Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Sporadiskt trög styrning trots påfylld med olja. NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Sporadiskt trög styrning trots påfylld med olja. NG9-3

    För två år sedan hade jag problem med styrservon som läckte och löste det efter några vändor fram och tillbaka hit med en ny o-ring till oljebehållaren. Efter detta har servon funkat fint, fram tills nu.

    För några dagar sedan började den stundtals gå trögt, väldigt sporadiskt. Framförallt vld kraftigare rattningar. Finns gott om olja i behållaren och har inte lokaliserat några nya läckor. Några idéer om vad det skulle vara? Läste lite om hjulinställningen, men borde det inte uppträtt i våras när jag la på sommardäcken i sådana fall? Kan det vara servopumpen?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det kan vara servopumpen. Det kan också vara en kärvande knut i rattaxeln. Brukar isf märkas genom att det går trögt en del av varje rattvarv.

    En trött servopump brukar ge mer servoverkan vid högre motorvarv.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    När du säger en del av varje rattvarv, innebär det t.ex. att den "första kvarten" av varvet känns okej medan den "andra kvarten" blir trög för att sedan kännas okej igen vid fortsatt rotation tills "andra kvarten" kommer tillbaka?

    Om det är en knut i rattaxeln, hur svårt är det att lösa själv? Byta servopump känns ändå relativt enkelt då jag redan varit där och demonterat den för två år sedan. Rattknut är mer främmande för mig.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 21:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nedre rattaxelknut är ganska vanligt på dessa nuförtiden. Riktigt obehagligt att köra om det kärvar illa. Inte särskilt svår att byta eftersom det är hela paketet. Lossa knut på styrväxel, knut vid pedalerna och sen ta bort hela axeln inkl gummibälg. Se till att ha rattlås i när axeln är borta så inte ratten snor runt och du tappar centerläge.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Lyfter denna igen.

    Problemet "försvann" inte långt efter jag startade denna tråd och sedan, mitt i småbarnslivet, så glömde jag bort det. Tills nu.
    För drygt en vecka sedan började det igen, men betydligt mer denna gång. Nu är styrningen otroligt trög och ryckig. Finns fortfarande gott om olja i styrservon.

    I vilken ände skall jag börja? Är det fortfarande servopump eller rattaxelknut som är aktuellt att kolla? Pump finns ju på Speedparts och knuten hittar jag på Bildelsbasen.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Du svarade aldrig på frågan
    Går det "hackigt" hela tiden, eller är det vissa delar av varvet?
    Har det varit läcka så motorolja kommit in i systemet så kan pumpen vara kass, har haft det på en.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hackigt och trögt i princip hela tiden, mer eller mindre. Vissa delar av varvet blir lite lättare, men fortfarande betydligt trögare än hur det varit när den funkat som den skall. För ett år sedan när felet först uppenbarade sig så var det bara vissa delar av varvet som gick trögt och så flöt det på som vanligt mellan dessa. Nu dock är det trögt hela tiden.

    Finns det något sätt jag kan diagnostisera huruvida det är pumpen som är kass?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Jag hade börjat med att kontrollera rattaxelknuten. Det kan göras innan delar köps. För att testa en pump är det i praktiken ett provbyte som gäller.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hur märker jag om det är rattaxelknuten som kärvar? Spel och utrymme att rucka i lederna?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Svårt att kontrollera på plats eftersom de inte blir glapp utan stumma av rost och då inte vrider sig som de ska. Vad är det för årsmodell? i början var det stålaxlar och de kärvar mer än senare. Det man kan prova är väl att spruta nån smörja på nedre knuten och se om det händer nåt. Känns det annorlunda då så kan man nog utgå ifrån att nedre knuten kärvar.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag förstår. Den är från 2007.
    Jag testar att spreja på lite smörjmedel och ser hur den beter sig. Om jag annars plockar ur hela axeln antar jag att jag borde kunna känna huruvida den rör sig som den skall eller om den kärvar?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja har man den lös så är det ju enkelt som sagt. Plockas ur komplett med gummibälg. En del försöker dela dom och krångla.......

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Har nu provat att spreja med lite smörjmedel på nedre delen av knuten. Om än fortfarande trög och hackig styrning så var det stor skillnad jämfört med innan. Nästa steg blir att byta den då antar jag.

    Är lite skeptisk till att köpa en begagnad från bildelsbasen eller liknande med risk för att den kommer få samma problem framöver. Någon som har koll på vart jag kan hitta en ny? Hittar ingen varken på Speedparts eller Maptun och på eBay hittar jag enbart från UK och alltså för högerstyrda. Är det någon skilland? Någon som vet modellnumret delen jag söker? Det är alltså en NG9-3 från 2007 det handlar om.

    Någon som har tips på hur jag kommer åt nedre delen av knuten på ett smidigt sätt vid byte? Kom åt tillräckligt bra genom hjulhuset för att smörja, men kände att det skulle vara bökigt att byta knuten därifrån. Upplevde att det skulle vara ännu bökigare från motorrummet utan att behöva demontera ner diverse vätskebehållare.
    Senast redigerat av miklbrandt den 2021-08-11 klockan 13:20.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Mellanaxeln finns i flera olika utföranden men som nydel är alla ersatta av den senaste 12827002. Listpris modiga 4717kr.......
    Enkel att byta och tas bort komplett. Nedre klämskruven lossas lättast från hjulhuset och ett antal långa förlängare. Sen knuten ovanför knäna och sen peta lös damask. Kom ihåg att låsa ratten också. Börjar du snurra på den med axel borta så förstör du det elektriska från ratt. Begagnat så är det så nytt som möjligt som gäller. Den senaste har kullagrad gliddel och lite annat men det kanske fanns även 2007. Har mest bytt på äldre själv.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Har nu fått hem en rattaxelknut. Blev en begagnad med relativt låga mil på sig från Bildelsbasen. Kändes lite motigt att betala nästan 5000.
    Känns mjuk och fin i lederna och hoppas det ska funka bra.

    Innan jag ger mig på att byta så säger min magkänsla att det inte kan skada att göra rent den, framförallt nedre knuten där det samlats lite smuts och skit. Torka av och fetta in? Är det ett rimligt tillvägagångssätt? Vilket typ av fett är i sådana fall att föredra? Kan det vara vettigt att använda tryckluft vid rengörningen?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Intressant läsning. Hoppas du får bukt på problemet.

    Har haft typ samma situation som du beskriver. Servon gick trögt som f*n trots ny olja. Köpte en servopump på bildelsbasen med få mil på nacken, lämnade in på verkstad och fick tillbaka en löjligt svängglad servo. Det smordes nog lite här och var inne på verkstaden. Kunde fickparkera med lillfingret. Men nu ett halvår senare så är det tillbaka igen.

    Står lite i samma sits som dig och funderar på vad det kan vara.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Torka av bara, rengör du för mycket och nåt kommer in i lederna så tvättar man ju bort den lilla smörja som finns där och det är ju svårt att få in nåt nytt. Smetar du på nåt fett på utsidan så ackumulerar det bara skit sen och det är ju inte bra det heller......

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Smidigt, tack!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trög och hackig styrning NG9-3 -05
    Av djac93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-12-07, 12:04
  2. [LÖST] Trög och hackigt styrning ng9-3
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-28, 08:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •