Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Orkeslös och går ojämt OG9-5

  1. #1
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139

    Orkeslös och går ojämt OG9-5

    Jag vill börja med att säga att jag inte har tillgång till någon felkodsläsare, men min Saab 9-5 (01) började bli ganska orkeslös för ca 2 dagar dagar sedan.
    Idag går den väldigt ojämnt på tomgång och kämpar med att hålla igång motorn.

    Har ingen aning alls om vad som kan ha hänt, men vad jag har läst, har bilen samma symtom som en igensatt/defekt katalysator.
    När jag skulle testa att lossa lite på någon mutter till downpipen, märkte jag att ena saknades (en bit av gängstaven måste ha knäckts av).
    Så det kommer ju en del rök där nu, för att det inte håller tätt.

    Kan det bara vara det som spökar, eller kan jag felsöka detta på något annat sätt utan felkodsläsare?
    Är sjukskriven och bor på landsbygden och är i stort behov av bilen.

    Kollade stiften och det var en del sot på dem, satte i andra bättre begagnade.
    Ingen skillnad.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Har du kollat backventilen i bakkant på ventilkåpan ? under plastsjoket ?

    När den går av brukar bilen bli trött och få kass tomgång. ..och dom pajar alltid förr eller senare.

    Själv har jag ersatt med en eftermarknads i metall.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Tack för svaret!
    Det var inte längesedan som jag bytte ena backventilen i bakkant.

    Det är precis som att bilen får för lite bensin, den går superkasst.
    Den nästan stannar vid stopskyltar om man inte håller mycket gas.
    Kan inte hitta någon slang som har lossnat heller.

    Skit att jag inte har någon felkodsläsare, måste ju ta mig till läkaren i början på nästa vecka och har även andra ärenden.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Lyser motorlampan?

    Om det bara är luftläckage kommer den att gå bra om du drar ur el-kontakten till luftmassamätaren. (Den använder då en reservalgoritm.)

    Om det är luftläckage i avgassystemet så bör den gå ganska bra kall (innan syresensorerna kommer igång och börjar reglera), gör den det kan man i så fall kan man koppla ur syresensorerna, då kör den oreglerat.

    Sedan, "det kan alltid vara tändkassetten". Provbyt den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Motorlampan har lyst ett tag innan detta inträffade, (är en lamdasond som jag ska byta).

    Jag har testat att byta lmm, tändkassett och tändstift. (Har en donatorbil.)

    Ingen märkbar skillnad alls.
    Känns som att motorn ska skaka loss när man gasar på från tomgång.

    Har läst att det kanske kan vara vevaxelgivaren, kan det stämma?
    Rengjorde spjällhuset lite igår och då tyckte jag att bilen blev lite piggare men efter ca 1 mil började den sega igen lite smått.

    Kan det vara spridarna?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Byta LMM testar inte luftläckage, koppla ur den gör det.

    Nu när något hänt, läs ut de sannolikt nya felkoderna som finns. En ELM327 går att hitta för c:a hundringen i Sverige.

    Om du byter en fungerande original vevaxel till en ny billig pirat är det sannolikt att du introducerar ytterligare fel. Det låter inte direkt som vevaxelgivarfel.

    Men skakningarna borde betyda att den inte går på alla cylindrar. Har du kollat kompet?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    När jag skulle testa att lossa lite på någon mutter till downpipen, märkte jag att ena saknades (en bit av gängstaven måste ha knäckts av).

    Felkodsläsare kostar nästan gratis om du har tålamod att vända på Kina-leverans t.ex. här, annars finns ju svenska företag som köpt på sig ett lager och säljer för några enstaka hundralappar, t.ex här. Köp sedan pro-versionen av torque-appen för ett par tior så har du en motorfelkodsläsare.

    Lyser motorlampan är det alla dagar i veckan värt besväret att läsa ut felkoder, annars riskerar du att lägga både tid och pengar på att byta ut saker på måfå.

    Notera att "felkod på lambdasond" betyder inte att lamdasonden är paj. Det finns olika lambdasondskopplade felkoder, men de är alla av typen "lambdasonden ger orimligt mätvärde". Det kan såklart bero på trasig sond, men betydligt vanligare är skadat kablage eller luftläckage i avgassystemet som gör att lambdasonden ger fel värde (även om den mäter rätt) - vilket i sin tur får motorstyrsystemet att balla ur.

    Allmänt är luftläckage är en lågoddsare. Läckage i avgassystem, vacuumslangar, luftventiler o.s.v.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Jag hade liknande problem med min 9-5 2,3t -04 och detta återställde i alla fall just det problemet. Det är en enkel grej att kolla är om spjällhuset är i limp home mode. Två skruvar och lite pill. https://youtu.be/agnFpkyLfv4

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ett enklare sätt är att lyssna om man hör de 5 ljudliga klickandena med 1 sekund emellan från motorrummet när man slår på tändningen. Men om gasspjället är i limp-home är effekten bara för låg tomgång och att farthållaren inte fungerar, utöver lysande motorlampa.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Har inte lyckats att starta motorn alls de senaste två dagarna.
    Testade en annan LMM, ingen skillnad.

    Startar inte ens med mängder av startgas så det måste vara knas med tändningen.
    (Tändkassetten jag testade med från donatorbilen var inte i superbra skick heller vill jag minnas.)

    Det kommer fram bensin till stiften, så kanske nya stift och en annan tändkassett är lösningen?
    Är strandad på landet då bilen vägrar starta så jag kommer ingenstans för att köpa en felkodsläsare eller några reservdelar.
    Behöver verkligen all hjälp jag kan få!


    P.s. Spjället är inte i limp-mode.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Provat startkablar?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    Testade en annan LMM, ingen skillnad.
    Jo, du har sagt det. Men varför inte prova att koppla ur LMM för att testa om du har luftläckage?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jo, du har sagt det. Men varför inte prova att koppla ur LMM för att testa om du har luftläckage?
    Ingen skillnad där heller.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  14. #14
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Provat startkablar?
    Nej! Men börjar starta misstänka impulsgivaren, flera symtom verkar stämma.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Seglar varvräknaren upp efter ett antal sekunder när du kör startmotorn (med välladdat batteri)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Jag gjorde rent givaren och passade även på att sätta i nya tändstift och då vaknade bilen till liv.
    Dock börjar bilen går segt igen så fort motorn blir varm, så jag blir väl tvungen att köpa en ny givare tänker jag.

    Inte den bästa bilden, men här är felkoderna.

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  17. #17
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Vad står det för koder med siffror, syns dåligt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    P0100, P1110, P1300, P0101.

    P0100: Är luftmassemätaren ansluten? Om ja, så är den nog död.
    P1110: Avlastningsventil. Trasigt membran i ventilen eller trasiga vacuumslangar
    P1300: Misständningar.
    P0101: Luftmassemätaren mäter mer än 25% fel. Oftast ett stort luftläckage. Kanske trasig tryckslang, slangklämma eller intercooler.

    Vevaxellägesgivaren har ingenting med ovanstående felkoder att göra så det är ett villospår.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Grundladd Guldstrand01s avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Ort
    Lindesberg, Örebro
    Inlägg
    139
    Eftersom att bilen började gå mycket bättre efter att jag hade rengjort givaren så har jag en stark misstanke om att den måste bytes.
    Jag har dessutom beställt 3 meter silikonslang så jag ska byta dessa vaccumslangarna så fort jag får hem dem.

    Kan jag själv felsöka luftläckage på något sätt utan en massa specialverktyg?

    Och jag har inte märkt av några misständningar, så är lite osäker på den koden.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-18 klockan 12:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    SAAB 9-5 SportCombi BioPower Vector (-06)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Guldstrand01 Visa inlägg
    Eftersom att bilen började gå mycket bättre efter att jag hade rengjort givaren så har jag en stark misstanke om att den måste bytes.
    Jag har dessutom beställt 3 meter silikonslang så jag ska byta dessa vaccumslangarna så fort jag får hem dem.

    Kan jag själv felsöka luftläckage på något sätt utan en massa specialverktyg?

    Och jag har inte märkt av några misständningar, så är lite osäker på den koden.
    En gissning kan vara att vevaxelgivaren kan vara boven till random missfire felkoden, du har ju ingen felkod på nån cylinder så ingen jätte obalans i misständning är registrerat utan bara att han har känt av misständning. En misständning kan bero på mycket och ibland så känns dom inte som sagt men systemet är så precis så det känner av det, sen kan den ju tro att den misständer pga veveaxelgivaren också. Och eftersom du va och gjorde ren den så fungerade den bättre ett tag, så 1+1 = värt att prova iaf, det är min åsikt och gissning.

    OBS! Fel signaler från luftmassemätare och fel luftblandning kan också ge misständningar. Lite små lurig felkod det där.

    Om du raderar koderna och kör bilen, är det dessa som kommer tillbaka igen eller vem kommer först?

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Orkeslös 9000 2,3t
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •