Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem med nivåreglering av Xenon NG9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Problem med nivåreglering av Xenon NG9-3 -07

    9-3 2007 - Xenon lys

    Får feilmelding i SID om at höjdjustering ikke kunne utføres.

    Jeg har hatt problemer med for høyt justerte nærlys. Så brukte jeg Tech2 og utførte en kalibrering. Fikk da feilmelding i Tech2 om at 'Calibration Failed', men lysene ser faktisk bedre høydejustert ut nå.
    Men etter dette får jeg feilmelding i SID som sier at höjdjustering ikke kunne utføres.

    Jeg mistenker at det er noe problem med at sensorene er utenfor gyldig område, men jeg har ingen feilmeldinger på om det er foran eller bak sensoren er feil.
    Jeg får to feilkoder i Tech2:
    AHL B10001 08
    AHL B10001 42 Control Module. Not Calibrated.

    Jeg kan clear'e disse feilmeldingene med Tech2 men de kommer tilbake neste gang jeg setter bilen på 'ON'.

    Det virker altså som at jeg har startet kalibrering men ikke fått fullført den.
    Jeg finner ikke ut av hva som gjør at kalibreringen stopper.

    Når jeg starter Headlamp Leveling i Tech2 har jeg følgende verdier før jeg starter kalibrering:
    Height Sensor Front 1759 steps
    Height Sensor Rear 3354 steps
    Stepper Motors 292 steps

    Men når jeg så trykker OK for å kalibrere så får jeg bare 'Calibration Failed' uten noen mer melding om hva som er feil.

    Noen tips til hva jeg kan sjekke videre?

    For lenge siden har jeg byttet fjærer foran og bak og løsnet sensorene så det kan godt være at det er noe feil med sensorene, men hvordan finner jeg ut om det er foran eller bak som må byttes?

    - - - Uppdaterad - - -

    Jeg ser på en annen side at verdiene skal være mellom 1155 og 2955 på en 9-5, men er det samme på 9-3 slik at det er bakre sensor som er dårlig?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jag hittade felet: Jag har nok gjort fel på den bakre senson när jag har bytt fjär nån gång.
    I WIS står det bilde av sensoren og da skal den øvre armen til sensoren være innover (mot midten av bilen).
    På min bil var den øvre armen utover mot hjulet. Jeg flyttet armen og da fungerer det.
    Bakre sensor viser nå 1890 og jeg kunne kjøre kalibrering.

    Jeg fikk tips fra et annet forum at max verdi på disse sensorene er 2980 så hvis det er over det så vil ikke Tech2 gjøre kalibrering (jeg hadde 3354 fordi armen sto på feil side).

    Se bilder på https://www.saabcentral.com/threads/.../#post-6469328

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Kanonbra att du återkopplar och talar om hur det gått.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med nivåreglering Xenon OG9-5
    Av yngvesson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 22:35
  2. [LÖST] Bytt nivåreglering till Xenon, fortfarande problem. OG9-5
    Av traskalle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-09, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •