Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-3 TTiD: Regenerering partikelfilter; hur veta när det pågår?

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Medlem#
    -

9-3 TTiD: Regenerering partikelfilter; hur veta när det pågår?

Just fått mitt första meddelande om fullt partikelfilter, läst i instruktionsboken om att köra 20 minuter på landsväg. Kör mest korta sträckor just nu så jag förstår att regenerering inte kunnat startas automatiskt.

Men hur vet man när det sker? Meddelande i displayen eller märks det på annat vis? Kan ibland tycka att bilen luktar mer avgaser och låter lite dovare, kan det vara regenerering som pågår då?

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Med en eSID2 kan du se status för DPF samt när regenerering sker.

http://www.esid.se/

1 användare gillar detta inlägg

Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Medlem#
    -
    Jag brukar känna att den blir väldigt känslig och ryckig på gasen och sedan kan det ibland lukta en del diesel och typ nån blandning av gummi och broms/koppling men detta sker i stort sett bara om den kör tvingad regenerering vid mycket stadstrafik. När den regenererar efter lands-/motorväg på höga varv och belastning (som är tanken med det hela) så märker man knappt av det.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Medlem#
    -
    Tack för svar!

En till fråga ang. dieselvärmaren så att jag slipper starta en ny tråd.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka instruktionsboken gällande detta

Obs. Citerar inte instruktionsboken då jag ej har den på mig just nu men det står något i stil med detta.

Lampan till dieselvärmaren tänds om det är under 8 grader celsius och/eller motorn har en temp under 70 grader.

Innebär detta att lampan inte tänds vid säg 15 grader utomhustemp även om motorn är kall?
    Det gör nämligen inte min men den kommer upp i temp hyfsat snabbt ändå.

Sen står det något om att lampan alltid är tänd om förutsättningarna är enligt ovan dvs kallare än 8 grader.

OM den skulle släckas under färd innebär det per automatik att man har felet med lödningen till kretskortet?

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    under 8 ° så startar dieselvärmaren av sig själv och går i två effektsteg tills motortempen är uppe, då stannar värmaren men lampan lyser fortfarande.
    lite förvillande men troligtvis så beror det på att värmaren är beredd på att starta igen om det skulle behövas.

om mer är 8° ( eller kanske tom 10-12) så startar inte värmaren själv.

lödningen i kretskortet diagnostiseras under den 1:a uppstarten av värmaren, sen kollar värmaren om givare och lite annat fungerar under gång.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Ok, då ska alltså lampan alltid lysa under 8˚.

Min kan nämligen slockna ibland, ibland 1 minut efter att den startat och någon enstaka gång under färd men oftast så lyser den konstant (vid rätt temp. förhållanden) om den inte slocknar i början.

Är det 100% kretskortet då eller kan det vara att värmaren är skitig och har satts igen och därmed stängs av? Fast då borde lampan ändå lysa om jag fattat det rätt?
    Värmaren var urkopplad vid köp, sen kopplade jag i den direkt förra vintern därav misstanke om att den kanske har sotat igen.

Jag såg att ny styrenhet fanns att köpa på Orio.

Kan man se i Tech2 att styrenheten är dålig med tanke på att det isåfall är ett intermittent fel det där med lödningen?

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2007
    med tech2 så kan man läsa ut eventuella felkoder och dra lite slutsatser av det ja, går nog att läsa av lite temperaturer och sånt med tror jag.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-12, 09:07
  2. Regenerering av DPF NG9-3 TTiD
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-02-15, 22:04
  3. Byta partikelfilter Saab 9-3 TTid -08
    Av JonasAdo i forum Motor och motorstyrning