Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Placering av oljetempgivare B234

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Placering av oljetempgivare B234

    Hej!
    Försöker hitta en lämpligt plats att montera en oljetempgivare på min B234.

    Funderade på att sätta den i tråget med antingen adapterbult med 1/8 eller svetsa dit en 1/8 gänga till.

    Sen funderade jag på denna bult vid oljefiltret, vad är den till för?



    Med vänlig hälsning,
    Tobias

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Termostat för oljekylaren.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    På baksidan av motorn bredvid oljetycksgivaren finns en plugg du kan sätta en M14 1,5 adapter i till 1/8npt.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Termostat för oljekylaren.
    Lysande, då var det klargjort!

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    På baksidan av motorn bredvid oljetycksgivaren finns en plugg du kan sätta en M14 1,5 adapter i till 1/8npt.
    Aha! Det låter ju väldigt lovande.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Question

    Hej!

    Var i verkstan och plockade lite igår och försökte reda i detta, dyker dock upp fler frågor!

    Kan ni hjälpa mig identifiera dessa anslutningar?
    Är det någon av dessa du menade jag kunde använda till oljetempen?
    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    På baksidan av motorn bredvid oljetycksgivaren finns en plugg du kan sätta en M14 1,5 adapter i till 1/8npt.

    IMG_0364.jpg

    Stort tack!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    1. Används som ett fäste. Oklart om det är en oljekanal innanför där.
    2. Tempsensor kylvätska
    3. Kylvätska till turbo.

    Vill man prompt mäta på avgassidan av motorn så kan man överväga att sätta sensorn i banjoskruven för oljematningen till turbon. Ses till höger ovanför oljefiltret i första bilden.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Baksidan av motorn blir höger sida om motorn är längsmonterad. Uttaget sitter också i blocket, inte i toppen.

    Det där är:

    1: Ingen anslutning, plats för fäste som håller tryckröret
    2: Temperaturgivare, kylvätska
    3: Kylvätskeretur från turbo

    - - - Uppdaterad - - -

    Tror inte att det är någon oljekanal bakom (1). Oljekanalerna ligger högre upp, de två pluggade anslutningarna på vänster respektive höger sida av toppen. Den vänstra har en skruvbar plugg, det är oljematningen till vakuumpumpen (om motorn är utrustad med sådan).

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det som är intressant att mäta är ju det som kommer från kylaren och ska in i motorn.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    1. Används som ett fäste. Oklart om det är en oljekanal innanför där.
    2. Tempsensor kylvätska
    3. Kylvätska till turbo.

    Vill man prompt mäta på avgassidan av motorn så kan man överväga att sätta sensorn i banjoskruven för oljematningen till turbon. Ses till höger ovanför oljefiltret i första bilden.
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Baksidan av motorn blir höger sida om motorn är längsmonterad. Uttaget sitter också i blocket, inte i toppen.

    Det där är:

    1: Ingen anslutning, plats för fäste som håller tryckröret
    2: Temperaturgivare, kylvätska
    3: Kylvätskeretur från turbo

    - - - Uppdaterad - - -

    Tror inte att det är någon oljekanal bakom (1). Oljekanalerna ligger högre upp, de två pluggade anslutningarna på vänster respektive höger sida av toppen. Den vänstra har en skruvbar plugg, det är oljematningen till vakuumpumpen (om motorn är utrustad med sådan).
    Vilken koll ni har!

    1: Inga konstigheter på sin höjd kanske skära ut nått och plugga.
    2: Vilken av tempgivarna för kylvätska bör jag använda för sprutet? Denna eller den som sitter i insuget? (kommer inte ha en analog mätare så jag behöver bara en)
    3: Check.

    Åter till ursprungsfrågan, den plugg för vakuumpump är det en lämplig plats?

    Citat Ursprungligen postat av VirreEriksson Visa inlägg
    På baksidan av motorn bredvid oljetycksgivaren finns en plugg du kan sätta en M14 1,5 adapter i till 1/8npt.
    När du skrev bakom motorn bredvid drog jag slutsatsen att det var här det gällde men som sagt min motor sitter ju inte alls som den borde där av missförståndet

    Den befintliga oljetrycksgivaren sitter ju här:

    IMG_0362.jpg
    Här har jag tänkt att hänga dit dubbla tryckggivare, därav slangen, en för lampan i panelen och en 0-5V till sprutet.
    Är det här någonstans pluggen du menar sitter eller är det på turbosidan, för där har jag inte ens letat!

    /Tobbe

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    (1) Inget som behöver pluggas, det är bara ett plåtfäste som sitter där.
    (2) Finns bara en temperaturgivare för kylvätska på B235/B205, ja, din motor är en B235 eller B205 tillverkad 2005 och inte en B234.

    Tempgivaren för olja bör rimligtvis placerad där du har ett oljeflöde förbi den, längst bak i oljekanalen är då kanske inte bästa stället. Tryckgivare bryr sig däremot inte om detta.

    B2X5 blocket har inte riktigt samma anslutningar som det äldre B2X4 blocket.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är ett B235 block på bilderna och denna saknar den pluggen Virre syftar på. Pluggen finns på de äldre B2x4 blocken.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Återigen tack för alla svar!

    Köpte motorn löst och när jag tänker efter skulle det vara en hopplock av olika maskiner - tack för den inputen.

    Hmm.. frågan är var man gör av tempgivaren, har sökt lite och det har ju stötts och blötts en hel del i diverse forum.
    Just kring var det är relevant att mäta verkar vara lite löst.

    Enklast som jag ser det skulle ju vara att ansluta på vakuumanslutningen eller oljeanslutningen till turbon - där lär det ju bli satans varm dock.

    Några andra alternativ:

    Hänga dit en sån och enbart nyttja 1/8.
    https://www.speeding.nu/p/motorstyrn...h-adapter.html

    Alternativt sätt dit en sån här mellan slangarna till oljekylen
    https://www.speeding.nu/p/branslesys...hona-hane.html

    Har ni några erfarenheter av ovan? Känns lite lurigt att montera något som potentiellt ökar risken för läckage osv.

    MVH
    Tobbe

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Oljan till turbon är ju inte varmare än oljan till andra ställen, så modifierar du banjo skruven du har där precis ovanför oljefiltret så att du får in en givare i denna så kommer du att mäta den temperatur oljan har då den går in i motorn (med kontinuerligt flöde förbi givaren också).

    Typ så här: https://www.rx8performance.com/produ...or-banjo-bolts

    Tänk på att oljan inte alltid cirkulerar genom oljekylaren, så att mäta temperaturen där kommer inte alltid ge relevant data.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Oljan till turbon är ju inte varmare än oljan till andra ställen, så modifierar du banjo skruven du har där precis ovanför oljefiltret så att du får in en givare i denna så kommer du att mäta den temperatur oljan har då den går in i motorn (med kontinuerligt flöde förbi givaren också).

    Typ så här: https://www.rx8performance.com/produ...or-banjo-bolts

    Tänk på att oljan inte alltid cirkulerar genom oljekylaren, så att mäta temperaturen där kommer inte alltid ge relevant data.
    Du är för go!

    Jag kör på det konceptet!
    Har försökt hitta motsvarande bult du länkar till på vår sida Atlanten utan lycka så det får bli en egen variant.

    Dels testa att svetsa på en 1/8 svetsmutter på en banjobult och funkar inte det får det bli en kompromiss i form av en sån här:
    https://www.ebay.com/itm/14-5mm-Eye-...72.m2749.l2649

    Stort tack för grym feedback, återkommer när jag provmonterat!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej eller en givare i/istället för oljepluggen: https://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-...4AAOSwZota9t0l

    vet inte om denna kan passa men jag har haft något liknande i någon av mina bilar i oljepluggen
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Oljan till turbon är ju inte varmare än oljan till andra ställen, så modifierar du banjo skruven du har där precis ovanför oljefiltret så att du får in en givare i denna så kommer du att mäta den temperatur oljan har då den går in i motorn (med kontinuerligt flöde förbi givaren också).

    Typ så här: https://www.rx8performance.com/produ...or-banjo-bolts

    Tänk på att oljan inte alltid cirkulerar genom oljekylaren, så att mäta temperaturen där kommer inte alltid ge relevant data.
    Den där lösningen har jag använt på en og900.
    Tempgivaren är ju inte större än att den får plats i en banjoskruv.

    Borra ett hål och gänga med 1/8 konisk gänga tar inte många minuter
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Motorkaraktär B234
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-01-20, 13:16
  2. Balansaxelpluggar B204/ B234/ B205/ B234
    Av Realpower i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-20, 18:54
  3. Tändmapp B234 E85?
    Av EPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 09:51
  4. Art nr på 2,3 vevstake. b234
    Av Magnus 99? i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •