Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Radio alltid i "telephone" läge efter demonteriad "mobilhållare" OG9-3

  1. #1

    Radio alltid i "telephone" läge efter demonteriad "mobilhållare" OG9-3

    Jag har Saab 93 -01 (halvkombin). Det fanns ett "mobilfäste" kopplat till radio som förra ägaren plockade bort och bara klippte av sladden (så nu sticker det ut en antenn-sladd och en annan sladd med flera små sladdar i där fästet satt). Nu står det "telephone" i displayen och radion funkar inte (går inte välja radio-läge och antennen åker inte upp).

    Vad kan vara fel och vad kan man testa för att försöka fixa det själv att återställa det så radion funkar igen?

    Tack på förhand


    LÖST
    För den som undrar och skulle ha samma problem...
    - Jag tog ut den "tomma" knappen längst till höger under AC:n (Till vänster sitter en "sensor" och till vänster om den sitter "höger"-stolsvärme)
    - Sen stack jag in fingret och petade ut AC (den sitter relativt löst)
    - Eter det stack jag in handen och följde sladden från vart den stack ut. Den gick nedåt till en box till höger. Först trodde jag boxen var något fastmonterat tillhörande bilen, men det vissade sig den bara var fastklämd och gick att dra ut och tillhörde mobilhandsfree fästet.
    - Denna boxen kopplade jag ur allt från och sen funkade radion.
    Senast redigerat av temptest den 2020-09-29 klockan 19:30.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Rensa bort övriga kablaget från handsfree-installationen också. Troligen jordas "telephone mute"-kabeln kontinuerligt. Det finns ett 10-poligt kontaktdon bakom ACC-panelen som används. Det räcker att koppla isär detta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Om jag tolkar dig rätt ska jag försöka koppla ur kabeln helt bara, inget behöver kopplas om!?. Hur kommer jag in bakom ACC panelen där den är fäst?

    Jag har tagit ur radion innan (ville försöka se vart kabeln tog vägen) men den sitter i sin lilla inneslutning/box så därifrån kommer man inte åt. Det jag hittat är denna bilden [1] på kontakterna på baksidan av radion. Hoppades först att det bara var en kontakt där att dra ut, men så verkar inte va fallet. Understa kontakten nämns "tel. mut" (stift A) men på stift F nämns "motor ant." vilket borde behövas för få upp antennen, så den kontakten känns som den måste vara där och det är således inte den du menar om jag fattar det rätt!? ACC:n under radion, går den popa ut likt radion på nått vis eller är det fler paneler som behöver tas bort?


    [1]
    https://www.saabcentral.com/attachme...out-gif.10674/

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig ljudkvalite efter aux inkoppling (telephone) OG9-5 -02
    Av Woody i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 13:22
  2. Serviceindikator nollställd efter att radio plockats ur.
    Av exittor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 12:55
  3. [LÖST] Radio locked efter stereobyte OG9-5
    Av supernaut i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •