Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Koppla H-Regg på en Saab 900 (A-Traktor projekt)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Koppla H-Regg på en Saab 900 (A-Traktor projekt)

    Tjenare, jag håller på att bygga en a-traktor av en Saab 900 från 1997.
    Själv är jag inte jätte kunnig i bilar och sådant, men har vänner och familj som hjälper så gott som det går. Enligt dom så ska det visst vara väldigt svårt att koppla in H-regg i en Saab, iallafall i min Saab och därför kom vi på idéen att spärra CDI boxen (styrbox kanske det heter?) på 30.

    Min huvudfråga är egentligen bara; finns det ens en CDI- /styrbox att spärra? Som sagt är jag inte så kunnig, men det ska visst vara någon grej du kan koppla in en dator i och på något sätt då spärra bilens max hasighet på 30km/h.
    En av mina andra kompisar gjorde så på sin Saab, men det var inte en 900 och hans var från 1998.

    Ifall ni vill kolla upp bilen eller så, så är regnummret GYY 748

    Tack i förväg

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är möjligt på bilar med styrsystem Trionic 7 som lanserades 1998 på SAAB 9-5.
    På ng900 som din bil brukar kallas så sitter det, om det är turbo, Trionic 5, och annars Bosch Jetronic. Huruvida det går att ordna i Bosch-systemet vet jag inte, men det har bedömts att spärren inte blir fullgod i Trionic 5.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Koppla H-Regg på en Saab 900 (A-Traktor projekt)

    Tjena! Jag bygger en a-traktor av en Saab 900 från 97, eller ja jag försöker.
    Jag är väldigt ny till det mesta som gäller bilar, men det här EPA projektet är något jag ska försöka mitt bästa med att full följa.
    Fick nyligen veta att det visst inte går att spärra styrboxen med dator på en Saab 900 från 97, utan att man behöver något sorts chip som de på Mekonomen inte visste vart man kunde hitta det. Så nu blev det att sätta in H-Regg för mig.
    Finns det någon här som skulle råka ha några tips eller som kanske skulle kunna hjälpa till lite (via internet dårå) med hur man kopplar. Hittar inga bra guider eller videor och så med hur man kan koppla på framhjulsdrivna fordon, så tänkte att ni på detta Saab forum kanske hade några råd.
    Tack i förvag, mvh / Melker.

  4. #4
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Kontakta de här, verkar iaf vara de som är experter (Skriver bla om 9-3 och 9-5 från 2007):

    https://www.lohelectronics.se/mega_b...ps?mbpath=8_14
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Har du själv någon erfarenhet därifrån? Eller hur vet du att de är "experter" på saab a-traktorer? Men visst, det är väl en bra idé att vända sig till ett företag som marknadsför externa hastighetsregulatorer för att få svar om just deras produkt passar på en specifik bilmodell och hur man då kopplar in iden.

    Som Bollman påpekar är det styrsystem som finns i en ng900 inte samma som i og9-5 och ng9-3, så räkna inte med att det går att använda samma lösning på dessa olika bilmodeller.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-10-04 klockan 12:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero A-Traktor
    Av Rogerleon i forum A-Traktor
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-10-13, 19:09
  2. Saab 9-5 Facelift 1.9 Tid Automat 2009 Till A-Traktor Projekt
    Av Nicklas TheFasterDriver i forum A-Traktor
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-08-30, 10:36
  3. A-traktor Saab 900 och 9000, mot framtiden
    Av montecarlsson i forum A-Traktor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •