Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Jump starter

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Jump starter

    Hej!

    Jag gillar ju elektronik & teknik, samt testa olika produkter för att stilla mitt nyfikna teknikintresse. Har sällan behov av att jump starta mina bilar, mer än när batterierna dött naturlig död efter lång och trogen tjänst.

    Hur som så handlade jag för skojs skull senaste månaden på mig två olika jump starters. En Lithium-Ion baserad "NOCO Noost HD GB 70" och en kondensator baserad "Autowit SuperCap 2".



    Autowit SuperCap 2 Jump Starter [Supercapacitor 800A Peak] [8.0L Gas / 4.0L Diesel] [-40°C to +70°C]
    https://www.autowit.com/products/aut...2-jump-starter


    NOCO Boost HD GB70 [56 Watt-Hour Lithium-Ion 2000A Peak] [8.0L Gas / 6.0L Diesel] [-20°C to +50°C]
    https://no.co/gb70


    De båda ser trevliga ut. Har inte haft möjlighet att testa dem irl. GB70 har fått ett par initiala upp och urladdningar för att cykla Lion-batterierna och agera powerbank för att ladda smartphone.

    Att de har micro-USB och inte USB-C anslutning kan jag tycka vara en downside.


    Vad säger ni om sådanahär produkter? Någon med erfarenheter eller åsikter?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Min spontana tanke är att sådana nog bäst passar som allmän portabel strömförsörjning och inte för att starta med. Men jag har aldrig testat, så jag ser fram emot dina prov. Funkar det, så är det ju jättesmidigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har såklart gjort lite studier innan inköp. Så det är inga impulsiva spontanköp.

    Fungerar gör de troligen. Finns massor av YT videos med tester och reviews (på mer eller mindre seriös nivå).

    Det finns ganska många olika Lithium-batteri baserade jumpstart produkter. NOCO modellerna känns som att vara av den högre kvalitetsnivån. De har modellerna GB20/40/50/70/150/500. NOCO GB70 är den som jag efter mina studier anser vara lägsta nivån för mina "behov", som kan vara vädigt universella. De mindre modellerna funkar säkert, men är klenare i uppbyggnad. LION baserat kräver dock underhåll för att hålla det interna batteriet laddat. Är det urladdat gör det inte mycket nytta.

    Autowit är ett ganska nytt bolag och detta är generation 2 av deras SuperCap produkt linje. En spännande produkt med sin super cap konstruktion. Att den kan ladda upp sig med återstående energi i ett ganska urladdat batteri, för att sedan jump starta verkar fräckt. Fördelen med denna är att den blir underhållsfri.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Har länge varit intresserad av dessa produkter och jag tycker att du valt rätt modeller enl. vad jag läst och hört.
    Ska bli intressant att se vad du tycker om dessa.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Själv gick jag på Audew - har inte testat så mycket men verkar fullt kraftig för att starta en normal bil (iof i ”gott skick”) helt utan batteri, sen kanske det är ännu värre att ha ett riktigt dåligt batteri inkopplat.

    /U

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kollade även på Audew 2000A https://www.audew.com/Car-Jump-Starters-c-100056.html

    Prisvärd samt USB-C.

    Känslan var att den var mer en "generisk asien produkt under skalet", med många varumärken på skalet. Behöver dock inte betyda att det är dåligt. NOCO GB70 var förvisso ca dubbelt så dyr, men "känns" stabilare. Dock skulle Audew 2000A säkert vara en prisvärd och bra att ha liggandes i handskfacket/reservhjulsbaljan produkt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Jump starter

    Japp, baserat på samma känsla av att den verkade mycket rejälare och att audew verkade vara en ganska generisk produkt var jag länge övertygad att jag skulle ha en noco och inget annat men youtube och div tester online fick mig att ändra mig.

    Tror det var ffa project farm på YT som gjorde vad jag kände var en vettig genomgång och testning och då kändes inte noco lika relevant längre.

    Men finns ju alltid en risk att det är köpta reviews och/eller att jag hamnat i någon filterbubbla. Så det är väl tiden som får utvisa hur bra den funkar...

    /U

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det var en kampanj/utförsäljning igår kväll hos amazon.de på Audew 1500A (Föregångaren till den nya 2000A versionen). 68€ såldes den för. Tog slut innan jag han bestämma mig om jag skulle nypa en bara för skojs skull & i natt försvann produkten helt från amazon.de . Återstår och se om de tar in 2000A.

    Mr Project Farm är en kul engagerad herre. Han hävdar ju att han köper in prylarna själv och inte är sponsrad. Har kollat på många av hans egenkomponerade tester, bl.a. denna med jump starters. Han jämför en äldre version av NOCO GB40 med Audew 1500A. Dessa produkter är inte jämförbara med varandra ur kapacitetssynvinkel. Lilla GB40 har å andra sidan aldrig varit aktuell för min del.
    Jag uppskattar NOCO som har säkerhetselektroniken inbyggd/ihopbyggd under skalet, många av de övriga "generiska" har det utanför på EC-5 kontaktdonet till kabeln. GB70 som jag köpt har fast monterat kablage.

    Var det inte Audew som rök lite i hans belastningstest?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är det inte mycket pengar för något som kanske aldrig kommer att användas?

    Samtidigt är det roligt att Fredrik köper grejer och recenserar dom.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Visst e det kanske så. Men det är en del i min hobby och breda teknikintresse, tekniska prylar av varierande art. Köpa för att testa och undersöka själv, när möjlighet ges, är kul och lärorikt.

    Some you use, some you never use.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Jump starter

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det var en kampanj/utförsäljning igår kväll hos amazon.de på Audew 1500A (Föregångaren till den nya 2000A versionen). 68€ såldes den för. Tog slut innan jag han bestämma mig om jag skulle nypa en bara för skojs skull & i natt försvann produkten helt från amazon.de . Återstår och se om de tar in 2000A.
    Edit - var inget det är en 20ah jag har, om det är 1500 el 2000 A peak är jag osäker på och har inte den här för att testa...

    /U
    Senast redigerat av ullberg den 2020-09-26 klockan 13:11.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    I nuläget finns bara den enklare Audew 1000A med lysdioder kvar hos amazon.de . 1500A & den uppgraderade 2000A ser utseendemässigt lika ut, med displayen, enligt länken till Audew ovan. 1500A såldes ut igårkväll för 68€. Fanns två olika säljare. Togs helt bort i natt.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    För den som är intresserad av "Audew 2000A Peak 20000mAh Car Jump Starter" så finns den nu här med 27% kampanjrabatt i ca 10timmar till, för ca 692kr + 35kr för frakt från FR.
    https://www.audew.com/Audew-2000A-Pe...-p-100058.html

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Har ju faktiskt mer än ett fordon som kan behöva starthjälp så slog till på ytterligare en, antar att min förra är 1500A så kanske blir det något tillfälle att jämföra dem!

    /U

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Handlade på mig "Audew 2000A Peak 20000mAh Car Jump Starter" , vilken anlände idag. Ska packa upp snart.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Även jag fick min ”nya” 2000A Audew för någon vecka sedan. Just nu i helgen plockade jag fram båda och jämförde. Ser då att även min några månader gamla Audew har samma model nr och båda är märkta 2000A - så det verkar som att det inte är en ny produkt utan bara ”marketing wank” som AvE skulle sagt och produkten är oförändrad. Oavsett ville jag ha två och priset var bra så tack för tipset!

    /U
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja det står ju "Peak Current 2000A" på båda dina, så då kanske båda ändå är av den "nya modellen"?

    Jag har inte packat upp mina än, få kolla läget på dem någon dag.


    Gillade "Autowit SuperCap 2" bra, då de är underhållsfria, så jag handlade på mig några sådana till för att ha i bilarna, just in case...

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Använde förra helgen min ena "Autowit SuperCap 2 Jump Starter" för första gången i skarpt läge. Grannens mamma/svärmor var på besök och undertiden så hade hennes Hundai i10 fått batteritorsk. Så när de kom och frågade efter startkablar, tog jag fram SuperCap 2 och det funkade super bra. Alla var imponerade.

    ---

    För de som vill ha en jumpstarter-powerbank så har Audew 18% rabatt på deras 2000A modell med 20.000mAh batteri, 771kr. https://www.audew.com/Audew-2000A-Pe...-p-100058.html

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    OK. Tack.

    Beställt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Beställde ni med US plug?
    Var blir totalpriset med tull och moms från USA?

Liknande ämnen

  1. 2003 9-3 2.0T SS starter problem
    Av yesiamabro i forum International SAAB related talk
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-02-04, 02:05
  2. ojämna starter - Saab 9000
    Av larsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 20:20
  3. -98 9000 starter ikke - drar runt i 1-2 sek
    Av clutch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 22:18
  4. Svårt med snabba starter...
    Av Iceman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 11:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •