Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur fungerar en Webasto BBW46 OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Hur fungerar en Webasto BBW46 OG900

    Hej. Skaffade mig en 900 som vinterbil och det sitter en bensinvärmare på den, men vet inte hur den funkar eller om den funkar. Någon som vet hur den används?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Tanka hem installationsmanualen och läs på:
    https://truckmanualshub.com/webasto-...p-manuals-pdf/

    Värmaren startas med tidur eller fjärrkontroll. Värmaren har en egen bensinpump, luftpump för förbränningsluft, vattenpump och avgasrör med ljuddämpare. När värmarens styrenhet startar värmaren så hörs först ett tickande ljud från bensinpumpen ca 5 sekunder varefter förbränningsluftpumpen startas vilken låter betydligt mer. När luftpumpen startas så tänds samtidigt glödstiftet. Om förbränningen startar så hörs ett ganska diskret svagt mullrande förbränningsljud. Om förbränningen inte startar så görs några startförsök innan styrenheten avbryter.

    Värmarens vattenpump cirkulerar kylvätskan genom motor och bilens värmare för kupéluften. Värmaren styr bilens egen kupéluftfläkt (via relä på äldre bilar) att starta när temperaturen på kylvätskan är tillräckligt hög för att värma kupén.

    Det vanligaste underhållsbehovet på BBW46 är byte av förbränningsskivan som behövs ungefär vart 3-4:e år. När förbränningsskivan tar slut så startar inte värmaren. Näst vanligast att byta är glödstiftet. Även luftpump och bränslepump kan behöva bytas men de håller normalt mer än 10 år.

    Min BBW46 hade varit i problemfri drift ca 15 vintrar och flyttats från og900 till 9000. Den fungerade fortfarande bra när jag sålde bilen.

    Tiduret som min värmare hade körde värmaren en timme innan den stängde av den om man inte själv stängde av värmaren innan dess. Med -20 grader och mindre än perfekt batteri så kan man få uppleva en varm och skön bil som dessvärre inte går att starta.

    https://www.youtube.com/watch?v=iWyb6dOPyZU
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Saab og900 Webasto
    Av klst i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-13, 15:10
  2. Handbromsen fungerar bara på ena sidan OG900-89. Vad göra?
    Av Tomtefar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 13:25
  3. Webasto och ACC
    Av The bluesman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 01:52
  4. Hur fungerar Webasto bensinvärmare?
    Av Kai i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •