Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Antisladd ur funktion NG9-3 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Antisladd ur funktion NG9-3 -07

    Hej,

    Har uppstått ytterligare ett problem på min kära Saab. Helt plötsligt under körning får jag ett felmeddelande att antisladd är ur funktion och lampan tänds. Det händer oftast när man aningen svänger eller accelererar.

    Felet är inte konstant. Ibland dyker det inte upp alls, ibland efter 10 min körning och ibland kan det ta en timme innan meddelandet kommer upp.

    Första tanken var att kolla felkoder. Hade den inne på verkstad för ett annat bromsrelaterat fel och bad dem kolla upp vad detta kunde bero på. Det visar sig att bilen, trots upprepade felmeddelanden inte har gett någon felkod.

    Nu blir jag galen på denna bilen. Hjälp mig gärna rädda den innan den hamnar på skroten...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    42
    Min första känsla är att det är nåt med en abs givare eller kablage/kontaktstycke som bråkar???

    Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Intressant teori, känns lite surt att börja byta saker utan att kunna få det diagnostiserat bara.

    Finns där någon felsökningsmetod man skulle kunna använda sig utav?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-21 klockan 16:02. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    Är ganska bra, det finns många trådar i ämnet och nyckelord att börja med är "bra batteri" samt "läsa ut ev. felkoder"

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Skroten för ett sådant fel låter lite drastiskt..

    Som HaJo är inne på så är det nog läge att se över hjulsensorerna och dess kontakter.
    Ett sätt att ha en chans att ringa in felet är att vara uppkopplad med t.ex Tech2 när man kör för att övervaka signalerna från hjulsensorerna.

    Intermittenta fel är lite jobbiga även på bilar med diagnossystem, många sådana fel/felkoder är "självläkande" om felet upphör..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Kanske gick till en överdrift, snarare göra mig av med bilen och investera i nått mindre krävande som är aktuellt. Helt otroligt hur mycket problem även en välskött bil kan ha.

    Men iaf, finns det något alternativ till tech 2 för detta som inte kostar en halv förmögenhet att införskaffa?

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Haft samma problem själv, verkar ha löst sig nu när jag har bytt batteri, NG9-3 är extremt känsligt för dåligt batteri.

    Annars har du AutoCom som kan vara billigare än Tech 2 beroende på vart du letar, mer än så tänker jag inte säga..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tack för info. Får testa koppla batteriet på laddning någon dag och se om det blir någon skillnad. Vet faktiskt inte när det blev utbytt senast.

    Ska kolla upp AutoCom
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-21 klockan 19:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Haft samma problem själv, verkar ha löst sig nu när jag har bytt batteri, NG9-3 är extremt känsligt för dåligt batteri.

    Annars har du AutoCom som kan vara billigare än Tech 2 beroende på vart du letar, mer än så tänker jag inte säga..
    Och är det det Autocom jag tänker på så kan man även köra WoW på det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av NotAnotherSheep Visa inlägg
    Tack för info. Får testa koppla batteriet på laddning någon dag och se om det blir någon skillnad. Vet faktiskt inte när det blev utbytt senast.

    Ska kolla upp AutoCom
    Rengör polerna när du ändå är igång!

    Själv använder jag en från mekonomen!
    batteriborste.jpg
    https://www.mekonomen.se/bil/verktyg...ste-pa278129sv
    9-3 SS 1,8t -04

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Annars är ju kabelhärvan på bakaxeln ett väldigt vanligt problem så hade jag svårdefinierade problem så skulle jag nog bara byta härvan så jag vet att den är okej.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Någon som vet vad det satt för batterier i NG9-3 (runt 2008 ) från fabrik? Tudor?

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nä var väl GM/saab batterier och vem som tillverkar dem har jag ingen aning om.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Än en gång, tusen tack för alla svar.

    Testade ladda upp batteriet i helgen, som för övrigt verkade rätt friskt, verkligen inte nere på några låga nivåer.

    Problemet kvarstår trots detta och tycks bli värre och värre, varningen kommer allt tidigare efter start.

    Hade tanken att köra med problemet och hålla tummarna att lampan skulle klara sig under besiktning. Det känns nu allt mer avlägset. Enligt min mekaniker (brukar ha lite intressanta förslag i övrigt) är detta som att leta efter en nål i en höstack. Man kanske får ta sig till en annan verkstad med tech 2 för felsökning och be dem köra bilen tills felet uppstår. Annars känner jag mig nu lite lost på ideer.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Har du oljud från något hjullager? Blir lagret för dåligt falerar även sensorn till slut, den är inbyggd i lagret.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Nej inga oljud uppmärksammade.

    En ledtråd kanske skulle kunna vara att den emellanåt varnar trots bilen står stilla på tomgång. Vet inte ifall det fortfarande är lika förvirrande då. Eller vad säger ni?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    264
    Medlem#
    5341
    Jag gissar på att CIMen håller på att ge upp. Har precis bytt på min 05:a, och det började larma lite i början för att sen eskalera med mer och mer felmeddelande..
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Det är jag mest rädd för. Vad fick du ge för bytet? Känns samtidigt som den borde ge lite fler fel då än enbart ett.

    Känns som även de billigaste sakerna på dessa bilarna numera kostar 5k att byta. Så CIM vågar jag knappt tänka på.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-30 klockan 13:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Hade problem med just antisladdsystem ur funktion, bytte bilbatteriet till ett Biltemas AGM i maj -19 & felmeddelandet försvann tills för ~8 veckor sedan, för ~6 veckor sedan rengjorde jag batteripolerna & felmeddelandet försvann igen.

    Det "roliga" var att mitt felmeddelande dök bara upp när jag körde långsamt & svängde på parkeringsplatser!
    Senast redigerat av skruvis den 2020-10-04 klockan 11:45.
    9-3 SS 1,8t -04

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Vill bara flika in att det är viktigt att ratten står rakt när bilen går rakt fram, styrvinkelgivaren tål bara en viss felmarginal.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Larm antisladd ur funktion NG9-3 B284
    Av CosmicBlue i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-05-06, 19:34
  2. [LÖST] Antisladd ur funktion NG9-3
    Av manganish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-12-14, 23:02
  3. [LÖST] ABS Antispin och Antisladd ur funktion, NG9-3 -08
    Av eaglesport i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-21, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •