Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Felkod bromssystem Cxxxx vid besiktning OG9-5

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Tyvärr får man ombesiktning på koder som finns lagrade, dvs fel som kanske är flera år gamla och inte ens aktiva.
    Fast detta gäller väl enbart motor-koder, Pxxxx, (på bilar registrerade 2002 och senare) såvitt jag vet. Eller har reglerna ändrats?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast detta gäller väl enbart motor-koder, Pxxxx, (på bilar registrerade 2002 och senare) såvitt jag vet. Eller har reglerna ändrats?
    Jag fick ej ombesiktning utan de var bara bra att veta.
    Inga lampor som lyser så jag ska helt enkelt bara ignorera och vänta på att de bryter ut på riktigt (om de nu gör).

    Jag befinner mig i nord västra Skåne och har en 9-5 03:a 2,3t Vector med 27000mil på mätaren.

    Är mer nervös för turbon än dessa felen har hört om så många som rasat så långt innan. Men min bara rullar på.

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är inte säkert att det är nåt fel. Kan var nåt som ligger i historiken. Lagade en skoda häromdan som hade köpt den där tjänsten på sbp där de läser ut det elektroniska och herrejösses vad felkoder det fanns fast allt fungerade. Det var ABS koder och AC koder och nån kod på centrallås och gud vet allt. Inget att bry sig i om man själv inte upplever det som att det ÄR nåt fel. Intermittenta fel brukar det vara gott om i bilar......

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153

    Felkoder och konstiga felmeddelanden efter batteribyte OG9-5

    Har fått upp konstiga felmeddelanden efter ett batteribyte..
    Som även besiktningsmannen noterade med sitt instrument, men den gick igenom utan problem.

    Ibland när jag startar bilen får jag upp felmeddelande samt att abslampan lyser å ja, hela bromssystemet är fel på/utslaget.. Stänger jag av och startar igen efter en stund så kommer det ej upp utan verkar då ha försvunnit.

    Detta kan även hända när jag är ute och kör, så kommer det upp helt utan förvarning oavsett väder (om nu vädret spelar någon roll?).


    Felkoderna som besktningsmannen printade ut så fint är;

    "Bromssystem A8A400, Okänd felkod."
    "Bromssystem C1605, Stryrdonsdel."
    "Bromssystem C2450, Magnetventil vänster fram."


    Vad kan dessa felmeddelande och felkoder uppstå ifrån?
    Att få dessa pga ett batteribyte låter ju konstigt?.. Därför vänder jag mig till er!

    Det är bilen i signaturen som gäller.

    Tack på förhand!!
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Inte så att batteribytet gick lite våldsamt till och du råkade rucka på stora kontakten till bromsenheten där fram? Har du TCS (inte ESP) så kan det vara donet som av någon anledning tagit stryk, de är kända för att kunna tacka för sig, även om det är ovanligt på nyare modeller.
    Det känns lite som att det är stora kontaktdonet till bromsenheten som antingen fått glapp för att det kommit in fukt, hamnat ur läge eller att donet är sönder, men det håller jag som lite mer otroligt.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Hej bollman!

    Batteribytet gick otroligt smärtfritt och kom inte åt något annat än batteriet så att säga..
    Jo, TCS finnes. Men har svårt att se hur det kan tagit stryk av ett snällt batteribyte!
    Stora kontaktdonet säger du.. Tyvärr är det kolsvart här nu, men har du bild på det så vet man vad man skall se efter? Är det isf något jag bör koppla ur och sätta tillbaka igen?
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    "stora kontaktdonet till bromsenheten" säger han, inte Stora kontakdonet. Skaffa en bra pannlampa eller ficklampa och en Haynes mekarbok så blir livet mycket enklare.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-09-07 klockan 06:41.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #28
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Här hittade jag en snabb och bra guide till att byta hela donet. Men det räcker väl för dig att kolla att kontakten sitter där den skall, men det kan inte skada att koppla loss och i igen, ifall du kom åt den och det blev lite glappis på grund av oxid.
    http://saabworld.net/showthread.php?t=27574

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    153
    Stort tack bollman!! )
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -04

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej, är ny på forumet.
    Saab 9-5 2.0 2002/06 11 500 mil. Helt orörd. Kör på 95/E85 blandat 50/50.
    Kommer idag från Besikta och godkänd besiktning. Hade just innan besöket släckt indikering för P1312 och P1334.

    På separat protokoll fick jag tre felkoder:
    1. Bromssystem A8A400, Okänd felkod
    2. Bromssystem C1605, Styrdonsfel
    3. Bromssystem C2450, Magnetventil vä fram

    P1312 och 1334 har jag försökt åtgärda med byte av vevaxelgivare (ingen förbättring) och byte av TK. Har lånat båda sönernas TK (kör också 9-5 2000 resp. 2005 men det kan bero på att de fått dem av mig men ingen skillnad, felkoderna återkommer. Kassetterna funkar så klart i deras 9-5:or.

    Bilen går bra, är inte speciellt törstig trots E85 och automat. Nån har tidigare skrivit nåt om luftläckage som kan ge alltför mager blandning, är det en rimlig förklaring och hur går lämplig felsökning till? Har ingen lust att byta LMM på måfå, det känns bättre att veta vad man gör och varför.

    Har nån vänlig själ ett bra (kunnigt) förslag om nästa åtgärd?

    Till sist; om Besikta hade bedömt de tre felkoderna till ABS och bromssäkerhet hade de väl inte godkänd bilen? Min närmaste tolkning är att det är mer eller mindre "spökkoder" som kanske finns som historik men nu saknar betydelse.

    /Jonas

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Förstår jag det rätt att du tankar en orginal 2002a med E85?

    Och vad har du för tändstift i bilen?

  12. #32

    OG9-5 När Autocom läser felkoderna: C1605, C2450 och A8A400 utan varningslampor

    Det är falska felkoder!
    Bytte nyss vevaxelgivare på en 9-5 B235E.
    Passade på att läsa av alla felkoder - tänkte jag, med datorn då jag kan enkelt spara resultaten i den.
    Autocom ger C1605, C2450 och A8A400.
    Inga ABS eller Traction control lampor är tända.
    Jag släcker felkoderna.
    Nästa gång tändningen vrids på finns de där igen.
    Kan inte manövrera ABS pumpen manuellt med Autocom - ingen connection.
    Så jag tar fram Tech2:
    INGA FELKODER - what so ever!
    Kan detta vara pga att GM grupperat ABS under Chassit??

Liknande ämnen

  1. Bromssystem
    Av mberntsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 09:53
  2. Problem bromssystem
    Av Karlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 20:58
  3. Bromssystem på 9000
    Av perpetum i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •