Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nybytta frambromsar gnisslar NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -

    Nybytta frambromsar gnisslar NG9-3

    Gav mig på att byta bromsar fram på min NG9-3 här om veckan, och allt tycktes ha gått bra.
    Har dock märkt att jag har ett gnissel initiellt när jag trycker ner bromspedalen lätt, på höger sida.

    Kom på mig själv att jag hade glömt smörja beläggets kontaktytor mot bromsoket och hållaren, så demonterade och smorde in med keramisk pasta.

    Men, det blev kanske bara marginellt bättre, vilket får mig att tro att jag kanske smort fel (fel ställen, för mycket, för lite, vem vet...)

    Någon som råkar sitta på en bra förklaring på "när, vart, och hur"?

    Ett ställe jag undvek att smörja va i hålet där belägget med metall klamrarna ska tryckas i, hur gör ni där?

    Inga dyra grejor som jag monterat, FEBI BILSTEIN skivor tillsammans med Valeo bromsbelägg

    Saab ng9-3 2.0t vector 2006
    285mm skivor

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är inte gnissel mellan bromsskiva & friktionsmaterial? Kanske försvinner när det slitits in mot varandra?

    2 användare gillar detta inlägg

    JSN, Vfr


  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Håller med Fredrik, jag har svårt att tro att "glidljud" mellan klossar och ok skulle höras in i kupen. Men då borde det höras även om du står still och trycker på bromsen...
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Tackar för era svar.
    Jo det är klart möjligt att det är ljud mellan belägg och skiva, för kör jag några hårda inbromsningar så materialen blir varma så minskar ljudet

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag tycker det brukar vara ganska tydlig skillnad mellan de (olika) ljuden som kan komma från belägg-skiva-kontakten och från belägg-ok-kontakten.

    Belägg-skiva låter i regel skrapigare, i vissa fall med inslag av vinande - medan belägg-ok är mer högfrekvent tandgnisselstuk.

    Belägg-ok ljudet kommer ofta från baksidan av belägget, där kolven trycker på - därför sitter det på de flesta belägg skrikdämpande material där. Det skrikdämpande materialet kan vara av väldigt varierande kvalité, så det är inte dumt att lägga en ring med bromspasta på baksidan av belägget där kolven kontakterar.

    Sedan finns "litet gruskorn som fastnad mellan skiva och något, t.ex. bromsskölden"-lätet också, men det brukar man kunna utesluta på att det inte ändras nämnvärt av hur hårt man trycker på bromsen.

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av Daknog Visa inlägg
    ...för kör jag några hårda inbromsningar så materialen blir varma så minskar ljudet
    Nu har du nog gjort helt rätt då det troligen är så att dina belägg är inkörda från fabrik. (Antar att Valeo kallar alla sina belägg premium.)

    "100% pre-bedded pads All of the Valeo premium pads are pre-bedded on the production line to limit the fading effect."
    https://www.valeoservice.com/en-com/...brake-pad-sets

    Det finns dock lite olika sätt att köra in belägg på. Där ena tillverkaren säger att det är hårda inbromsningar från 100km/h som gäller kan den andra säga att hårda inbromsningar helt ska undvikas och inga inbromsningar ska göras så att bromsbelägget står helt still mot bromsskivan den första tiden.

    Du får köra någon vecka till och se om de tystnar.
    Senast redigerat av mioh den 2020-09-20 klockan 16:10. Anledning: Litet men irriterande stavfel
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Även att göra rent alla glidytor minskar gnissel om man är seriös.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Är man seriös rengör man alltid alla glidytor vid byte

    Men det kan absolut göra skillnad för gnissel.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Har inte med att va seriös eller ej att göra, i mitt fall är det för att spara pengar.
    Har dock funderat, teoriserat etc vad det kan va för ljud.
    Jag tror det är glidytorna på bromsokshållaren som behöver slipas ner bättre, specifikt den sidan där belägget med "klamrarna" sitter.
    Jag "tror" det belägget kärvar fast lite mot skivan, så när jag bromsar in lätt i lägre hastigheter så hör jag gnissel från dom klamrarna.
    Att notera, har fönstret lite öppet för att kunna höra.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-20 klockan 18:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Fast det kostar väl inget att göra rent och smörja ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Nej absolut.
    Men seriös i mina ögon hade varit att lämna in bilen på verkstad så det blivit rätt från början.
    Men ja, när ekonomin är tuff så får man göra saker själv, även om det inte blir rätt från början alla gånger.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Enligt mig, det behöver inte vara mer seriöst att lämna till en verkstad än att göra arbetet själv, så länge man vet vad man gör och är noggrann. Bromsar är viktiga & en del av säkerheten.

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag litar mer på att det är rätt gjort om jag gör det själv än om en verkstad gör det faktiskt.

    Men visst, det beror väl på vad man har för kunskaper.

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Slutar gnisslet alltid när du släpper upp pedalen eller ligger det kvar en stund?
    Om det slutar gnissla när du släpper på pedalen så tycker jag inte att du ska göra någon utan låt det vara.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Spontant vill jag säga att ljudet försvinner när jag släpper upp pedalen, ska va lite mer uppmärksam nästa gång jag kör.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Lånar denna tråden lite då jag själv har liknande bekymmer, om än att det kommit några hundra mil efter att skivor, belägg och ett ok bytts fram. Jag har också ett missljud som hörs framförallt när man bromsar lätt/halvlätt på bromsen, i mitt fall är det ett knarrande som pulserar i takt med hjulets rotation vänster fram, där även oket är nytt. Det låter inget alls om man släpper upp bromsen, bilen rullar helt utan moststånd/anliggning. Skivorna är som sagt nya (FEBI BILSTEIN som TS), nytt TRW ok vänster fram där det låter, med något Japanskt märkes belägg (minns tyvärr ej namnet).

    Knarrandet hörs tydligt in i bilen, men kan inte begripa vad det kan vara.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Efter att ha varit relativt tysta ett tag så har gnisslet jag hade på höger frambroms nu vandrat till vänster frambroms.
    Ska ta och kika på detta mer vid byte till vinterdäck.
    Jag misstänker att detta skett: belägget med metallklamrarna som trycks in i oket glider inte som det ska i okhållaren. Vet att jag vid montering böjde till klamrarna lite för att lättare kunna trycka i fast dom i oket. Så om belägget kärvar i glidspåren så glider dessa klamrar i samma veva i oket.

    Jag kanske är ute och cyklar

Liknande ämnen

  1. Frambromsar 9-3 SC 2007
    Av Tunniz i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-18, 23:51
  2. Tvekan vid acceleration med nybytta blå backventiler
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 19:56
  3. Ha frambromsar i bak
    Av airflowfredde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 11:23
  4. nybytta bärarmsbussningar 9-5= samma knarr????
    Av hugge01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 00:30
  5. nybytta belägg, pedalen tar i botten?? *LÖST*
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •