Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 127 av 127

Ämne: Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Snygg, en bil ska vara lägre fram än bak för att det ska se snyggt ut. Det är stort habegär över kärran nu.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Medlem#
    -
    Kul att läsa om ditt återställande av 9000. De är väl värda att bevaras.
    Jag hade nämligen en sådan, köpt ny 1986, ändrade bilen 1989 med div trim, Saab sportschassie (Talladega), andra krängningstag mm.
    Vi hade bilen i 15 år och körde runt Europa på semestrar, är nog den trevligaste Saaben jag haft. Det ända felet som visade sig efter alla dessa år förrutom vanliga saabfel, var att rosten började komma i dörrarnas nere kant samt under framrutans täckplast där torkarna är infästa.

1 användare gillar detta inlägg

Senast redigerat av lgo45 den 2021-04-04 klockan 19:31.

Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    7660

Saab 9000 Turbo -86 ”The barn find”

Såhär såg paketet ut som jag fick tag på, najs med NOS!

Fick komplettera med ytterligare en krok för att få tag på biten som saknades. Den va inte riktigt lika fräsch... Men plåten till stötfångaren var frisk.

Provmonterat på bumpern, egentligen ska man göra ett ganska stort urtag, syns på bilden varför...

Jag ville ta så lite som möjligt, because look Har nog tur som har Aero91-paket, tror att ett Airflow går in lite mer i nederkant och då kan man glömma att gömma undan kroken lika bra, stötfångarhöljet ligger an mot plåten till elsatsen. Plåten till stötfångaren fick CA-primer och svart färg innan slutgiltig montering.

Såhär ser det ut med provisorisk ”kåpa” i form av en plugg. Tänkte 3d-printa en rektangulär kåpa som passar bättre till formspråket.

Va inne och reggade kroken idag, behövdes 4 besiktningsmän, en ingenjör och 3st tekniker som kollade på bilen Gick bra iaf, så nu får den dra 1600kg Tänkte hyra ett släp snart för att se så elen fungerar, återstår även ett fäste till elsatsen som sitter med buntband just nu. Blir nog nåt utfällbart.

@lgo45, kul historia! Ja det är kul om de bevaras, hur ofta ser man en CC i trafiken nuförtiden?

8 användare gillar detta inlägg

'69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Alltså så jäkla snygg och dom fälgarna gör sig verkligen

Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Medlem#
    8689
    Snygg installation av kroken! var påväg att skriva 3d-print innan jag såg att du redan var inne på det ^^ Tror det kommer bli superbra

Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Tack! Hehe ja, har bara kört litegrann nu, men visst har de mycket karaktär!
    Oaah nu fick jag tillbaks vibbarna från min gamla 9000 CD -88b med 2,0T och DI/APC för den var mycket skojigare att köra än den CDE 2,3T -96 jag skaffade senare!

Sjukt läcker bil! Hoppas du vågar köra den sen på allmän väg för det hade inte jag gjort...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    7660
    @zimm, CAD-filen är redan klar, printas förhoppningsvis i helgen

@cedete, tanken är att den ska användas ”till vardags” på sommarhalvåret. Tänkte inte oroa mig alltför mycket över det, men visst kan det hända saker i trafiken...

Urtrampningslagret verkar vilja kvittra lite intermittent på lägre rpm när bilen är varm och ljudet försvinner vid högre varv / när man lägger foten på kopplingen. Lagret kändes helt friskt när jag monterade det, ljudet verkar vara slip-relaterat från ytan mellan lagret och solfjädern på tryckplattan.

Bilen har gamla typen av slavcylinder utan fjädern som gör att lagret ligger an, ska testa att försöka smörja med nåt genom inspektionsluckan till att börja med. Satte ju precis dit lådan

'69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

1. OG9-3SE Monte Carlo - The barn find!
    Av Znatch i forum Projekt
    Svar: 363
    Senaste inlägg: 2021-04-08, 16:30
  2. Saab Gungstol för barn
    Av Poco i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-03, 21:46
  3. 97-01 Saab 9-5 dark walnut panel, where can i find it?
    Av oviedo i forum International SAAB related talk
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 22:05
  4. Where an how to find motor for Saab 92B from 1954
    Av qdwin i forum International SAAB related talk
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 09:55

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg