Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byte av flexrör NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -

    Byte av flexrör NG9-3 1,9TiD

    Blev ägare till min första Saab igår (har kört en del Saab i jobbet), en 2010 9-3 1.9TiD 150hk 6-vxl manuell. Går nästan som en ny bil trots 32'000mil, iskall AC och all el funkar

    Enda felet (som säljaren var ärlig med) är att flexröret läcker. Kollade på Autodoc, och man får hela främre röret efter partikelfiltret och kat:en för 600kr https://www.autodoc.se/mts/7348352), så känns som det är lika bra att byta hela biten med flexrör och allt istället för att kapa ur flexbiten och sätta på en universal. Hur mycket jobb är det att byta? Bara att bulta av och på? Fixar man det på garageuppfarten med pallbockar och domkraft?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har bytt till Ferritas på mina TTiD, samma till TiD. https://www.ferrita.com/sv/produkter...ii-19-tid-ttid

    De tre muttrarna/pinskruvarna i flänsen mot DPF brukar ha rostat och bränt ihop. Så var beredd på endel pyssel med dem. Jag skar av med vinkelslip och borrade upp hålen i DPF fläns för att sätta genomgående skruv och mutter. Jag har bytt på garageinfart med pallbockar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Arbetet innebär att man behöver ta ned DPF då en av de tre skruvarna/muttrarna sitter i ovankant på flänsen.

  3. #3
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Ok, tack! Perfekt, då vet jag lite vad jag har att vänta mig!

    Så ordningen är turbo - dpf - "främre röret" - kat, dvs. det främre röret med flexdelen kommer mellan partikelfiltret och kat:en?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Turbo - Framrör med flex - DPF - bakre avgassystem

    Främre röret är anslutet med fläns mot turbo samt fläns mot DPF.
    Bakre avgassystemet är anslutet mot DPF med "slip-on", rör i rör muff.

  5. #5
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Tack, får nog köpa en verkstadshandbok innan jag ger mig på det. Man har alltså ingen katalysator på en diesel?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-16 klockan 19:26. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    I partikelfiltret sitter det även en katalysator. Det är två olika kammrar inne i samma "burk" som man kallar DPF (Diesel Partikel Filter).

    Verkstadshandbok behövs inte för detta. Det är rent mekaniskt.

    I princip:

    Hissa bilen
    Lossa tempgivarens kontakt
    Lossa slangen till DPF
    Lossa avgasklämman på bakre avgassystemet
    Lossa muttrarna på turboflänsen
    Lossa staget på det främre röret
    Lirka lossa DPF från bakre avgasrör och upphängning så den går att ta ner
    Ta loss muttrarna och pinskruvarna från främre rörets fläns och DPF flänsen
    Återmontera.

  7. #7
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Sjukt bra beskrivning!

    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-16 klockan 19:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tack. Tänk bara på att det tar mer än 5min Speciellt jobbet med flänsen mellan främre rör och flänsen på DPF.

  9. #9
    Förbehandla muttrar med rostlösare (de gamla kan sitta mycket hårt).

    Köp nya muttrar och packning. Rekommenderar inte att du köper billigaste, köp mycket hellre Bosal.

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Förbehandla, ja du, det räcker oftast inte då muttrarna bränt och rostat ihop med pinnskruvarna. Pinnskruvarna går ofta av då de bränt ihop med flänsen och kärvar ihop.

    Så man behöver vara beredd på det "värsta".

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Är det i turbo-änden, DPF-änden eller båda det är så illa med pinnbultar och muttrar? (Har bara skruvat Volvo-turbo innan, och få isär skruvarna vid turbon-flänsen brukar vara hyffsat lätt där).

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Muttrarna på turbon-flänsen är oftast inga problem. Det är flänsen mellan framrör & DPF som muggar igen. Troligen p.g.a. en kombination av omvärldsmiljö och värmen i DPF som gör att det bränner ihop.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har man tillgång till gas är det sällan nå problem. Värma lös och ibland är det så lite kvar av muttrarna att man kan smälta bort resterna. Jag brukar bara lossa systemet lite så det hänger ner.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om man har tur hjälper värme, men inte alltid.

    Sen är det skillnad på garageinfart med pallbockar och begränsat med verktyg vs. verkstad med lyft och full verktygsarsenal.

  15. #15
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Tycker att ta loss hela DPF som Fredrik skrev, och kunna jobba med bultarna på bänken låter lättast. Speciellt som jag kommer att ligga på marken med pallbockar bara

    Brukar det vara lätt att få av DPF-biten från bakre röret?

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag håller med, lättast att ta ur med de förutsättningarna.

    Jag har inte haft problem med att loss bakre avgas från DPF. Sprayat på rostlösare så man kunnat släppa på avgasklämman, sen in i skarven på rören så har det gått bra att lirka ut genom att dra framåt med fram-å-tillbaka skruvande rörelse.

  17. #17
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Jaha, då var jobbet gjort uppdelat på två halvdagar, med bilen upphissad på garageuppfarten. Följde Fredriks instruktioner, plus att jag plockade ner bakre röret och bakdämparen. Klämman mellan DPF’en och bakröret hade rostat ihop, så fick kapa bort den och ersätta med en ny 59mm jag hade liggande av ren tur. Hittade även en spricka i fogen mellan bakre röret och slutdämparen på ovansidan som jag svetsade ihop, så lite bra ändå att hela fick ner. (Ny bakdämpare kostade mellan 3000 och 10’000 på Autodoc!)

    I flänsen fram mot nya röret fick jag borra ur de två undre pinnbultarna, men den övre var fin och släppte muttern så den fick sitta kvar. Helt klart lättare att göra jobbet på bänken som ovan, hade nog gått åt h-e att göra under bilen. Så la eftermiddagen idag på att montera ihop allt, vilket gick smidigt även om det hade varit lättare stående med lift.

    I efterhand så var det tyngsta att skruva ur lambdasonden/tempmätaren (är det lambdasond på en diesel?) ur DPF’en. Den satt som bomben, så fick ta i med knä och båda händerna alla varv, liggandes på axeln. Men i gick den lätt sen!
    Senast redigerat av Jonte_Malmö den 2020-09-27 klockan 00:18.

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kul att du löste det.


    I min "grovadrag" beskrivning ovan skrev jag...

    Lossa tempgivarens kontakt

    ... med det menade jag att lossa kontaktdonet på kabel och lirka ner kabeln, detta i.s.f. att behöva skruva loss tempgivaren. Men lyckades du skruva loss den så

  19. #19
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Haha, oj då hade jag sparat lite knogar och svett. Så blir det när man läser slarvigt

  20. #20
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips! Helt tätt vid provstart, och passade i glädjen på att byta olja å filter! Filtret hade ju varit lättare att skruva av när främre avgasröret var borta, men men...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

Liknande ämnen

  1. Tips för byte av kylare? NG9-3 1,9TiD
    Av Realpower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-02-13, 20:51
  2. Byte av termostat 9-3 1.9TID 2006
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 21:10
  3. fundering på byte 1,9tid till biopower!
    Av oktopan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 02:55
  4. Pris vid byte av termostat 9-3SC 1.9TiD?(LÖST)
    Av Krikkaz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 18:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •