomspunna bromsslangar både bak och fram på min 9-5 Aero -06 och det gick väl någorlunda smärtfritt tills jag skulle byta ut dom vi bakbromsen. Dom nya slangarna har fel mått verkar det som, vid anslutningarna på ändarna. Dom nya slangarna har för korta anslutningsnipplar så det fattas ca 1cm till den bakre sista bromsslangen som går till oket. Iom att den sista slangen går igenom en fästplatta där bromsrör och slang möts så tar bromsslangen i plattan innan man får ordentlig kontakt med bromsröret. Bromsröret det handlar om är den mellanbiten som går längs med länkarmen. Det sitter ju två bromsslangar där bak och jag började i ordningen med att fästa den främre bromsslangen till bromsröret vid bensintanken och sedan fick jag ta loss mellanbromsröret helt för att kunna skruva i den i den främre bromsslangen(stålomspunna slangar är ju extremt vridstyva) sin tur i den främre bromsslangen. Sist fick jag ta den bakre bromsslangen och Försöka skruva i mellanbromsröret men utan framgång.

    Det är den främre bromsslangen av dom två som är för kort i anslutningen och därför flyttas bromsröret ca 1 cm längre fram och gör det omöjligt att fästa den bakre slangen då mellanbromsröret nu sitter för långt fram.
    Någon annan som stött på detta problem som har en smart lösning?

    Bilen har stått på pall i två veckor nu hos mina päron så det börjar bli dags att få ner skiten snart känner jag. Har avrostat alla oken med elektrolys, satt i nya packningar och kolvar och målat med foliatec bronsfärg så tänkte allting skulle bli fräscht och snyggt. Men den planen verkar gå åt h-e.

    För övrigt. Jag tycks inte få till tekniken med att trampa ner bromsen ca 5cm för att hindra bromsvätska läcka från bromsrören. Först var reservoarlocket öppet och då bannade jag mig då jag antar det måste vara stängt. Nu är det stängt med gladpack innanför gängorna men det läckte fortfarande en del även om bromspedalen var nedtryckt. Nu har det slutat läcka men vet inte om det är pga för låg nivå i reservoaren eller för att tekniken först fungerar efter att det läckt ett tag för att ge undertryck.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Vet inte nåt om dina bromsslangar, jag har inte haft problem när jag bytt till nya gummislangar men ditt problem verkar ju vara dina specifika stålomspunna.

    Angående att stoppa bromsvätskan så kan du köra ANTINGEN att trycka ner pedalen (5cm låter lite mycket dock) eller gladpackvarianten, inte för det skadar med båda iofs men med bromstrycket kan du ha öppet lock också om du vill.

    Dock så kommer det ju alltid rinna ur en skvätt, det du förhindrar på det sättet är att ALL bromsvätska rinner ur.

    Jag brukar sätta en pinne mellan sätet och bromspedalen bara, och sen skjuta fram sätet tills den trycks lite lagom, det känns enklast
    Senast redigerat av GlennB den 2020-10-04 klockan 13:03. Anledning: stavfel
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det finns ju två typer av bakre bromsOK till og9-5. De första årsmodellerna hade väl fasta OK. Sen i början på 2000-talet kom flytande OK. Kan det vara så att det skiljer på bromsslangarna beroende på typen av OK & du fått fel typ av slangar?

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Kom tidigare än så, min 1999'a har flytande, så det är nog bara 98'orna som har den gamla typen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Då får vi säga sent på 1990-talet

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11163
    Precis, jag har flytande ok som sig bör.
    Okej tack för infon, 5cm letade jag mig fram till här på forumet och tyckte själv det lät som en del, men i brist på bättre vetande......
    Körde det där med en träbit mellan sätet och pedalen med. Sedan hade jag en flaska med stängningsbar ”ventil” fylld med bromsvätska uppochner i reservoaren för att därigenom förhindra att den tömdes helt.

    Angående slangarna så ett förtydligande: det är Speedparts sats, den kompletta till OG 9-5. Tillverkaren är goodridge. På förpackningen står det Saab 99-10(eller 09, sak skit samma).
    Ingen annan verkar ha haft samma issue då jag hittar nada angående detta någonstans på vida webben....

    Vet att saabits har ett det av HELPerformance, vart maptun får sina ifrån vet jag ej. Hursomhelst så ser HELs och Goodridge(speedparts) ut att ha samma anslutningar och så tillika borde ha samma problem.
    Men när jag tittade på Trionic7 video om 314mm uppgraderingen så byter han där till stålomspunna (HELs) men nämner absolut inget om problem vid byte av de bakre slangarna.

    Nu gjorde jag som så att jag tog bort det bakre längsgående lilla bromsröret helt och hållet för att ha som mall vid tillverkning av ny och helt enkelt bara förlänga med ca 1,5cm.

    Någon som vet firma e.l. som tillverkar bromsrör på beställning? Har för tillfället lagom motivation att lära mig kona bromsrör med allt därtill.....
    Just när det gick så bra....så finns alltid murphy där nånstans redo....

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    mekonomen brukar väl göra det på beställning ? men det är tämligen enkelt att göra själv också.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    17
    Medlem#
    11163
    Taget. Ringde mekonomen och dom kunde fixa för ngr hundralappar så det verkar bli så.
    Mmm...har tittat på ngr videos med Biltemas koningssats och det verkar ju bli bra för dom flesta

Liknande ämnen

  1. Bakre bromsslang vid byte från fasta till flytande ok OG9-5
    Av PelleJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-10-26, 20:46
  2. Bakre övre anslutning stålomspunnen bromsslang ng900?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 16:01
  3. Problem vi monteríng av Goodridge slangar
    Av Trooper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 00:14
  4. Mått på luftnippel till bakre bromsok?
    Av jh i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •