Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hittar inte en tråd jag startade

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Hittar inte en tråd jag startade

    Gjorde tidigare ikväll en tråd som jag nu inte hittar. Rubriken var: Motorn rusar efter oljebyte.

    Letar jag dåligt eller tycker administrationen att just mina trådar är undermåliga? Jag har tidigare fått tråd sammanslagen med tråd som inte helt hörde till min fråga t.ex.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag kan inte heller hitta den tråden "Motorn rusar efter oljebyte". Finns den inte så finns den inte. Bara att göra om. Antagligen har du missat något, som att klicka "Posta". Det brukar sällan vara datorernas fel när det inte går som man tänkt. Men har ingen informerat dig att den är suddad/flyttad och kan varken du eller jag hitta din tråd. Ja då finns den rimligen inte. Och har troligen aldrig postats ordentligt. Fokusera inte på det, utan gör ett nytt försök.

    Förslag: Editera ditt första inlägg i denna tråd. Dvs byt rubrik och ersätt med din fråga.

    Lycka till!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag kan inte heller hitta den tråden "Motorn rusar efter oljebyte". Finns den inte så finns den inte. Bara att göra om. Antagligen har du missat något, som att klicka "Posta". Det brukar sällan vara datorernas fel när det inte går som man tänkt. Men har ingen informerat dig att den är suddad/flyttad och kan varken du eller jag hitta din tråd. Ja då finns den rimligen inte. Och har troligen aldrig postats ordentligt. Fokusera inte på det, utan gör ett nytt försök.

    Förslag: Editera ditt första inlägg i denna tråd. Dvs byt rubrik och ersätt med din fråga.

    Lycka till!
    Du kan idiotförklara mig bäst du vill, jag har skrivit på olika forum i mer än 15 år, och för tillfället hyser jag själv 2st forum, så jag vet när jag gör fel och när administrationen "också kan göra misstag".

    Och det är inte hela världen, men det har hänt lite för mycket på den korta tid jag varit medlem, för att jag ska knipa käft.

    Här har du en skärmdump av den postade tråden:
    https://forumbilder.com/i/rXxa

    ..så du kan se att felet inte ligger hos mig.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att jag startade tråden i forumet "Motor och motorstyrning" 16.35, om det underlättar för någon som bryr sig.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Gjorde tidigare ikväll en tråd som jag nu inte hittar. Rubriken var: Motorn rusar efter oljebyte.

    Letar jag dåligt eller tycker administrationen att just mina trådar är undermåliga?
    Inte ovanligt att frågor som besvarats otaliga gånger postas igen eftersom TS inte letat och läst i den digra massa av kunskap som forumet utgör.
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    Din fråga finns och troligtvis även svaret på den om du läser igenom tråden. Och en varvtalshöjning med 500rpm kanske inte är att definiera som "rusar"
    Och det är absolut ingen som är idiotförklarad, viktigt att poängtera!

    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Jag har tidigare fått tråd sammanslagen med tråd som inte helt hörde till min fråga t.ex.
    Den frågan gällde urkopplat kablage i bagaget och den flyttades till en tråd som handlade just om det samt att du fick tips med bilder via PM.
    Du läser väl dina PM?
    Du har inte återkopplat i den tråden hur det gick, om det var rätt enhet etc. det är lämpligt att göra.
    Och hur gick det med din gnisslande ratt? Du fick tips men svarade aldrig på det heller.

    Svarar man på hur problemlösningen gick hjälper man andra som har samma symptom och då delar man med sig till andra istället för att behålla informationen för sig själv.
    Och skulle det vara ett missförstånd att det handlar om den (SPA) boxen går det alltid att dela upp frågorna igen.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Om du söker efter dina inlägg hittar du det också. Det ligger i en tråd där fenomenet förklaras, för att hjälpa dig och alla andra som söker efter svar att hitta det.

    Detta för att någon som söker efter svar ska ha bättre chans att träffa rätt, eftersom nya trådar utan svar som behandlar redan utredda frågor försämrar kvalitén på sökresultaten. Det är också därför man bör börja att söka om frågan varit uppe tidigare - och för fall som ditt betyder det att någon som beskriver problemet precis som du nu lättare hittar svar. Om du inte tycker att just de svaren stämmer, utveckla din fråga där så hjälper det förhoppningsvis andra i framtiden.

    Som det står vid registreringen, forumet kostar inget men är inte gratis. Syftet är att öka läsvärdet på forumet.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Antalet Saabar och därmed antalet Saabägare minskar, därför är det väldigt positivt när nya hittar hit. Välkommen hit Lustfylld!

    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Du kan idiotförklara mig bäst du vill,
    Jag idiotförklarar ingen. Jag menade inte det så. Jag ber om ursäkt att det uppfattades så.

    När jag inte hittar inlägget du säger du postat kom jag bara på två förklaringar. Du postade inte. Eller det har suddats.

    Min erfarenhet är att moderator inte suddar nya medlemmars frågor. Och att moderator kontaktar den de anser "har felat" i liknande fall. Det kan vara en bugg som gör att inlägget inte syns. Men det trodde jag inte. Så vad jag i all välmening menade var bara att du inte skulle fokusera på att reda ut detta utan göra ett nytt försök att posta det försvunna inlägget. Inget annat.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är något som inte stämmer här.
    Ämnet för denna tråd är att ett skickat inlägg inte kunde hittas.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag kan inte heller hitta den tråden "Motorn rusar efter oljebyte".
    Nu gör jag exakt samma sökning igen och hittar tråden. Kanske gjorde jag fel när jag sökte? Kanske fanns inte inlägget på forumet när två medlemmar, men god forumkunskap, oberoende av varandra inte kunde hitta det?

    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    jag har skrivit på olika forum i mer än 15 år, och för tillfället hyser jag själv 2st forum, så jag vet när jag gör fel och när administrationen "också kan göra misstag".
    Fel kan vi alla göra. Både användare, administratörer och programmerare.

    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Och det är inte hela världen, men det har hänt lite för mycket på den korta tid jag varit medlem, för att jag ska knipa käft.

    Här har du en skärmdump av den postade tråden:
    https://forumbilder.com/i/rXxa

    ..så du kan se att felet inte ligger hos mig.
    OK, då undrar man ju.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du söker efter dina inlägg hittar du det också.
    Det stämmer faktiskt inte! Jag kan intyga att varken tråd eller inlägg gick att hitta i morse.

    Märkligt. I kväll hittas det. Men imorse hittades det inte. Exakt samma sökning.
    Vet någon hur det kommer sig att ett postat inlägg inte hittas av sökfunktionen imorse, men dyker upp när man gör exakt samma sökning ikväll?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det ligger i en tråd där fenomenet förklaras, för att hjälpa dig och alla andra som söker efter svar att hitta det.
    Detta för att någon som söker efter svar ska ha bättre chans att träffa rätt,
    Nu ligger det där och hittas. Igår hittades det alltså inte. Om det låg där eller inte vet jag inte. Men någon hjälp var det inte igår.

    Dessutom gällde frågan inte själva "fenomenet vid växling", utan varför det uppstod efter oljebytet och om det kan återställas som det var innan.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    eftersom nya trådar utan svar som behandlar redan utredda frågor försämrar kvalitén på sökresultaten. Det är också därför man bör börja att söka om frågan varit uppe tidigare - och för fall som ditt betyder det att någon som beskriver problemet precis som du nu lättare hittar svar. Om du inte tycker att just de svaren stämmer, utveckla din fråga där så hjälper det förhoppningsvis andra i framtiden.

    Som det står vid registreringen, forumet kostar inget men är inte gratis. Syftet är att öka läsvärdet på forumet.
    Håller med 100%. Det gör nog alla. Men det är OT.

    Saken/frågan var
    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Jag bytte olja för några veckor sedan
    ...
    I början märkte jag ingen skillnad, men efter några dagar började motorn rusa ganska exakt 500 varv, efter varje gång jag växlat
    ...
    Jag är övertygad om att det har med oljebytet att göra, det jag undrar är om det går att nollställa bilen på något vis, eller om jag måste börja växla försiktigare för att slippa denna rusning?
    Var i den befintliga tråden finnns svar på denna fråga? Jag ser inte att oljebyte varit uppe.

    Jag tycker inlägget "Motorn rusar efter oljebyte" är en helt annan och ny fråga, som bäst ligger i en egen tråd.
    Frågan passar inte speciellt bra där den ligger nu, det bara förvirrar att ta upp oljebyte och oljekvalitet där.
    Frågan passar inte bland alla oljetrådar eller oljebytestrådar heller vad jag kan se. Men det är personliga åsikter. Man, inkl jag, kan som sagt ha fel.

    Åter till saken:
    Ämnet för denna tråd är alltså att ett bevisligen skickat inlägg inte kan hittas. Varken av Lustfylld eller Mr.O. Sedan det påtalats att inlägget försvunnit dyker det upp igen.

    Det är inte hela världen att ett inlägg flyttas, eller i vilken tråd det ligger, eller ens om det kan hittas med sökfunktionen. När jag ville hjälpa en medlem resulterade det i att jag blev oskyldigt anklagad för att idiotförklara en medlem. Det känns inte bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Om man klickar på användarnamnet och väljer visa foruminlägg så hamnar man här: http://forum.saabturboclub.com/searc...st&showposts=1

    4:e inlägget uppifrån är det: http://forum.saabturboclub.com/showt...93#post1536993

    (och jag har lagt ett svar i den tråden också om vad jag tror hänt.)
    Senast redigerat av Långmilare den 2020-09-27 klockan 01:24. Anledning: Bytt första länken till oprocessad version
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, jag vet, NU fungerar det. Men det fungerade inte i morse.
    Dock funkar inte din första länk. Jag tror de är ganska kortlivade.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Du läser väl dina PM?
    Du har inte återkopplat i den tråden hur det gick, om det var rätt enhet etc. det är lämpligt att göra.
    Och hur gick det med din gnisslande ratt? Du fick tips men svarade aldrig på det heller.

    Svarar man på hur problemlösningen gick hjälper man andra som har samma symptom och då delar man med sig till andra istället för att behålla informationen för sig själv.
    Och skulle det vara ett missförstånd att det handlar om den (SPA) boxen går det alltid att dela upp frågorna igen.
    Japp, jag läser mina PM.

    Det jag däremot inte har läst någonstans, är hur fort man måste svara i en tråd. Jag kommer att, när jag har tid, svara i båda fallen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Fel kan vi alla göra. Både användare, administratörer och programmerare.

    Märkligt. I kväll hittas det. Men imorse hittades det inte. Exakt samma sökning.

    Nu ligger det där och hittas. Igår hittades det alltså inte. Om det låg där eller inte vet jag inte. Men någon hjälp var det inte igår.

    När jag ville hjälpa en medlem resulterade det i att jag blev oskyldigt anklagad för att idiotförklara en medlem. Det känns inte bra.
    Nu hittar jag också (tråden) inlägget. Och efter att ha läst i den tråden känner jag mig klokare och förstår ungefär, vad jag upplever, beror på.

    Jag var lite väl hård när jag påstod att du idiotförklarade mig, ber om ursäkt för det. Du verkar vara en utomordentligt vettig människa och jag tackar dig för att du försöker hjälpa till.

    4 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vet någon hur det kommer sig att ett postat inlägg inte hittas av sökfunktionen imorse, men dyker upp när man gör exakt samma sökning ikväll?
    Jag vet inte, men förmodligen var det någon med befogenhet som av någon anledning mjukraderade tråden, för att sedan flytta den dit den är nu. Eller flyttade den till ett forum som är dolt för vanliga medlemmar först, och sen flyttade den till dit den är nu efter att du och jag i och med denna tråden, undrade vart den ursprungliga tråden tog vägen.

    Hur som haver är varken du eller jag dåliga på att söka, det spelar ingen roll att andra säger att inlägget finns, och att det bara är flyttat.

    2 användare gillar detta inlägg

    Mr.O, RZ


  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Hittar inte heller tråg ang koppling ng 900 jag skapade igår ?

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Lustfylld Visa inlägg
    Det jag däremot inte har läst någonstans, är hur fort man måste svara i en tråd. Jag kommer att, när jag har tid, svara i båda fallen.
    Det finns inga bestämmelser för det heller, men vad man kan välja att reagera på är att det finns tid att skapa en "tråd om en tråd" och vara lite lagom gnällig men inte tid för att ge feedback i de fallen där man fått tips och hjälp med de frågeställningar man har...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    När trådar flyttas, skapas det inte en referens från där den flyttade tråden fanns tidigare?

    Flyttar jag en tråd eller ett inlägg i en tråd, så sätter jag alltid att den ska skapa en länk till det flyttade objektet. Inte för all framtid, men för en viss tid iallafall. Sedan kan man fråga sig hur lång den tiden ska vara...

    Eller är det så att det är skapats en referens men att den är tidsbestämd och gått ut? Alltså att det är en längre tid mellan gångerna TS varit inne?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startade inte!! för att sen gå som vanligt... OG9-5 -98
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •