Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Uppvärmning av vänster backspegel, ur funktion NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Uppvärmning av vänster backspegel, ur funktion NG9-3

    Värmen har lagt av i vänster backspegel, bytte till nytt glas så sannolikt inte det. Hittar inte vilken säkring detta ligger på, kanske hela dörrkontrollens?

    Något seriemässigt som brukar spöka?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Spegelvärmen är ständigt aktiverad under +20grader, uppvärmningen är pulsviddsmodulerad i tre olika faser. Funktionen för spegelvärmen finns i RRDM och aktiveras via busskommando från DDM och PDM. Börja Kolla kontaktdonen insidan vid spegelfoten och kontaktdonen till RRDM och kanske bruna och svarta kabeln i spegelhuset efter kabelbrott.

    RRDM är alltså Rear Right Door Module, "fönsterhissknappmodulen" i höger bakdörr! Den har logiken för spegelvärmen och skickar den på buss. Men funkar spegelvärmen på ena sidan som den ska? då är nog bussignal från RRDM ok!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har sett oxiderade stift i kontaktdonet i spegelfoten på några bilar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Spegelvärmen är ständigt aktiverad under +20grader, uppvärmningen är pulsviddsmodulerad i tre olika faser. Funktionen för spegelvärmen finns i RRDM och aktiveras via busskommando från DDM och PDM. Börja Kolla kontaktdonen insidan vid spegelfoten och kontaktdonen till RRDM och kanske bruna och svarta kabeln i spegelhuset efter kabelbrott.

    RRDM är alltså Rear Right Door Module, "fönsterhissknappmodulen" i höger bakdörr! Den har logiken för spegelvärmen och skickar den på buss. Men funkar spegelvärmen på ena sidan som den ska? då är nog bussignal från RRDM ok!
    Tack, ja den andra sidan funkar utmärkt. Slarvigt av mig att bara byta glas utan att mäta om där var spänning i trådarna. Får ut och plocka av glaset igen och kolla, det ska väl gå att bara lägga multimetern på och se värde, för säkerhets skull sätta på elbakrutan?

    Magiskt, menar du att vänsterbackspegel får sin signal från ett don i höger bakdörr!?!

    Men alltså ingen separat säkring för spegeln som kan vara brunnen, om jag förstår det rätt.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Funktionaliteten är distribuerad på flera olika styrdon, men värmen i vänster backspegelglas drivs av styrdonet i vänster framdörr. Ingen egen säkring.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Var ute och mätte, är ju dock ingen fordonselektriker.. resistansmätning av glasen, det nya från Speedparts 16ohm, det gamla (som tydligen var ok) 6ohm, ok toleranser?

    Sen till spänningen, med analog voltmeter ligger den på strax under 10V, ingen skillnad om jag sätter på bakrutan eller ej, med digital ligger den på strax över 13V. Det är ca 16 grader ute så jag antar att de alltid är på då.

    I mina ögon borde detta ju funka, vad missar jag?

    Får väl vänta tills det blir morgonfukt på de igen och se...
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Jag har bytt ett av mina spegelglas och märkte att det nya eftermarknadsglaset inte blir lika varmt i början som det högra originalglaset, kan det vara det du upplever? Under +20grader är värmen alltid aktiverad. Det betyder INTE att den alltid är på! Det är tre olika faser som syftar på att,

    1. Snabbt värma spegeln.
    2. Hålla spegeln konstant på ca20grader beräknat på yttertemperatur och hastighet
    3. Värma med begränsad effekt för att förhindra förnyad påimmning.

    Fas1 är som längst 6min 30sek om yttertemperaturen är under -20grader. PVM ger då 100% men minskar steglöst till 0% vid +20grader..

    Om du hade +16grader är värmen alltså nästintill 0. Vänta till det blir frost/kallare och kolla funktion då igen.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Jag har bytt ett av mina spegelglas och märkte att det nya eftermarknadsglaset inte blir lika varmt i början som det högra originalglaset, kan det vara det du upplever? Under +20grader är värmen alltid aktiverad. Det betyder INTE att den alltid är på! Det är tre olika faser som syftar på att,

    1. Snabbt värma spegeln.
    2. Hålla spegeln konstant på ca20grader beräknat på yttertemperatur och hastighet
    3. Värma med begränsad effekt för att förhindra förnyad påimmning.

    Fas1 är som längst 6min 30sek om yttertemperaturen är under -20grader. PVM ger då 100% men minskar steglöst till 0% vid +20grader..

    Om du hade +16grader är värmen alltså nästintill 0. Vänta till det blir frost/kallare och kolla funktion då igen.
    Tack, ditt förslag låter rimligt, med högre resistans i glaset blir det ju mindre ström/effekt. Tar ett tag innan det blir kallt här men får vara tålmodig. Med tanke på att det var spänning på trådarna och att slingan i glaset är hel så bör det ju funka.
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    . 2. Hålla spegeln konstant på ca20grader beräknat på yttertemperatur och hastighet
    Temperatur är oberoende av hastighet (vind). Vad avses således med hastighet i raden ovan?

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Absolut är temperaturen oberoende av hastigheten, men inte avkylningseffekten på ett uppvärmt objekt. Avkylningen på ett uppvärmt objekt blir större i högre hastighet. Det är det vi själva upplever som att det blir kallare när det blåser.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Autoavbländande backspegel på ng9-3, funktion?
    Av Noddle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-03-26, 10:05
  2. Minnesproblem vänster backspegel 9-5 aero SC -04
    Av Turborulle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-07-05, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •