Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lite märklig manuell låda OG9-5 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Lite märklig manuell låda OG9-5 -02

    Hejsan,

    9-5 Aero -02
    har länge funderat över en sak och hittar inte någon annanstans angående min lite märkliga låda. Ibland går växlarna i jätte enkelt när jag sätter i dem, men ibland när jag ska växla så går det inte alls lika smidigt som det gör när jag exempelvis handlat och ska iväg igen, då är det trögare i spaken och det blir en mer ryck när jag släpper kopplingen? Backen är aldrig nå problem men femman kan va lite trög med men jag stör mig på att det inte alltid blir det mjuka växlandet med bilen?

    Någon som vet vad detta kan bero på att växelspaken/lådan varierar när jag växlar? Oljan är bytt till redline mtl, lite bättre blev det väl kanske.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Detta tror jag kan vara lösningen för dig.

    https://www.maptunparts.se/transmiss...-9-5-2003.html

    Sen kan det vara en ide för dig att ta en kontroll på dina motorkuddar också.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Jo precis, det som e bytt är momentstag, övre motorkuddar, de två bakre subframebussningar(blev mjukare gång o mindre ryck) Den bakre motorkudden är dock inte bytt och inte heller bussningar växellänkaget. Kan det vara bakre motorkudde, de främre var inga fel på iallafall, är den svår att byta eller länkaget som e slitet och hur svårt är det? Kan det även vara växellådan som e sliten? Ibland får jag inte i växel utan måste köra fram i cm så går den i?
    Senast redigerat av Williamk den 2020-10-06 klockan 11:16.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag gissar på att antingen kopplar inte kopplingen ur helt, eller så är växellådan sliten. Det brukar visa sig på backväxeln också.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    Jo, inte helt lätt att veta, backväxeln funkar bra, får alltid i backen aldrig nå problem, de e konstigt när jag kör från avfarten kommer i korsningen lägger i tvåan , det går lätt sedan trean går lätt att få i växeln, sedan kommer jag i en till korsning och då när jag ska ha i trean blir det ett motstånd i spaken och det blir inte lika mjukt som i första korsningen men inga problem att få i, kanske ska Saabs bilar vara så? Men har en 9-3 2000 och den lådan känns mer smidig och alert, kanske en annan utväxling?, kanske får köra tills nått pajar och då byta låda, koppling osv... Skall dock tillägga att inga växlar hoppar ur
    Senast redigerat av Williamk den 2020-10-06 klockan 14:24.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -

    Skorrade när jag la i trean,tagit skada? OG9-5

    Tjena blev lite orolig för när jag åkte av avfarten på motorvägen och tryckte ner kopplingen, la nästan i fyran men tänkte äh trean och då jag la i trean (med kopplingen nere) så skorrade det till i växellådan... har även hänt nån gång då jag lagt i ettan o femman så undrar som rubriken brukar kan grejerna ta skada av sånt här, tror inte jag märker nån skillnad nu iallafall... detta händer extremt sällan)
    Senast redigerat av Williamk den 2020-10-16 klockan 19:49.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Växellådan brukar oftast ta mindre skada än självkänslan/egot om det skorrar till lite lätt vid växling.

    Din 9-3 eller 9-5 det gäller? Med tanke på dina funderingar i andra trådar så är det kanske dags att kolla status på koppling och växellänkage?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    68
    Medlem#
    -
    9-5 aero 02. Mår ju lite dåligt inombords när det sker så men sliter det på nått när det sker? Hur kollar jag status på kopplingen? Hjälper byte av växellänkage, tycker inte det finns ett stort spel i växelspaken när jag rör det så att säga... kände på bilar på skroten och de hafs samma spel i spaken men det kanske kan kännas bra i spaken men ändå ge dessa symptom?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-12-06 klockan 21:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Oljud i manuell låda OG9-5
    Av Agnesson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 23:25
  2. Automat VS manuell v-låda?
    Av Pelleturbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 22:13
  3. manuell vxl-låda 9000
    Av LHjelm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 21:48
  4. Lite märklig operation, og900 man-->aut...
    Av Olle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •