Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Startproblem OG9-5 BioPower

  1. #1
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988

    Startproblem OG9-5 BioPower

    B205E steg 1 sedan flera år tillbaka.

    Bensin i.
    Stiften blir blöta.
    Gnista finns.
    Varvräknaren rör sig.
    Pumpen surrar.
    Testat byta TK.
    Testat startgas.
    Inga felkoder.

    Tänder till någon gång då och då.

    Vevhusslang innanför motorn, högt upp vid backventil av och ihopsatt med diverse saker, men den har varit så flera månader.

    Vad är nästa?
    Byta vevaxelgivaren bara för att?

    Ska ut till den imorgon så jag tänkte hitta givare på skroten, nya stift och nolla bilen, batteri av.

  2. #2
    Steg 6 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    6 090
    Medlem#
    Dolt
    Om du inte redan har provat det så håll nere gaspedalen i botten under ett längre startförsök. Om det inte är ändrat i steg-1-mjukvaran så sprutas det då inte in något bränsle. Länge sedan nu, men på min 9-5 -05 bp så hände det ibland att om ett startförsök misslyckades så hjälpte det att ”lufta ur” cylindrarna så tuggade den så småningom igång.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 246
    Medlem#
    6973
    Den har säkert räknat fel på etanolhalten pga luftläckaget. Sätt rätt
    etanolhalt med tech2 så kommer den starta. Sen kan du åtgärda läckagen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Ska testa era tips imorgon, tillsammans med allt annat möjligt, tack!

  5. #5
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Nu på morgonen har jag tätat vevhusventilationen och ställt ner adaptionen. (49% Etanol p.g.a. luftläckan).
    Startade ej.
    Bytt tändstift, startar ej.
    Nu är batteriet rätt trött och den står lite illa till, får se hur jag ska göra.

    Hade med vevaxelgivare men hade bara en lång fast torxnyckel med mig som inte kom åt. Får se om jag kan hitta något bra i garaget.

  6. #6
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Nu har jag bytt givaren, ingen skillnad.
    Begagnad visserligen så klart den kan strula ändå.
    Ryckte batteriet en stund och körde med kablar från min bil, ingen skillnad.

  7. #7
    Har du kollat felkoder med tech2 ?
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  8. #8
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Inga felkoder.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 736
    Vad hade du för adaption innan du satte 49% ?
    Iochmed att du har bensin i ställ ner den ännu mer.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Grängesberg/Stockholm
    Inlägg
    21
    Hade precis det felet på min OG 9-3. Løstes med att tanka E85...detta var på vintern också och bilen hade varit strømløs och tappat adaptionen.

  11. #11
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Satte inte 49, den stod på det med bensin i tanken.
    Men det var vevaxelgivaren i slutändan ändå.

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  12. #12
    Men lägg den på 0-5% om du inte har någon e85 i tanken... Den har adaptersr fel och säkert gjort en forced adaptation som ger fel värden och gör att bilen stängde av sig själv för att inte skadas.

    Vem har gjort ditt trim? Kör du original spridare? Har du kollat efter luftläckage ?
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  13. #13
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Det var ju precis det jag gjorde, satt 0%.
    Det är är ett Mackan-program, original spridare.
    Luftläckage fanns, är nu tätat, bilen startar och går som vanligt.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 246
    Medlem#
    6973
    Vevaxelgivare är lätt att kontrollera med Tech2. Bara att läsa motorvarvtalet under startförsöket.

    Det finns ingen funktionalitet för att stänga av motorn för att undvika skador.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 493
    Medlem#
    6988
    Inte om man har en kina-tech2, den startar om då. Har inte orkat fixa det.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 198
    Man kan spara ett gammalt bilbatteri att separatmata sin Kina-Tech2 med om man inte orkar byta spänningsregulatorn.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Död/Startproblem OG9-5 BioPower
    Av Swesmurf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-05-23, 22:06
  2. Startproblem OG9-5 BioPower
    Av BbyBo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-14, 06:56
  3. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av chleide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-12-04, 13:06
  4. Startproblem OG9-5 Biopower
    Av baze881116 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-07-30, 09:44
  5. Startproblem NG9-3 BioPower
    Av Niklas_W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-18, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •