Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 221

Ämne: Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”, Såld 2023-07-01

  1. #121
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Snygg, en bil ska vara lägre fram än bak för att det ska se snyggt ut. Det är stort habegär över kärran nu.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #122
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Kul att läsa om ditt återställande av 9000. De är väl värda att bevaras.
    Jag hade nämligen en sådan, köpt ny 1986, ändrade bilen 1989 med div trim, Saab sportschassie (Talladega), andra krängningstag mm.
    Vi hade bilen i 15 år och körde runt Europa på semestrar, är nog den trevligaste Saaben jag haft. Det ända felet som visade sig efter alla dessa år förrutom vanliga saabfel, var att rosten började komma i dörrarnas nere kant samt under framrutans täckplast där torkarna är infästa.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av lgo45 den 2021-04-04 klockan 20:31.

  3. #123
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660

    Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”

    Såhär såg paketet ut som jag fick tag på, najs med NOS!


    Fick komplettera med ytterligare en krok för att få tag på biten som saknades. Den va inte riktigt lika fräsch... Men plåten till stötfångaren var frisk.


    Provmonterat på bumpern, egentligen ska man göra ett ganska stort urtag, syns på bilden varför...


    Jag ville ta så lite som möjligt, because look Har nog tur som har Aero91-paket, tror att ett Airflow går in lite mer i nederkant och då kan man glömma att gömma undan kroken lika bra, stötfångarhöljet ligger an mot plåten till elsatsen. Plåten till stötfångaren fick CA-primer och svart färg innan slutgiltig montering.


    Såhär ser det ut med provisorisk ”kåpa” i form av en plugg. Tänkte 3d-printa en rektangulär kåpa som passar bättre till formspråket.


    Va inne och reggade kroken idag, behövdes 4 besiktningsmän, en ingenjör och 3st tekniker som kollade på bilen Gick bra iaf, så nu får den dra 1600kg Tänkte hyra ett släp snart för att se så elen fungerar, återstår även ett fäste till elsatsen som sitter med buntband just nu. Blir nog nåt utfällbart.


    @lgo45, kul historia! Ja det är kul om de bevaras, hur ofta ser man en CC i trafiken nuförtiden?

    9 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #124
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Alltså så jäkla snygg och dom fälgarna gör sig verkligen

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #125
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Snygg installation av kroken! var påväg att skriva 3d-print innan jag såg att du redan var inne på det ^^ Tror det kommer bli superbra

  6. #126
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Tack! Hehe ja, har bara kört litegrann nu, men visst har de mycket karaktär!
    Oaah nu fick jag tillbaks vibbarna från min gamla 9000 CD -88b med 2,0T och DI/APC för den var mycket skojigare att köra än den CDE 2,3T -96 jag skaffade senare!

    Sjukt läcker bil! Hoppas du vågar köra den sen på allmän väg för det hade inte jag gjort...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #127
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    @zimm, CAD-filen är redan klar, printas förhoppningsvis i helgen

    @cedete, tanken är att den ska användas ”till vardags” på sommarhalvåret. Tänkte inte oroa mig alltför mycket över det, men visst kan det hända saker i trafiken...

    Urtrampningslagret verkar vilja kvittra lite intermittent på lägre rpm när bilen är varm och ljudet försvinner vid högre varv / när man lägger foten på kopplingen. Lagret kändes helt friskt när jag monterade det, ljudet verkar vara slip-relaterat från ytan mellan lagret och solfjädern på tryckplattan.

    Bilen har gamla typen av slavcylinder utan fjädern som gör att lagret ligger an, ska testa att försöka smörja med nåt genom inspektionsluckan till att börja med. Satte ju precis dit lådan

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #128
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    @zimm, CAD-filen är redan klar, printas förhoppningsvis i helgen

    @cedete, tanken är att den ska användas ”till vardags” på sommarhalvåret. Tänkte inte oroa mig alltför mycket över det, men visst kan det hända saker i trafiken...

    Urtrampningslagret verkar vilja kvittra lite intermittent på lägre rpm när bilen är varm och ljudet försvinner vid högre varv / när man lägger foten på kopplingen. Lagret kändes helt friskt när jag monterade det, ljudet verkar vara slip-relaterat från ytan mellan lagret och solfjädern på tryckplattan.

    Bilen har gamla typen av slavcylinder utan fjädern som gör att lagret ligger an, ska testa att försöka smörja med nåt genom inspektionsluckan till att börja med. Satte ju precis dit lådan
    Om det är nån "tröst" så har jag gnissel från urtrampningslager på 3 av mina 3 bilar som jag bytt till nytt Sachs lager på, ena bilen gnisslade till första gången samma vecka...

    Finns nog en anledning till att fjädern finns där på senare slavar på 900 från 1992 (eller va de 1993?).

    Det är störande men eftersom jag vet att lagret omöjligen kan va kass så accepterar jag att det är så (för lat för att göra nått åt dvs)

    Jag vet inte om det kanske hade funkat att (försiktigt) smörja anliggningsytan mot slav för lagret, jag tänker inte testa för monterar jag isär det där igen nån gång så blir det en nyare modell på slav (som jag renoverar innan montering, de är ju skit från fabrik/monterade torra eller nått).

  9. #129
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660

    Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”

    Finns den varianten av slav till långlådorna på 9000? Har smörjt med keramiskt pasta och det verkar hjälpa!

    Brorsan printade första utkastet av kåpan till draget.


    Efter ”lite” justerande såg den ut såhär


    Och väl på plats. Visst syns det att bilen har krok, men det är ljusår bättre än att kapa upp hela bumpern. Ska återföra modifikationerna till CADen så får det bli en ny print framöver


    Sen har bilen dragits med ett intermittent elfel, huvud/bränslereläet har slutat dra. Föregående ägare har haft samma fel och hade monterat en knappt för att tvångsjorda bränslereläet. Problemet? Det var matningen till bränslereläet som uteblev, så knappen hjälpte inte när felet väl uppstod.

    Började med att köpa 2st nya Boschreläer och trodde att felet försvann. Sen dök det upp igen... Plockade ur startspärren som var högst tveksamt inkopplad (t.ex. strömtjuvar som nästan klippte kablarna, sockerbitar etc...) Trodde felet var fixat, men icke...

    Elstädning, hejdå!


    Dubbelkollade ännu en gång runt säkringscentralen och helt plötsligt lossnade matningen till huvudreläet , kabelskon i säkringscetralen gick av... Nu sitter det en extern säkring där istället och förhoppningsvis är felet borta. Har trippelkollat alla andra kablar och de verkar ok, troligtvis har man misshandlat den kabeln lite för mycket under bilens tidigare liv....

    Var nog bara tur att det inte hände när körde ner med släp till Knutan

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2021-04-29 klockan 12:21.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #130
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du får printa ut kåpan i röd ABS så blir den tålig och nästan osynlig.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  11. #131
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Jag tänkte att du kunde lackas kåpan också. Den ska väl inte slitas på ändå. Fast det är klart, färgad plast är mer tåligt...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #132
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Jg måste säga att det ser rätt bra ut med svart. Om man ska göra den i rött så måste man färgmatcha den, speciellt när det gäller nyans, om det inte ska se amatörmässigt ut. Med en kontrastfärg försvinner i stort sett det problemet.

    Om man ändå vill färgmatcha så kan Materilise plotta i godtyckligt färg om man väljer deras Multicolor+: https://i.materialise.com/en/3d-prin...ulticolor-plus

    (Som parentes, deras nylon (SLS) med Black dye satin-finish ser till förväxling likt ut som Saabs svarta instrumentpanel-plast som användes i t.ex. 9000 - plasten ser ut som det är en originaldel både i färg och struktur, åtminstone så länge man håller sig till mindre delar.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #133
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Täcklocket blev ju grymt bra!
    Satt det både ett separat startspärrsystem OCH larm i bilen?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #134
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Jag tycker oxå att locket gör sig bra i svart, ska man försöka färgmatcha är risken att det ser skumt ut när linjerna inte stämmer mot stötfångaren.

    Larmet hade en separat modul för startspärren vilken är urkopplad nu
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  15. #135
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Håller med, tror det ser bäst ut med svart kåpa

  16. #136
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan Visa inlägg
    Håller med, tror det ser bäst ut med svart kåpa
    Håller också med där.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #137
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Har inte hänt så jättemycket med bilen mer än att den används flitigt

    Elfelet dök upp ännu en gång för några veckor sen när vi va ute och åkte 30 mil hemifrån, efter 3-4 broskarvar dog motorn plötsligt, allt annat funkade. Fick hjälp med bogsering till en McDonalds i närheten och tog ner handskfacket. Bilen gick när man höll i elcentralen, vände man den uppochner för att försöka hitta glapp så dog den.

    Efter mycket letande visade det sig att stiftet med matning till huvudreläet hade backat ur hållaren… Justerade låstungan och klickade i det ordentligt, sen dess har felet inte återkommit.

    Passade på att damma av hjulupphängningen och montera en främre dämpare när jag hade tillgång till lyft i veckan. Ser fortfarande bra ut, blästrat och lackat nån gång tidigt 2000




    Monterade även ett prylfack på sidan av mittkonsolen från en CSE, perfekt på långresor.


    Because combicoupé?


    Men alltid är det nåt, vattenpumpen har börjat läcka lite såg jag nu när vi kom hem, så en ny Valeo är beställd. Kanske är lagren som ogillade det långa stilleståndet i samma position…?

    7 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #138
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Har för mig att B202 hade problem att vattenpumparna läckte. Tror det var i anslutningar. Finns SI på det. Men kommer ej åt dom just nu..

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #139
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660

    Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”

    Vattenpumpen byttes omgående, väldigt lättskruvat. Hängde på ett släp i värmen för att åka till tippen och kylvattentempen blir oroande hög, stannar på tomgång och fläkten går för fullt men det tar lång tid för tempen att sjunka…

    Började med att byta termostaten, den gamla såg inget vidare ut (trots att glykolen som tömdes ut efter stilleståndet såg jättefin ut). Var tvungen att provkoka dem och den gamla öppnade max 2mm Sådär, prolem solved tänkte jag!


    Tjejen tog bilen en runda och jag passade på att kolla tempen när hon kom hem, lite för nära det röda fältet för att allt ska vara ok. Så, nytt kyl beställdes hem. Ur med glykolen och monterade kylet tillsammans med Joh900 som passande nog va förbi på midsommar Det gamla var ordentligt igensatt. I samma vända efterdrogs topplocksbultarna så att inget skulle vara konstigt där. Alla satt hårt vilket känns bra.

    Nu har jag sköljt systemet 3ggr med vatten sen midsommar (tömt efter lite längre turer, minst 3 mil vardera) och slutligen fyllt på med glykol. Tempen ligger mycket bättre, ska testa med bilsläp till Kinnekulle på lördag


    Så, lessoned learned, byt extra allt om du köper nåt som stått länge…

    12 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #140
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    En liten uppdatering! Har mestadels kört, bilen rullar till vardags och planen är att köra Oktober ut, sen får den vila till våren

    Bytte topplockspackning på bilen i förebyggande syfte i somras för att veta att den biten är ok. Hittade inget fel på den gamla, men det känns bra att packningen är bytt pga. det långvariga stilleståndet.

    Tempmätaren är fortfarande lite dynamisk, vet någon när 9000 fick filtrerad mätare? Köpte en ny givare och den verkar ha ett annat arbetsområde (ca. halverat mot den nuvarande), hör den till ett nyare mätarhus med filter?



    Fick byta bagageluckehandtaget som gick av, som tur är hade jag ett friskt på lager.


    Brorsan fick nys på en CC Turbo med glastaklucka som hade stått lääänge utomhus och förfallit. Åkte och köpte den i veckan för att ta lite grejer till min bil och för att rädda en del ”bra” delar från skroten. Nej, jag ska inte byta tak på min, såå gärna vill jag inte ha taklucka


    Bilen är en MY90, så torkarsystemet som jag hade hoppats kunna ta stämmer såklart inte. Luftburken satt inte heller kvar som jag hade hoppats… Men det satt en ratt i bilen som räddades från allt mögel

    Sen får man väl passa på att ta växellåda/drivaxlar och lite annat bra-att-ha. Ska ta lite plastdetaljer oxå, man blir lite bortskämd när man kan jämföra två bilar och ta de bästa delarna till den röda.

    Någon som vet om det ”nya” torkarsystemet funkar tillsammans med stående huvudkopplingscylinder?

    Och skulle det vara värt att ”uppgradera” till LH2.4 med lambda eller är det lika bra att byta till T5.5 ifall man vill förbättra körbarheten?

    3 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!
    Av Znatch i forum Projekt
    Svar: 376
    Senaste inlägg: 2021-06-17, 20:21
  2. Saab 900 Turbo 16S Aero -91 nu SÅLD
    Av Sjöan i forum Projekt
    Svar: 419
    Senaste inlägg: 2018-04-08, 08:09
  3. Vad för original turbo på en 9000 aero USA såld?
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 18:39
  4. Saab 9-3 Turbo X // såld, Tüβken hemma
    Av Johnken i forum Projekt
    Svar: 395
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 12:44
  5. Svar: 109
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •