- Bilmodell
Saab 9-3 SC B207E 1.8t BioPower (original 150/175hk eller vad det nu är från fabrik)
- Årsmodell
2010
- Modifikationer på bilen
Polyuretanbussning i främre motormomentstag
Dubbelpipigt avgassystem
Fotbelysning
Förstärkningsstag i motorrum (mellan fjäderbensinfästningarna)
Lite modifierade mappar i T8 - inget extremt
Växellänkageförstärkning
Växelspakshusförstärkning
I-bus och P-bus vidarekopplade från diagnostikuttag till extrauttag i smart slot
- Miltal
Cirkus 13000
- Hur yttrar sig felet?
Går ej att låsa upp/låsa med någon av mina två nycklar.
Efter upplåsning av förardörr med metallnyckel går det ej att starta bilen - inga instrument vaknar till liv av att nyckeln sätts i tändningslåset
MIU:n visar ingen information
ACC:n "död" och varningsblinkers fungerar ej (dock blinkar lampan på ACC-panelen när knappen trycks in)
MIU:n visar mätarställning om reset-knappen på MIU:n manuellt trycks in
Vid försök till upplåsning med FOB:en tänds (ibland) knappsatsen på ratten för att sedan slockna
Det går ej att tända helljuset vilket normalt "alltid" ska gå
Har dessutom ett "dimljus bak ur funktion" som kommer intermittent - oklart om det är relaterat till ovanstående eller ej.
- Är felet permanent eller intermittent?
Felet är intermittent och har enbart yttrat sig på morgonen vid låg yttertemperatur eller kombinationen "låg" yttertemperatur och regn.
Felet har ej visat sig (ännu) vid yttertemperaturer över ~16 grader.
- Vilken felsökning har redan gjorts?
Säkring till både ISM och CIM har dragits och åter kopplats in
Kontaktdon till CIM har kopplats ur och åter inkopplats efter några minuter
Hypotes:
CIM:en är på väg att ge upp och behöver bytas ut - även om det inte är CIM:en som spökar så torde det vara något i närheten.
Kikar man på hur systemet är byggt så finner jag det troligt att CIM:en är inblandad på ett eller annat sätt då den är gateway mellan bland annat I- och P-bussen, och snackar med ISM:en över K-line.
Verkar alltså som att hela funktionskedjan där CIM:en är inblandad slås ut.
Senaste status:
Tech2 är beställd från Tyskland för mer noggrann felsökning och fellokalisering - nu har jag fått en riktig anledning att skaffa en - inget ont som inte för något gott med sig!
Planen är att åka på konfirmationsfirande den 4:e oktober - får hoppas att felet är lokaliserat och åtgärdat innan dess, annars får det bli hyrbil!