Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rycker och kraftlös OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Rycker och kraftlös OG9-5

    Jag har läst i detta forum under flera år men aldrig skrivit. Jag är nu inne på min tredje 9-5 och har med alla bilar haft stor hjälp med bl.a. ett turbobyte på den förra bilen.

    Till saken. Nuvarande bilen 9-5 2,3t -04 är relativt nyinköpt och har hela tiden tvekat/ryckt/varit kraftlös mellan 3-4000 rpm. Jag tänkte det skulle vara en enkel sak att lösa men jag har än så länge gått bet.

    Detta är gjort/testat:
    Uppgraderad evap satt på vid köp
    Bytt vakuumslangar
    Kollat backventilen under plastkåpan
    Testat byta LMM
    Testat byta tändkassett
    Bytt dumpventil (org)
    Testat magnetventil med multimeter och jämfört med annan med samma värden ca 8 Ohm (skala?)
    WG armen går att flytta fram och tillbaka utan problem

    Bilen går ungefär som den ska när den är kall, men så fort den nått normaltemp så börjar problemen och alltid i ”the sweet spot”: 3-4000 rpm. Över det går den som ett skott. Under så känns det som att man väntar på knuffen men den kommer liksom aldrig.

    En grej som jag funderade idag när jag kollande MV:n på är att C-slangen från MV endast går till kobran. Ingen förgrening på den alls. Är det så med uppgraderade evap:en?

    Har ni andra tips på vad man kan kolla?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    C skall gå till kompressorn, W till wastegate och R recirkuleras till kobran.


  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Löste problemet idag. Bilen har varit svårstartad i två dagar och i morse vägrade den ens tända. Startgas in i kobran gjorde att den hostade igång, men dog efter några sekunder.

    Slutsats soppaproblem.

    Eftersom jag tidigare misstänkt att soppapumpen kunde varit boven hela tiden, så införskaffades en ny från biltema.

    Det första som hände var att 90-graders vinkelanslutningen för soppareturen bröts av inuti röret på den gamla soppapumpen. Två timmar av pillande och plastsvetsning senare kunde jag till slut provstarta bilen, med ett öga på den lagade anslutningen så inget bränsleläckage uppstått.

    Den startade och går som ett skållat troll.

    Jag har haft en 2,3t förr så jag vet hur de ska gå och denna måste vara chippad för den har svårt att få fäste vid fullgas på tvåans växel.

    Glädjen var iofs kortlivad då det uppskrämda laddtrycket pressade isär slangen från Intercoolern och plaströret som går över motorn, men det löser jag snart med en slangklämma.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Köp nya vinkelkopplingar finns på Biltema också.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Om du inte har dragit slangarna som jag sa, vill du få problem med laddtryckstyrningen. Låter som den överladdar om du skjuter slangar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] P1105 och kraftlös OG9-5
    Av Saerimner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-02-10, 13:59
  2. [LÖST] Kraftlös automatväxellåda på OG9-5
    Av urban.s.nordin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 14:43
  3. [LÖST] Kraftlös OG9-5
    Av 2055 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 21:38
  4. [LÖST] Kraftlös och vitt rökmoln OG9-5
    Av Mechanimal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 00:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •