Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Orolig tomgång vid kallstart OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Orolig tomgång vid kallstart OG9-3

    Jag har ett ganska irriterande fel på min 2002 SAAB 9-3, när man kallstartar bilen så blir motorgången otroligt orolig och dippar upp o ner tills den stänger av sig själv. Samma sak när man kör iväg så orkar den inte och dör, startar direkt efteråt utan problem men man måste hålla gas för att den inte ska stänga av sig. Så fort motorn kommer upp i temperatur så går den hur bra som helst igen.. Inga felkoder finns så har ingenting att gå på.

    Har bytt följande utan resultat:

    ¤ TK
    ¤ LMM
    ¤ Alla vakuumslangar
    ¤ Vita backventilen vid oljepåfyllningsröret
    ¤ Svarta ventilen (purge valve) från EVAP till spjällhus
    ¤ Avlastningsventilen

    Någon som varit med om liknande och fått ordning på bilen?

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Standardmjukvara?

    Motortempgivare som är på väg att ge upp kanske?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Bilen är original ännu iaf .. vart sitter motortempgivaren någonstans, kan den ge dessa symptom vid kallstartad motor? Den startar felfritt dem första 30 sek sedan börjar han dippa upp och ner tills den dör, när tempmätaren har gått upp 1/3 så klarar han hålla tomgången och fungerar kanon..

    Har hittat att packningen till spjällhuset är klämd och det pyser lite därifrån, kan det vara en orsak med? Ska givetvis byta ut denna

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Yes.

    Att se över tätheten är också en bra idé.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Var ute förut och kopplade in OBD2 mätaren med bilen avstängd och kollade upp coolant temperature. Den visade 12 grader och ute var det 12 grader, fast kan givaren vara dålig trots den visade rätt med bara tändningen på?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det finns mer att göra än att bara läsa felkoder. Tex att läsa mätt luftmassa vs uppskattad. Det kan vara ett luftläckage som spökar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har nu gått över hela motorrummet och dragit åt spjällhuset, låter mycket bättre när den är igång. Ska provstarta bilen senare ikväll när motorn är kall igen för att se om felet är borta eller ej.. Dock så hittade jag ett nytt problem, saknas en mutter som håller fast downpipen mot turbon och den är gängpaj (se bild). Finns det någon lösning eller måste jag kapa pinnen då gängerna är bättre längre in?

    http://www.bilddump.se/bilder/202010...71.192.196.jpg


    Såhär beter sig motorn kall innan den stänger av sig (inte min video)

    https://www.youtube.com/watch?v=C7OgXyIrHQE

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Ja, det finns ju gänga kvar för en mutter på den pinnskruven så det borde gå att kapa eller putsa såpass att man kan få dit en ny mutter. Av övriga muttrar att döma så ser turbon ut att varit loss. Är det ens låsmutter mot downpipen?

    Det är vanligt att o-ringen mellan tryckröret i plast och spjällhuset är trasig. Har du kontrollerat att den verkligen är hel?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Yes, turbon är ny. Vad jag kan se är det inte låsmuttrar så kanske är läge att byta ut dem Ska även kolla upp o-ringen från tryckröret mot spjällhuset.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Muttrarna som håller turbon är i varje fall inte original, osäker när det gäller muttrarna som håller downpipe. Original pinnskruvar är rostfria med en svart smörjande ytbeläggning, och muttrarna som håller turbon är av samma material och har mekanisk låsning. Muttrarna som håller downpipe är bara varmförzinkade och dessa brukar rosta. Att montera downpipen med de muttrar som är avsedda för turboflänsen med en gnutta Molykote 1000 brukar vara vettigt om man vill att det ska hålla och gå att ta isär vid behov.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Då kör vi en liten uppdatering igen, var precis ute och gjorde en kallstart (6 timmar senare). Nu klarade bilen av att hålla tomgången så antar att problemet för mig var det läckaget jag hade vid spjällhuset! Ska dra igång han imorgon när jag vaknat igen för att vara helt säker dock.. Som det ser ut nu så återstår det bara att fixa avgasläckaget vid turbon och byta fläktmotståndet så man kan få lite värme i vinter. Sedan blir det besiktning så får bilen äntligen rulla på våra väger igen efter 5 år som avställd

    Vad säger besiktningen om att man har 3" avgassystem samt öppet filter, det är okej antar jag?
    Senast redigerat av Dumli den 2020-10-02 klockan 19:44.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det brukar gå bra.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Låg/orolig tomgång OG9-5 2,3t Biopower -08
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-05-24, 19:49
  2. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 -06
    Av Pitepalt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-10-17, 20:51
  3. [LÖST] Orolig tomgång OG9-5 2,0t
    Av Robsva96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-08-11, 12:34
  4. [LÖST] Hackig orolig tomgång samt orolig gång vid backning Trimmad OG9-5
    Av Renjaveln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2015-03-31, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •