Hej!
Moccaborste och dito sten samt fuktig microfiberduk använder jag.
Mvh
Mathias
Hej!
Moccaborste och dito sten samt fuktig microfiberduk använder jag.
Mvh
Mathias
Valde att chansa lite och beställde ett set coilovers från J-spec till en helt annan bil. Nu måttas det för fullt, och först ut ska främre benen få ny infästning till spindeln. Även bak ser det lovande ut!
Bilstein vs. J-spec. Nerjusterade max på bilden, går att höja ~100mm
CAD på spindelinfästningen, ska vattenskäras
Fortsättning följer
1000% bra skit.
Det går framåt med anpassningen av främre fjäderben!
Leverans från vattenskärning, 6mm gods.
Såhär blir det.
Grannen svetsar, TACK för det!
Han kan sin svets
Och såhär ser det ut, nu ska det göras rent och få färg Hjullagret trillade isär när jag lossade drivaxeln, dags för ett nytt. Ska börja kolla lite på anpassningen bak oxå.
Nice! Ska du ha bilen som kratta sen? Tänkte på om höjden blir så att löven fastnar på fronten.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Riktigt så lågt tror jag inte att det blir
Dämparkroppen på fjäderbenen kan längdjusteras från 370mm (Bilstein längd) ner till 260mm. Tror att man kortar standardbenen runt 40mm när man monterar Konidämpare.
Justermånen borde innebära att det finns fjädringsväg kvar även med ”lagom” rideheight
Bak passar det över förväntan, dämparens övre och nedre infästning passar och fjäderns övre diameter stämmer med karossen
Snabb mockup, hjulupphängningen är fräsch även bak, men behöver en rengöring. Ska tillverka en adapter med styrningar mellan länkarmen och nedre fjädersätet.
Nedre infästningen har en svetsad distans mellan öglan till bussningen och det gängade röret. I kortaste läget är den ~40mm kortare än Bilstein-dämparen. Tänkte korta distansen ~50mm för att få mer justermån och förhoppningsvis kunna hålla fjädern på plats med dämparen vid utfjädring
Bromsoken fram kärvar efter stilleståndet, så det ska renoveras ett set ”stora” 9000 ok som ska dit istället. Glasblästrade och redo för renovering
Tog steget och borrade luckan för nya vingen, känns helrätt med denna
Lyckades få tag på en reflexramp, dock lackad och i okänt skick. Två sprickor syntes genom lacken men får ge den en chans.
Efter några omgångar med CRC packningsborttagare börjar lacken försvinna. Gamla lagningar i hörnen upptill och ytan fick en del stryk av medlet. Blir nog rätt mycket slipjobb för att försöka få till nåt vettigt, men det får det vara värt.
Utöver det har hatthyllan och bakre klädslar fått ny kulör, svart istället för solblekt beige. Vet inte hur många lager textilfärg det har gått åt, runt 5 tror jag
Fler svarta delar, renoveringssatser inkl. kolvar, belägg och skivor är beställt.
Fick två mellanlägg till bakre fjädrarna från vattenskärning, ska få styrningar på ovan och undersida för att passa länkarm respektive fjädersäte
Senast redigerat av Schwartz den 2020-11-19 klockan 07:49.
Spännande! Vad använde du för textilfärg ?
Snyggt jobbat i vanlig ordning.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Denna från Panduro: https://panduro.com/sv-se/produkter/...l-svart-251226
Hej!
Snyggt!
Är det penselmålat?
Tror du det skulle fungera på en golvmattan i bilen?
Mvh
Mathias
Japp, det är rätt meckigt att få det att täcka bra med så långa fibrer. Har gått åt 0.75l till bara detta, så vet inte om det är nån jättebra idé att färga om hela golvmattan med den här produkten. Bättra nåt litet ställe funkar säkert
Kanske går att köpa annan textilfärg i bulkformat till större projekt
Hej!
Tack!
Mvh
Mathias
Har lyckats återskapa reflexrampen så gott det gick, våtslipat med 180/400/800 och snabbt testat med rubbing på högra halvan. Nästa steg är att fräsa ur lite runt sprickorna och fylla dem med epoxi. Sen återstår toningsfärg och klarlack. Redan nu ser den bra ut när den är blöt, så förhoppningsvis duger ytan
Renoveringssatser till främre ok & nya belägg.
Redo för montering.
Fjäderben/bromsar/hjullager på plats.
Emblemen har hittat dit igen, Saab 9000 Turbo baktill och Saab på framskärmarna. Saknar det lilla emblemet som ska sitta bredvid Saab på bagageluckan dock.
Sen blir det inredningsbyte igen Kunde inte hålla mig när det dök upp en komplett pilotinredning till salu i bra skick. Förarstolen är har givetvis spår efter användning, men inga hål osv. som verkar bli vanligt nu när inredningarna är så gamla.
Stolar och baksäte på plats! Vilka fåtöljer Ska få en ordentlig lädervård härnäst. Dörrsidorna ska oxå monteras framöver. Bilen hade ingen el framdragen till elstolar, men det fanns el till stolsvärmen så jag gjorde ett adapterkablage till kontakten i golvet. Stolsvärme behövs inte April-Oktober...
Senast redigerat av Schwartz den 2020-11-30 klockan 15:53.
Snyggt! En rejäl lädervård kan få en sliten inredningar att se som ny ut igen. Dock så behövs det andra åtgärder om det har gått för långt med slitaget.
Budade hem emblemen till framskärmarna på Tradera för någon vecka sedan som jag tänkte fixa till.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Hej!
Skiljer sig kontaktdonen mellan tidiga och sena 9000?
Tänkte om du kunde behålla kontaktdonen för bälte/värme och bara ta +/- från värme och förse elstolarna.
Mvh
Mathias
Ja exakt, tror att det kan bli riktigt bra! Emblemen gör mycket för helheten. Hur ska du fixa till ”metallkänslan” på emblemen?
Ja det verkar så, min bil hade inga reglage till stolsvärme utan det var nog termostatstyrt. Sen har jag fått flytta över bälteslåset oxå eftersom min bil har de gamla bältena.
Har inte kommit så långt än hur jag ska göra. Ska leta efter en bra silverfärg.
Skickat från rymden
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY