Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fel på temperatursensor NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Fel på temperatursensor NG9-3 B207

    Blir tokig på detta. Check Engine-lampan lyser konstant på min SAAB 9-3 2003. Problemet vet jag beror på en temperatursensor för avgasreningen som togs bort 2004 men att byta till en senare ECU är svindyrt och givaren verkar inte gå att byta enligt verkstaden. De försökte även att uppgradera mjukvaran, vilket skulle ha löst problemet, men mitt chassienummer kändes inte igen så det gick inte.

    Deras förslag var att rycka minuspolen på batteriet innan efterkontrollen, vilket har varit ett sätt för mig att få igenom bilen vid besiktningen under ett antal år, men den här gången fick jag nerslag på lamdavärdena vilket jag antar beror på att den nollställa ECUn behöver några kilometer för att justera in sig. Så vid ombesiktningen hade jag fixat alla andra fel, men åkte in med lysande Check Engine lampa. Lamdavärdena var OK och de andra felen likaså, men nu "tvåa" pga lysande lampa.

    Jag kommer förstås att chansa och släcka lampan på det fula sättet men är rädd för att de kollar även lamdavärdena igen då jag hade det felet vid den första besiktningen. Jag vill ju egentligen bli av med det här felet för gott och att check engine lyser när det verkligen är ett fel som behöver åtgärdas.

    Så är det någon här som vet en fix? Hänga dit en lös sensor eller en resistor som lurar systemet till exempel (var den nu ska kopplas in i så fall).

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    tobbeblad>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Skit! Släckte lampan precis innan efterkontrollen, men den började lysa på de ca tre hundra meter som hon körde för att kolla den. Förmodligen för att motorn redan var varm (annars brukar det ta ca 2 km) och nu kommer de förstås att vara extra noggranna och köra den en stund om jag försöker med samma knep igen. Surt och extremt frustrerande för en helt fungerande bil på en skitsak som inte används på nyare årsmodeller. Vad ska jag göra?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Trimma så att den blir uppdaterad.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag tror jag har samma fel, dvs felkod p0546. När du säger trimma, funkar det att bara köpa steg 1 från tex BSR och sen borde det vara klappat och klart?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Just BSR kanske jag inte skulle välja isåfall. Dom är mera inriktade på att sälja lagerförda trimm till allehanda bilar. Väljer man Maptun eller Nordic så är dom inriktade just på SAAB och brukar vara väldigt service-minded för att verkligen få det att funka på din bil. Inte bara en hyllprodukt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage NG9-3 B207
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-04-15, 11:51
  2. [LÖST] B207 i en OG9-5?
    Av moncan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-12-21, 23:46
  3. [LÖST] Kamkedjeproblem B207 NG9-3
    Av blompa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2018-01-17, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •