Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 96 av 96

Ämne: Ökad bensinförbrukning och felkod P0420 OG9-5

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag skulle valt en begagnad om möjligt, de går typiskt inte sönder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Då valde jag rätt då Riedel sade exakt samma sak. Den beg. katten är 1500 spänn dyrare. Men original.
    Och Speedparts katt slog han upp artikelnumret på och konstaterade att den är till en diesel! Utan att det övh framgår på Speedparts sajt. Han sade "det är på grund av såna felaktigheter jag aldrig handlar av Speedpart".

    Jag hade förstås hoppats på ett enklare fel. Men gamla fina Bettan är självklart värd några lusentappar. F ö är det särdeles svårt att hitta någon 9-5 med generös utrustning och mindre än 30K mil för en hyfsad peng.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  3. #83
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Minst risk är förstås en ny original, om prisskillnaden mellan ny och beg org är så låg hade jag inte övervägt beggade.

    Sen är det svårt att veta med den för 3500..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #84
    Orginal är inte orginal längre, de är wankel och är samma som mekonomen säljer. har du en automatbil så kommer de passa skit

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #85
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    nja det ska sägas att katalysatorn som sitter 2007 och uppåt inte finns alls, varken ny original eller nån ersättning. Det är den som sitter upp till 2006 saab har en Walker ersättning för och inte för att jag vet vad som skiljer men tror man att de är lika och testar en sån på en nyare så kanske det är nåt som inte lirar så bra. Annars skulle de antagligen inte vara olika.

    Och sen till Speedparts försvar, vem påstår att 55559630 som det länkas till är rätt för ts bil? jag hittar då inga original katalysatorer om jag bara stegar mig fram i deras katalog. Kanske missar nåt förstås...
    Senast redigerat av StefanM den 2023-04-06 klockan 08:29.

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Nu har jag, sedan några dagar, fått tillbaka bilen från Mats Riesel. Det visade sig att katalysatorn var körd trots allt. Han tog hem en original från Bildelsbasen för ca 5000 - bedömde att det skulle vara ett bättre köp än en "kompatibel" från Bra bildelar och att Saabs originalkattar har visat sig väldigt slitstarka och pålitliga. Vad som har knäckt min katt kan man ju fundera över. Han frågade om jag haft några motordriftstörningar. Det har jag faktiskt inte haft. Ett tag efter att jag köpte bilen för 5 år och 3000 mil sedan så fick jag felkod på tändkassetten som jag bytte. Är det möjligt att den gamla tändkassetten var lite halvkajko länge innan motorlampan tändes och att det i längden kan ha knäckt katten? Vem vet.

    Bilen har läckt en hel del olja det senaste året. Det var ventilkåpspackningen som var slut och han bytte den också. Ingen olja på garagegolvet längre!

    Bränsleförbrukningsmätaren uppförde sig verkligt konstigt både uppåt och neråt när jag körde hem från verkstan men efter att jag låtit batterikabeln ligga av några timmar så verkar databoxen har förstått den nya verkligheten.

    Bilen går bra och nu drar den märkbart mindre soppa (kör på 98 oktan). Har inte tankat upp igen, men den verkar dra strax under 0,9.

    Nöjd. Riesel ingav förtroende med råge. Det enda dom glömde var att programmera om databoxen så att den förhatliga bakluckan inte låses automatiskt. Efter 5 år är det fortfarande en irriterande "funktion". Nå, det väl bli nån annan gång.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  7. #87
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Bra att det löstes! Ang bagageluckan, om du menar att den låses när bilen låses och behöver låsas upp manuellt tror jag tyvärr inte det finns något sätt att ta bort det. Däremot kan man göra så att den inte låser sig förrän bilen låses, alltså om den är upplåst och du kör kan du fortfarande öppna den direkt när du stannat.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Det krävs Tech2 antar jag?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-17 klockan 19:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  9. #89
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Korrekt! Vad jag menar är att även om de programmerat något är det inte säkert att det går att få till som man (jag) skulle vilja. Dvs, att bakluckan ses som vilken dörr som helst. Låses med lås-knappen och låses upp med låsknappen. Med möjlighet att endast låsa upp den med avsedd knapp. Mig veterligen är inte detta möjligt.

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    ...Med möjlighet att endast låsa upp den med avsedd knapp. Mig veterligen är inte detta möjligt.
    DET är inte nödvändigt för mig. Däremot att att bakluckan ses som vilken dörr som helst.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    Är det möjligt att den gamla tändkassetten var lite halvkajko länge innan motorlampan tändes och att det i längden kan ha knäckt katten? Vem vet.
    Det som typiskt knäcker kat:en är mekansisk skada eller pirattändkassett (eller eventuellt alldeles fel blandning och/eller att man kör med katalysatorfarliga misständningar - dvs. blinkande CE). Är gamla eller nya tändkassetten original? En del pirattändkassetter ger felaktiga förbränningssignaler så att misständningar inte syns av Trionic.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    DET är inte nödvändigt för mig. Däremot att att bakluckan ses som vilken dörr som helst.
    Nej absolut, det håller jag med om. Men inte heller det går vad jag vet. Knappen är såklart bara en bonus, sällan eller aldrig jag använder den för att bara låsa upp bakluckan heller.

  13. #93
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av cosmicp Visa inlägg
    Bilen har läckt en hel del olja det senaste året. Det var ventilkåpspackningen som var slut och han bytte den också. Ingen olja på garagegolvet längre!
    Min 07'a läckte helt otroligt mycket där med, det formligen rann ner över motorn efter hela "framkanten" på motorn, var oerhört skönt att fixa det.

    Jag gissar att någon tidigare bytt till en dålig piratpackning.

    Bränsleförbrukningsmätaren uppförde sig verkligt konstigt både uppåt och neråt när jag körde hem från verkstan men efter att jag låtit batterikabeln ligga av några timmar så verkar databoxen har förstått den nya verkligheten.
    Låter som att skvalpskyddet lossnat iofs, då kan den funka hur bra som helst ett tag och sen trassla som sjutton, visa för mycket eller för lite..

    Jag har det problemet på min 07'a och ska väl plocka bort det där skyddet vid tillfälle.

    Nöjd. Riesel ingav förtroende med råge. Det enda dom glömde var att programmera om databoxen så att den förhatliga bakluckan inte låses automatiskt. Efter 5 år är det fortfarande en irriterande "funktion". Nå, det väl bli nån annan gång.
    Förstod inte riktigt hur du ville ha det varken här eller på senare svar, men att ta bort låset när man kör iväg går att programmera bort (iaf på de äldre bilarna, liiite osäker på en 08'a)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det som typiskt knäcker kat:en är mekansisk skada eller pirattändkassett (eller eventuellt alldeles fel blandning och/eller att man kör med katalysatorfarliga misständningar - dvs. blinkande CE). Är gamla eller nya tändkassetten original? En del pirattändkassetter ger felaktiga förbränningssignaler så att misständningar inte syns av Trionic.
    Alla tändkassetter under de 5 år jag ägt bilen har varit original. Motorlampan har inte blinkat - bara lyst stadigt.
    Men NU lyser den inte längre! Peppar peppar...
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

  15. #95
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Ok, men hade bilen dålig kat redan innan du köpte den så skulle det kunna vara någon tidigare tändkassett.

    Men det skulle kunna vara något annat fel som ger samma effekt, dvs. får ner överskottsbränsle i kat:en.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #96
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Skokloster (4 mil söder Uppsala)
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men det skulle kunna vara något annat fel som ger samma effekt, dvs. får ner överskottsbränsle i kat:en.
    Är det något som skulle synas med hjälp av min Bluetooth-kodavläsare, och i så fall var, hur?
    Senast redigerat av cosmicp den 2023-04-18 klockan 20:51.
    Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0420 OG9-5 BSR steg3
    Av saabtsport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2022-05-18, 10:37
  2. [LÖST] Felkod P0420 B2x5 OG9-3
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 17:45
  3. [LÖST] Rycker och ökad bensinförbrukning OG9-5 B2x5
    Av Joxen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 16:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •