Tack alla tre. Ska nog leta efter en nyare begagnad tändkassett då. Och nya tändstift, igen.
...nu har jag beställt en TK3.7/E, datum 1750, på Bildelsbasen för 600 spänn. Ska bli intressant att se.
Tack alla tre. Ska nog leta efter en nyare begagnad tändkassett då. Och nya tändstift, igen.
...nu har jag beställt en TK3.7/E, datum 1750, på Bildelsbasen för 600 spänn. Ska bli intressant att se.
Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.
Uppdatering: OK, båda lambdasonderna bytta, ny (beg. svart TK 3.7/E) och nya tändstift monterade. Efter någon mil kom motorlampa och kod 0420 tillbaka.
Så... nästa steg blir att åka till en annan liten verkstad (mitt emot den förra...) som skryter med Saab-dekal på dörren och försöka lukta mig fram till hur ivriga dom är på att sniffa efter fel. Jag tänker främst på om det är nåt läckage i slangar eller avgas. Om det inte ger nåt så måste man väl trots allt starkt misstänka katalysatorn. Eller vad finns det mer? Är luftmassamätaren en tänkbar fel-kandidat? Annat??
Saab 9-5 Vector Biopower 2.3 kombi 2008. Tidigare: Ford Taunus 2300 TS V6-68, Ford Granada k:i-85. MC: Kawa Vulcan VN1500-94. Tidigare: BSA Shooting Star, Horex Columbus Regina.
Backa till bollmans inlägg:
http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1566432
Har du gått igenom slangar+ backventiler mm. så dom är hela ?
Det var ju just det jag skrev ovan som ska bli nästa steg. Får nog anlita verkstan för det mesta av det, då jag inte kan hissa upp kärran tillräckligt högt för att kunna krypa under och få svängrum och jobba.
Du skulle kanske överväga att åka till Mats Riesel Bilservice i Solna med bilen. Jag är övertygad om att de kan hitta och fixa problemet relativt snabbt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack för tips Långmilare. Många väldigt positiva rek. så det är säkert värt att åka dom 5 milen dit...
Är det någon på forumet som känner till Kallhälls Bil & Motor i Bålsta? Även dom har en Saab Service-skylt på väggen.
Uppdatering: Kallhälls Bil & Motor i Bålsta var ingen hit. Ingen Tech2, ovillig att felsöka. Men säger att det är väldigt vanligt att kod 0420 med tänd motorlampa och ökad soppaförbrukning visar sig bero på vilket luftfilter som är monterat. Speciellt Biltemas filter för Saab skulle vara ökända!? Eeeeh - verkligen?? Jag bytte luftfiltret i okt 2019, men har inget sparat kvitto så jag vet inte var jag köpte det. MÖJLIGEN på Biltema - i så fall troligen detta:
https://www.biltema.se/bil-reservdel...ll--2000025418
Någon som känner igen detta, och anser det sannolikt?
F ö så blir det nog ett besök nu hos Mats Riesel Bilservice i Solna, som Långmilare tipsade om.
EBB är annars sjukt bra, jag har kört de när jag varit i stockholm. Men nacka kanske e för långt bra ?
Senast redigerat av Vfr den 2023-03-16 klockan 10:14. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
Jag törs inte svara för hur bra Biltemas filter är, men att folks bilar går som en påse nötter efter att man bytt till sportfilter för att man vill ha det perfeekta ljuuuudet är ju väl belagt. Så nog kan filtret inverka. Om det sedan ger den felkoden vet jag inte.
0420 verkar ju främst ha med katalysatorn att göra. Lambdan verkar mycket riktigt åtgärda det för många men det kanske är katalysatorn som gjort sitt? Om den är illa nog kanske inte sonden kan kompensera tillräckligt?
Jag skulle gissa att det är min gamla käpphäst: luftläcka efter spjället
Och jag tror att katalysatorn är trasig.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Den väldigt "förtroendeingivande"killen på Kallhäll påstod också att luftläcka, nääää, det hör man garanterat. Men luftfiltret trodde han på. Och så kunde kamkedjan ha slappat till sig. Intressanta teorier. Kanske saknas luft i nåt däck också??
Det är inte alls otroligt att det trots allt är katten som har förbrukat sina nio liv. Jag ska nog snacka med Mats Riesel.
Alltså, en luftläcka efter spjäll som ger tillräckligt mycket luft in i systemet så värdena blir tokfel behöver absolut inte vara något du hör. Framförallt inte om det är en trasig backventil.
Det räcker med torrsprickor i en vakuumslang för att det skall komma in tillräckligt.
Det är ingen hemlighet att slangar torkar och spricker, samt att backventiler lägger av. Det är något som är betydligt vanligare än att katalysatorn ger upp.
Du behöver nog inte snacka mer med den där killen i Kallhäll...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nej, det skulle jag nog hålla med om. Den verkstaden klarar nog inte det här provet:
https://www.youtube.com/watch?v=_A1p...annel=dobodojo
bollman: det är jag också säker på. Men den "seriöse" bilmecken ville inte ens felsöka utan Tech2. Man behöver väl knappast en Tech2 för att hitta luftläckor!?
Verkstan jag försökte med först (50 meter bort) som bytte lambdasonderna var också ovilliga till ytterlighare felsökning.
Vad är det för fel på bilverkstäder? En sak är säker - de ska inte ha nån jävla skylt på väggen som det står "SAAB Service" på!
Bytte de lambdasensorerna som svar på felkoden?
Ja. Men när de började snacka om enbart katalysatorfel så var det ärligt talat jag som föreslog att de först skulle testa att byta lambdasonder. Jag hade köpt både främre och bakre sond på nätet. Verkstan sade att då byter vi den bakre. Det löste inte problemet så jag åkte tillbaka och bad dem byta även den främre. Det löste inte heller problemet.
Inte heller den verkstan hade Tech2, utan ett Bosch-instrument.
Åk till Mats Riesel i Solna eller EBB på Värmdö, håller du till i Skokloster skulle jag lämna till Mats i Solna.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02