Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ångerrätt enligt distansavtalslagen på originaldelar från Orio

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja

    Ångerrätt enligt distansavtalslagen på originaldelar från Orio

    Många med mig har konstaterat att Maptun och andra försöker friskriva sig från distansavtalslagens ångerrätt på vissa varor. Det gäller vissa varor från Orio. Som orsak anges att dessa varor inte ingår i det ordinarie sortimentet och ej lagerhålles. Vad jag nu har fått bestämt förklarat för mig finns det ingen möjlighet att kringgå lagen på detta sätt. Det fick mig att undra vad som egentligen gäller. Har någon kollat upp om man alltså ändå har ångerrätt?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Från Data & Elektronikbranschen ser man ibland klausuler i web-shopparna
    om att typ:

    "Tas endast hem vid beställning. Lagd order kan inte annuleras
    och varan har inte returrätt".

    MEN: Detta står då bredvid lägg-i-korgen-knappen
    och det är knappast tillåtet att hävda något sådant i efterhand.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Distansavtalslagens ångerrätt är inte 100%-ig. Uppenbara exempel är t.ex. biobiljetter och hemleverans av mat.

    Som jag har förstått det kan den 14-dagiga ångerfristen avtalas bort i vissa fall där varan av sin natur har ett kort "bäst före" eller är någon form av för kunden skräddarsydd beställning (på villkor att kunden upplyses om det). Mer info finns här:
    https://www.hallakonsument.se/klaga-...ent/angerratt/

    Jag tror tyvärr att en bildel som normalt inte lagerförs av Maptun och som tas in på din uttryckliga beställning faller under kategorin "skräddarsydd". Dessutom har jag för mig det tydligt står något i stil "observera att ångerrätten inte gäller varor i vår original-sökfunktion", så jag tror du får bita i det sura äpplet och se det hela som läropengar...

    Jag tror däremot att du har helt andra möjligheter att hävda distansköpslagen om du beställer direkt från Orio, då är det ju ingen "specialbeställning" du gör.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Skulle tro att Maptun likt andra Saab Parts Center har 30dagar fri returrätt till Orio.
    Det blir såklart en extra hantering men sannolikt har dom möjlighet att returnera.

    Hos Saabklubben kan man beställa hela Orios sortiment med 10% rabatt och lite större beställningar kan skickas fraktfritt direkt hem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja det är väl hela hanteringen man vill slippa som sagt. Fast å andra sidan så vet man hur det brukar se ut så man förstår dom. Hela fina orörda kartonger och förpackningar är inte riktigt nåt som alla förstår. Inte heller att det ska vara orört och ej provmonterat och nerkladdat.
    Blir ju en helt annan grej om man köper över disk och man direkt kan säga om det går bra att ta tillbaks. I en postorder verksamhet blir det ju lite svårare och mer tidsödande.
    Orio har som sagt fria returer i 30dagar för återförsäljare. Inte ens returfrakten kostar nåt......

  6. #6
    Distansavtalslagen är 100% tillämplig i dessa fall. Beställer du av en svensk webbshop så kan de inte friskriva sig på det sättet.

    Undantagen gäller varor som inte går att returnera tex specialtillverkade varor, mat, biljetter, vissa elektroniska var och lite till.
    Bildelar faller inte inom dessa.

    Det spelar ingen roll om de försöker friskriva sig när man beställer, distansavtalslagen går nämligen inte att avtala bort.

    Skickat från min G8441 via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Leveransproblem av CIM & ISM från Orio lösta?
    Av Gsxr1000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2020-04-18, 17:57
  2. Kan jag som privatperson beställa från Orio
    Av MuLLvaD3n i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-27, 00:38
  3. Beganat bil hos bilhandlare ångerrätt?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 11:57
  4. ångerrätt på köpt bil på firma ?
    Av KingDingeLing i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •