”Scania-bilen”
Vill minnas att den var mer en busbil i stuket. Inte så här fin.
”Scania-bilen”
Vill minnas att den var mer en busbil i stuket. Inte så här fin.
Idag hämtades den, inkl. en hög med delar. Notera takvingen Drog igång med skruvandet ikväll, förhoppningsvis är lådan nere imorn
Tygsektionen kan tas ut bakåt (men var aldrig avsedd att kunna göras så), men anledningen till att tyget släpper är att det ligger en skumgummimatta på baksidan, och det skiktet desintegrerar. Det verkar kommit stabilare skumgummimatta på någon årsmodell efter -93, men den inredningsfärgen försvann -93 så möjligheten att hitta något med bättre originaltyg är nog begränsad.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Satt en ny slav på lådan som följde med, så jag tog isär den och bytte o-ringarna för säkerhets skull.
Nya lådan på plats i bilen, fick ta loss elprylen till hastighetsmätaren och byta backljuskontakt till den gamla. Lådan kommer från 2.3T, så inre medbringaren är fel (för stor). Får inte loss den lilla från gamla lådan så jag kommer inte längre just nu. Verkar sitta HÅRT Tips? (vet att den sitter med låsring, men locket vill inte komma ur lådan) Anledningen till lådbytet är att förra ägaren pratade om skrap på 2ans växel.
En 2.3T långmotor drivaxel kanske är vägen framåt? Annars kanske man kan få locket att rotera lite.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Du gjorde rätt i att renovera slaven iaf, stansningen i gjutgodset 51.1189 är väldigt likt Scantechs art.nr så den hade säkert gått åt helvete annars rätt snart
Värt att dubbelkolla så det blir "rätt" slav, jag vet inte exakta skillnader men vet det finns typ 2-3 olika modeller mellan typ 89-93 när det gäller långlådor. Nån lär säkert veta va man ska kolla, vet inte om det är nått uppenbart typ att det inte går fåi hop det alls eller om det är nått såntdär tråkigt som man märker när allt är ihop först.
Stora tripoderna är väl att föredra på sikt oavsett misstänker jag, men kanske lite svårt att hitta snabbt och enkelt?
Krävdes rätt mycket kraft för att få loss medbringaren, men det gick till slut! Glidhammare var bara att glömma, den rörde sig inte en millimeter. Fick bygga ett mothåll och dra loss den...
Nu är den nere på hjul igen lite provisoriskt, behöver göra ett adapterrör till kopplingsslangen då det nya har en annan dragning. Kan bli fräscht iallafall efter en rengöring, det mesta är blästrat och lackat i hjulupphängningsväg När den går att flytta för egen maskin är tanken att den ska hitta in i garaget.
Finns det någon dränerings/nivåplugg på dessa lådor? Oljan bör i princip vara tömd eftersom medbringaren var loss. Finns påfyllningssticka på framsidan (som verkar krocka med tryckröret?!). Lådan verkar vara märkt -90.
Börjat återställa lite styling oxå, mycket bättre
flaset, Johan H, smedsgarden, sportsedan, Tegaturbo, Vfr, zimm, ztam
På långlådorna finns ingen botten- eller påfyllningsplugg. Utan man tömmer och fyller i hålet där oljestickan sitter.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Kul projekt !
Jag har nytt bakljus komplett (hella oem) vänster över då jag inte har någon 9000 längre.
Om dina har sprickor och du behöver nytt
Mvh Nils
Kopplingen är fixad och bilen har hittat in i garaget. Känns skönt nu när temperaturen kryper nedåt.
Har ägnat mycket funderande senaste tiden till hur inredningen ska bli, det hade varit coolt med någon slags two-tone men nu har jag bestämt mig för att köra en komplett mörk inredning. Det är det enklaste sättet att få insidan att kännas välhållen och fräsch oxå
Först problemet? Delarna som följde med var delvis slitna, eller inte kompletta. Som tur är fick jag tag i en herre som kör folkrace med 9000, och jag kunde plocka allt jag ville från några bilar. Han hade denna -95an ståendes som hade svart skinn. Den fick donera dörrsidor, instrumentpanel, lister osv.
En av anledningarna till att two-tone projektet fallerade, på senare dörrsidor sitter inläggen ”fastsmälta”, på tidiga går allt att klicka/skruva loss...
Anledningen till att den svarta CSEn inte donerade inredningen, det fanns en redan urplockad och väldigt fräsch A50-inredning som jag kunde ta
Det börjar bli läge att bestämma koncept, det är inte hållbart att samla på inredningar
Och såhär ser det ut just nu, det enda beige som är kvar är hatthylla och klädseln vid högtalarna bak. ALLT är verkligen färgmatchat på tidiga 9000. T.om a-stolparna är klädda med beige vinyl Nu ska det städas ordentligt, och sen ska delarna börja hitta tillbaks i lugn och ro. Allt som ska i måste ju göras rent först oxå
Nu börjar det se ut som min bil på insidan, problemet är att jag hittar massa andra roliga grejer och göra först
Kommer bli grymt det här
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Har hunnit greja lite smått på kvällarna, bitarna börjar sakta falla på plats igen vilket är kul! Det blir en helt annan känsla med en fräsch mörk inredning.
Just nu ser det ut ungefär såhär, stolar sitter i provisoriskt, men resterande som är monterat är ”permanent”. Det är mycket småsaker som jag passar på att byta när jag ändå är igång, t.ex var 3 av 4 innerdörrhandtag spruckna i spetsen, sånt får man städa bort
Denna vingen blir det, kom den i samband med CC Aero?
Sen börjar innertaket släppa lite i nåt hörn, frågan är om man ska orka plocka ur det redan denna vintern, vi får se. Tänkte ge mig på lite mekaniska delar när inredningen börjar ordna upp sig, typ renovera bromsok osv.
Fälgbeställningen är ”agreed” över mail med Compomotive, men de segar lite. Nästa batch 18” TH ska tillverkas i November, så jag hoppas att mitt set är med där
flaset, JKDesign, pasn, Puttel, smedsgarden, sportsedan, zimm, ztam
Ja den vingen kom iom Aeron 1991. Var dock tillval har jag för mig. Kan även ha funnits som tillbehör för övriga också.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ok, tycker att den gör sig bra till aeropaketet som är lite mindre fläskigt jämfört med Talladega/Airflow
Senast redigerat av Vfr den 2020-11-01 klockan 23:44. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Ja den är lite mindre och diskretare. Hade den på min CC jag hade.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Detta ska bli kul att följa
O lycka till!
Skruvar vidare med inredningen, det börjar falla på plats nu
Fästena till baksätesryggen skiljer mellan tidig CC och CS, så jag får borra nya hål i golvet till yttre fästena. Har gått över skinnet med Autoglym cleaner+care, gjorde gott! Växelspaksdamasken är utbytt till en i skinn, växelspaksknopp är fortfarande provisoriskt. Funderar på att montera en från 9-3SS.
Grillen har fått ett turbo-emblem och monterats rakt, gör stor skillnad!
Sen börjar det smidas chassisetup, hört det förr? Testar utan fjädrar för att få en känsla för hur långa benen är. Sitter Bilstein B6 på, men längden verkar funka. Tänkte inte åka sååå lågt
Hej!
Snyggt!
Hur gör du med moccainläggen när du smörjer in skinnet?
Mvh
Mathias