Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Glykolläckage NG9-3 1,9TTiD

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Glykolläckage NG9-3 1,9TTiD

    Har har ett mindre glykolläckage ett tag. Och har nu lokaliserat det till där övre kylarslangen ansluter emot topplocket precis bredvid kamremskåpan.
    Copyrightskyddad bild
    Läckaget är alltså kring stos nr 34 och packning nr 37.

    Ingen som haft läckage där tidigare och vet hur mycket jobb det är att byta?

    Frågan är med om det är stosen som läcker eller packningen.
    Packningen är billig 177kr + moms.
    Stosen har ett klassiskt Saab pris på 698kr + moms.

    Tråkigt att stå med isär riven bil om stosen är trasig.
    Men inte heller roligt att lägga 700kr + moms på nåt som kanske inte behövs.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-24 klockan 18:16. Anledning: §7 Skärmdumpar från t.ex. WIS/EPG ej tillåtet pga. copyright

  2. #2
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Hur långt har vattenpumpen gått? Jag hade nämligen ett läckage som jag lokaliserade till precis det området (vad jag minns) och jag misstänkte slangen eller något knas med stosen. När jag började riva för att komma åt allt kunde jag dock se att det var pumpen som läckte men att vattnet letade sig ut "framåt" på motorn i det där området.

    Min rem och pump var bytt strax före 15k mil och läckaget upptäckte jag strax före 23k, dvs den hade gått knappt 8k mil innan den började ge sig.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Hur långt har vattenpumpen gått? Jag hade nämligen ett läckage som jag lokaliserade till precis det området (vad jag minns) och jag misstänkte slangen eller något knas med stosen. När jag började riva för att komma åt allt kunde jag dock se att det var pumpen som läckte men att vattnet letade sig ut "framåt" på motorn i det där området.

    Min rem och pump var bytt strax före 15k mil och läckaget upptäckte jag strax före 23k, dvs den hade gått knappt 8k mil innan den började ge sig.
    Ca 4-5000 mil.
    Bosch kamremssats med pump satte jag dit. Bytte all glykol i samband med det bytet.

    Min glykol rinner också ner på framsidan på motorn. Främst runt AC kompressorn.
    Dock ser jag torkade rester av glykol precis under denna stos.



    I denna region kan jag se spår av torkad glykol.
    Kan väl inte komma från annat än den stosen?
    Senast redigerat av Glader9991 den 2020-09-23 klockan 21:55.

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jadu, det var (som jag vill minnas) där jag hade fukt, och sen fukt plus spår av torkad glykol ner på AC-kompressorn och på de främre skruvarna till tråget....

    Jag säger inte att det inte kan vara stosen, men du beskriver läckaget så som det var när min pump gav sig. I mitt fall var det väl snarare packningen mellan pump och motor som hade börjat ge sig, och vattnet tog sig då ut den där vägen mot "hyllan" under stosen.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Hur läckte din?

    Min har inte läckt nåt nu på 2 dagar ala 20 mil.
    Sen helt plötsligt kan den läcka lite.

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Lite oklart faktiskt. Felet uppdagades när den en dag varnade för låg kylarvätskenivå. Det var en regnig dag i november så jag kunde inte inte se om något läckte iom att allt var blött. Jag fyllde på med ett antal deciliter upp till rätt nivå. Dagarna gick och jag tänkte inte mer på det, men höll ett öga på expansionskärlet då och då i samband med påfyllning av spolarvätska någon gång i veckan. Efter någon vecka varnade den igen men ingen fläck på marken. Jag började nu leta runt mer nog under huven och kunde nu se lite fukt där uppe. Det var dags för oljebyte inom kort så jag valde att undersöka saken mer noga då. När jag då tog ner plasten under motorn syntes det vad som var i görningen med tydliga glykolrester och mycket fukt som samlats på plasten....


    Jag tyckte mig inte så någon vidare minskning i expansionskärlet så det läckte ju knappast mycket. Jag kör ca 70 mil i veckan när det bara är jobb och dagligt leverne och ändå tog det någon vecka innan den varnade igen efter påfyllningen.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Hmm okej.

    Jag fyllde på senast i slutet av Juli. Och det var första gången jag fick fylla på.
    Så jag har inget stort läckage direkt.

    Just nu gasar jag nog vidare och så får vi se hur problemet utvecklas.

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Rev bort kamremskåpan idag och fick se detta. Så du hade helt rätt.





    Vattenpumpen har gått ca 4000-4500 mil sen den installerades.
    En Bosch.

    Så frågan är hur jag ska göra.
    Just nu känner jag för att köra vidare och blir det värre får jag attackera problemet då.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Ja du ser! Det var exakt där det läckte för mig också.

    Bara man har koll på vattnet så kan man väl köra tills man orkar ta nya tag och byta pumpen. Troligtvis är det väl bara packningen som läcker, men river man ändå bort skiten är det väl kanske klokt att ta tillfället i akt och byta pumpen också. Är ju trots allt inte så mycket jobb och pengar att byta pump.

    Men skönt att du hittat läckan i alla fall.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947


    Verkar som om det är axeltätningen som gjort sitt. Rullat ca 7000 mil sedan bytet.
    Bosch kamremssats. Nu bytt till SKF.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Glykolläckage NG9-3 1,9TTiD
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-06-25, 22:17
  2. Glykolläckage 9000-97
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 21:42
  3. NG9-3 1,9TTiD
    Av flash-71 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •