Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Div. problem efter utbyte av inredning. NG9-3 Aero SS 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Div. problem efter utbyte av inredning. NG9-3 Aero SS 2003

    Vänder mig till er kunniga här på forumet. Kanske har ni haft samma fel, och lyckats åtgärda det?

    Har nyligen köpt bilen, och sonen bytte genast inredning i bilen. Stolar fram och bak, samt samtliga dörrpaneler byttes. Dock glömde han att koppla ur batteriet, vilket man såklart MÅSTE göra, när man ska handskas med krockkuddar av olika slag.

    Därefter uppenbarar sig några ”fel” som jag är osäker på om de fanns där innan eller inte.
    -Centrallåset låser/låser upp endast förardörren. Bagaget kan dock öppnas via fjärren på nyckeln.
    -Defrost på bakruta, ur funktion.
    -Defrost på höger backspegel, ur funktion.
    -Sätesvärme, förarstol, ur funktion.
    -Fönster bak kan ej manövreras från panelen på förardörren.
    Dessa fel skulle kanske kunna härledas till någon säkring som brustit. Det har jag ännu inte kollat.

    När jag dessutom vrider nyckeln till tändningsläget och ska starta bilen, larmar den för:
    -Stöldskydd, ur funktion
    -Immobiliseringsfel, försök starta igen.
    -Krockkudde, ur funktion

    Dock kan bilen ändå startas och köras, som vanligt.

    Tips på åtgärder och förslag till var man kan börja felsöka, vore grymt tacksamt och uppskattat.
    Jag har väl inte tummen mitt i handen, men är heller inget superproffs, när det kommer till att skruva och meka med bilar...

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det första du behöver är en TECH2 så du kan lista felkoderna. Utan exakta felkoder är det bara famlande i mörker, plus att många felkoder inte släcker sig bara för att man löser felet, de måste nollställas först.
    Men med det sagt skulle jag gissa att ni använt elektriska delar från nyare bil och/eller skadat ledningsnätet. Tänk på att det som man tror bara är "elhissreglage" i själva verket är databoxar som styr både delar i dörrarna samt en del andra saker.

  3. #3
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Immo-felet är nog relaterat till att dörrpaneler är utbytta.
    Har för mig att passagerardörrens styrenhet ingår i immofunktionaliteten på något sätt.
    "Borde" gå att lyfta med den som hör till bilen, alltså den som satt där innan bytet.

    Defrosterproblemen däremot kan nog vara, som Bollman är inne på, missmatch i pinning i kontakter eller skadade kablage/backade stift.

    Japp, en felkodsrensning med Tech2 är nog en bra början...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Montera tillbaka alla gamla styrenheter i dörrarna. Lite pilligt men inte svårt. Det är alltså knappsatsen för fönsterhissarna som är styrenheten.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Och airbagkoden är nog för att nån kabel i airbagsystemet varut urkopplad (med batteri tillkopplat), och sådana måste ofta nollas med tech2.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Felkoden i airbag-systemet är troligen på stolsensorn som fanns 2003 men som saknas på vissa nyare stolar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Montera tillbaka alla gamla styrenheter i dörrarna. Lite pilligt men inte svårt. Det är alltså knappsatsen för fönsterhissarna som är styrenheten.
    Ahh. Då blir det nog att flytta över de från de gamla panelerna, och sedan försöka få tag i en Tech2 för att kolla felkoder.

    Stolsensorn?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Lite kort uppdatering.
    Jag har/hade ju felkoder på bl.a. immobilizer och stöldskydd. Detta efter byte av dörrsidor. Nu fick jag tag i de gamla dörrsidorna, och monterade över samtliga moduler från de (knappen för fönsterhiss). Felkoderna försvann!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Open SID även efter utbyte av SID?
    Av Timanfaya i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 14:34
  2. bälteslampa lyser efter byte inredning
    Av topline i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 11:58
  3. Problem Saab 9-5 Aero Hirsch -2003
    Av SanoJ i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 19:38
  4. Bes. utan abs efter utbyte till 900 OG:ns "nya" br
    Av TurboAnde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •