Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorn dör vid körning, blinkande CE trots mycket är bytt OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Asarum
    Inlägg
    10

    Angry Motorn dör vid körning, blinkande CE trots mycket är bytt OG9-5

    Jag älskar SAAB - men nu jävlar!!
    Sitter på en SAAB 9-5, -05, 2.3 185

    I somras rasade Turbon- Jag bytte den och passade på att serva den lite extra - ny stift bla. Inköpt på MapTune - Rätt stift och turbo!

    1 månad senare började det!-...
    Det började med att den stendog på motorvägen - gick ej att starta om.

    * Bytte Bensinpump - KIT från Biltema.
    Nu startade den - körde hemmåt. Efter några mil börja den hacka, stannade, speciellt om jag tryckt lite extra på gasen och turbon jobbat lite.

    * Bytte bensinfilter - Mekonomens. Nu kunde jag rulle 1-2 mil innan problemet återkom. Motorlampan linkar till, bilen tappar kraft/varv och hostar. Dör efter en stund. Varje gång bilen startas kall kan jag köra 1-2 mil, sedan börjar problemet. Succesivt blir det värre och efter ett tag kan jag bara köra 5-20 sekunder innan bilen dör. Stänger jag av bilen och låter den stå - fungerar den bra igen - i ca. 1 mil sedan återkommer problemet. Det går ju dock att köra - få upp farten, bilen dör, slå av tändning, slå på tändning, rulla igång den - få upp farten...
    Det är alltså inga problem att rulla igång bilen - när jag slagit av tändnnigen. Men den dör snart igen.

    * Bytte vevaxelgivare - Biltema
    * Hittade en mus-skadad vacumslang - bytte den också.
    Funkade LITE längre. 1.5 -2-5 mil. Men sedan får jag samma problem! Bilen dör under gång, går att rulla igång efter att jag slagit av/på tändningen.

    Körde in och lät en verkstad kolla med datorn - misständning - Självklart Tändkasset-fel (Säger verkstaden)

    * Bytte Tändkassett - OCH - tändstift - Maptune
    Startar - går bra, men vid hårdkörning tappar den kraft. Efter 1-2 mil samma problem som tidigare. Dör regelbundet, motorlampan blinkar... Går att rulla igång. Klarar sig längre nu. Dör inte lika snabbt kan köra 5-20 min mellan det att den dör. Blir dock värre...

    * Slangen från vevhusventilationen(?) som går in i ventilhuset(?) hoppat ur - sitter löst. Återmonterar och tillser att den är tät.
    Problemet kvarstår. Känns som om jag hanterar gasen lite snällare så fungerar det bättre - inte bra. Efter ett tag så blinkar motorlampan och bilen dör.
    När jag testkört ett tag och låter motor/turbo jobba hårt, innan bilen dör, låter den nya bensinpumpen inte bra, som ett tröskverk.

    Vart skall jag titta näst!?

    Tycker att jag bytt allt som kan vara dåligt. Kan det vara en dålig bensinpump igen? Något annat att testa?

    Bilen lever på lånad tid just nu! Har lagt både tid och pengar på en bil jag investerat en hel del omsorg i sedan tidigare men de varma känslorna har bytt karaktär, från kärlek till hat!

    Någon som har ett tips?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Mät upp bränsletryck.

    Låter pumpen dåligt så borde det gå att reklamera den?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    BTR. Spridare. Original TK eller? Går den bättr utan LMM? Vilka felkoder var det exakt?

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Får du några felkoder? Vilka isf?
    Har du kollat efter luftläckage? Inte bara dåliga vakumslangar utan även efter turbo hela vägen fram till spjällhuset? Är interkoolern hel?
    /Johan

  5. #5
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag skulle säga början på riktigt igensatt katalysator. Speciellt med tanke på det första som hände, turbohaveriet. Misstänker att bilen spydde ur sig riktligt med olja i avgassystemet? Bilen blir inte av med avgaserna ochsåledes så kväver en sig själv. Blinkande motorlampa brukar betyda motorskadliga misständningar om jag inte missinner mig?

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Hej, fick du någon lösning på problemet?
    Jag har själv monterat ett bensinpumpskit från biltema och har samma symptom. Misstänker att pumpen inte ger ordentligt tryck fast intermittent. Den kan gå bra i några mil för att sedan hosta till mer och mer för att slutligen dö. Om jag slår av tändningen och rullar vidare så går det att starta och köra vidare en bit till. Gasar jag på så kommer felet fortare än om jag kör lugnt.

    /J
    9-3 2,0t CV -02

Liknande ämnen

  1. Dör under körning trots byte av mycket OG9-5
    Av ilmjur i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2020-09-03, 21:20
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-25, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •