Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Lämplig turbo 9-5 2,0t biopower -06 ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Lämplig turbo 9-5 2,0t biopower -06 ?

    Turbon gick sönder idag , så min fråga är hur det blir o montera en större (hållbarare) turbo från areo el 220 Hk ? Hur fungerar det med styrboxen som också är optimerad steg1 av Nordic ? Kan något annat tagit skada vid turboraset ? Han köra ca 1 km innan stopp

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    GT17 heter turbon du har idag
    TD04 heter den som finns i 2.3T 220hk samt aero.

    Byter du turbo bör du byta program, annars ger turbobytet ingenting. Förmodligen går bilen något sämre om du använder en TD04-turbo på et GT17-program mot om du haft en GT17.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Byter man turbo utan att byta mjukvara så brukar bilen bli lite piggare på höga varvtal, men man tappar på låga varvtal.

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Aero turbon (td04hl-15t) är ett utmärkt alternativ om du ändå ska byta, håller bättre än GT17 och precis lagom stor för att inte skjuta dina stackars kolvar i småbitar. Tänk på att du behöver rören från Aero turbon också om du ska byta, GT17 rören passar ej.

    Om du inte körde slut på olja eller glykol när turbon rasa så är motorn med största sannolikhet ok. Dock bör du skölja rent laddluftkylaren och rengöra oljetråget när du byter turbo.

    Som Johan skriver tenderar motorns register att bli lite annorlunda, inte optimalt men att det skulle vara skadligt för motorn tror jag inte en sekund på. Är så pass "lågt" effektuttag och marginalerna så stora att ditt motorstrysystem klarar av att kompensera för eventuella felaktigheter. Kör på och prova, i "värsta" fall får du byta mjukvara om du inte är nöjd och då får du dessutom ett par hästar till.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Att den större turbon skulle vara hållbarare måste vara en myt............Det går väl typ 10-20 såna bilar på 1000 vanliga så jämförelsen haltar väl lite. Personligen skulle jag montera en likadan om man inte har nå andra ambitioner och sen helst plocka ner tråg och göra rent. Byter man sen olja regelbundet så tror jag inte den vanliga turbon går sönder i i första taget...........

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Verkligen inte, bara kolla på NG9-3 efter 06 där alla Bensin/BioPower bilar har TD04 turbo. Exteremt sällsynt med turboras på dessa bilar. Sen går man ju inte efter den totala mängden rasade turbos på 9-5or i förhållande till modell, utan genomsnitlig körsträcka innan turbo ras. Inte alls ovanligt att se 9-5 Aeros som gått en bra bit över 30 000mil med original turbo. En GT17 går sällan mycket mer än 20 000mil.

    Men sen är det som du säger, har man inga planer på att plocka mer effekt så kommer bilen att hamna på skroten långt innan den nya GT17 turbon är slut.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Får se lite hur jaq ska göra med bilen , mest trött på den just nu, men går styrboxen använda på tex en 9-5 2,3 t -03 ? Har en sådan ståendes , eller kan man få lite extra betalt om man säljer boxen med steg 1 ? Vilka bilar den nu passar i.

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Där blir det problem däremot. Både olika spridare och cylindervolym.

    Möjligt att du kan sälja boxen på begagnatmarknaden, men den måste giftas in i den nya bilen med Tech 2.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Bogserat hem bilen nu och olja syntes ej på stickan, när jag fyllde på 1 liter syns det precis nedanför mätområdet, har den gått för torr tro ?
    Törs jag prostarta , med mer olja påfyllt förstås ? För o höra ev missljud.
    Kylarvätska är på normal nivå

  10. #10
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Vill minnas att oljestickans "spann" motsvarar 1 liter, så med andra ord hade du cirka 2 liter kvar i motorn innan du fyllde på, det vill säga hälften. Du ska ha rejäll otur om motorn har tagit nämnvärt med stryk.

    Jag hade nog hält i 1 liter till och kört den på tomgång någon minut (beroende på hur mycket det ryker) Tråkigt att byta turbo och så visar det sig att motorn är körd. Hade bilen varit 3år gammal hade det varit en annan sak.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det är nog tänkt att stickans spann ska motsvara en liter men jag tror att det är något mindre än så. Slår man på en liter när oljan precis syns på stickan så brukar det gå över markeringen. Sedan är väl totalvolymen olja 5,4 liter, så det finns lite mer olja i motorn än det finns i tråget. Så länge oljepumpen inte suger luft och oljetryckslampan börjar varna så är det inte någon akut fara.

    Har motorn gått över 20k mil med original GT17 så får man nog se det som en framgång, många havererade redan innan 10k mil. GT17 aggregaten tenderar att haverera spektakulärt också med ett rejält moln blårök bakom bilen när det väl är dags.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Jo då , det syntes när turbon gick , rök rejält bakom ...nej såg inte att oljetryckslampan lös, startade den nyss , var något som skramlade lite , kanske den havererade turbon ?

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Verkligen inte, bara kolla på NG9-3 efter 06 där alla Bensin/BioPower bilar har TD04 turbo. Exteremt sällsynt med turboras på dessa bilar. Sen går man ju inte efter den totala mängden rasade turbos på 9-5or i förhållande till modell, utan genomsnitlig körsträcka innan turbo ras. Inte alls ovanligt att se 9-5 Aeros som gått en bra bit över 30 000mil med original turbo. En GT17 går sällan mycket mer än 20 000mil.

    Men sen är det som du säger, har man inga planer på att plocka mer effekt så kommer bilen att hamna på skroten långt innan den nya GT17 turbon är slut.
    Fast NG9-3 kan du ju inte jämföra med alls. De har inte lika motor överhuvudtaget och har nästan inga oljeproblem som saab motorn hade. Dessutom var ju min poäng att en saab ägare som har en aero kanske rimligen är lite mer bilintresserad och sköter bilen bättre än alla dessa övriga hundratusentals med vanliga 9-5 som bara kör och servade för dåligt. Då är det liksom naturligare att turbon rasar på dessa.
    Skiter man att serva en aero och missköter den så är jag helt övertygad att turbon inte på nåt magiskt sätt håller bättre på dessa ? Där spelar ju turbomodell och fabrikat ingen som helst roll för det är glidlager av samma karaktär i allihop.

  14. #14
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Klart jag kan, motorerna är snarlika på många sätt, samma cylindervolym, liknande flöde ur toppen, styrsystem som jobbar på liknande premisser m.m. Mig veterligen löstes även dessa vevhusventilationsproblem från och med 2004 vilket jag antar att du syftar på, uppenbarligen håller dom inte ihop ändå enligt TS och många andra. Har även hört före detta Saab anställd här inne på forumet vittna om att ingenjörena sågade GT17 turbon längs fotknölarna redan när den var ny, men någonstans var man tvungen att spara in pengar.

    Men jag håller med om att en Aero i snitt sköts bättre än en vanlig lätttryckare och att således TD04:an i detta fall får ett drägliare liv. Dock kan jag inte på rak arm minnas att jag hört talas om någon som har behövt byta sin Aero turbo på en bil som har gått under 30 000mil, och då har jag sett bra många sunkiga Aeros.

    Dessutom sitter det TD04 baserade turbos i en uppsjö olika bilmodeller världen över, Volvo, Saab, Subaru, Mitsubishi, Honda, Dodge för att nämna några stycken. Vad jag vet har bara GT17 suttit på Saab.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Ligger nog mycket i det som sägs att Areo ägs mer av entusiaster o sköts mer än 150-185 Hk , och td40 håller därför bättre än gt17 , men Rolf Uhr på Nordic sa iallafall att GT17 inte är så hållbar som td40 , men han håller ju iochförsig på med mer högtrimmade motorer än många andra som tex jag som nöjer mig med steg 1 , och då duger kanske inte en lättrycksturbo inte mycket till generellt

    - - - Uppdaterad - - -

    Td04 förstås.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men vad grundar man hållbarheten på? Håller de bara ett kort tag på fläckfritt servade maskiner också?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Kommer bli en gt 17 , ny el begagnad , bedömer att den nog kommer hålla bra då jag ändå kommer byta olja var 1000 mil .
    Tog bort turbon på reservdelsbilen igår o den glappade förstås , så inget att ha .

    Om jag hittar en beg glappfri , hur långt kan en sådan gå tro ? Svårt att bedöma om den är "på gång" .

    Speedparts nya för 3000 nåt o ha ?
    Kanske för billig

    Kommer för i övrigt ta bort o rengöra IC , oljetråg o sil mm , så ersättningsturbon får en så bra start som möjligt.

    Men jag får lugna mig ett tag då kassan är lite skral...

  18. #18
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo men vad grundar man hållbarheten på? Håller de bara ett kort tag på fläckfritt servade maskiner också?
    inte en aning, kan vara materialvalet men sannolikt är väl konstruktionen i helhelt inge vidare. Enda jag kan komma att tänka på som fortfarande är aktiv på forumet och som jobbat på Saab är @Mr_Lööf , han kanske sitter på någon info. (Långskott att det skulle gå och tagga någon här va? )

    Har själv haft en 9-5 2,3t av första årsmodellen som köptes av min far år 2000 då den hade gått 7000mil. Servad enligt servicebok fram tills dess och sedan varje 1500:e mil av min far och sedan mig när jag tog över den. Den turbon kasta in handduken vid 27 000 mil och då var minst 15 000 av dom milen med steg 2. Så nog håller dom ändå rätt hyfsat om man servar bilen därefter.

    Men faktum kvarstår att det är väldigt många som har fått erfara GT17 ras, och din tes brister något när det inte alls är samma problem på NG9-3 (framförallt efter 2006). Du kan även ta 900NG, 9000 med kortmotor och OG9-3 98-00. Extremt sällan man ser turbo ras där också, och där är det dessutom samma tillverkare av turbon.

    Citat Ursprungligen postat av PederL Visa inlägg
    Kommer bli en gt 17 , ny el begagnad , bedömer att den nog kommer hålla bra då jag ändå kommer byta olja var 1000 mil .
    Tog bort turbon på reservdelsbilen igår o den glappade förstås , så inget att ha .

    Om jag hittar en beg glappfri , hur långt kan en sådan gå tro ? Svårt att bedöma om den är "på gång" .

    Speedparts nya för 3000 nåt o ha ?
    Kanske för billig

    Kommer för i övrigt ta bort o rengöra IC , oljetråg o sil mm , så ersättningsturbon får en så bra start som möjligt.

    Men jag får lugna mig ett tag då kassan är lite skral...
    Låter som ett klokt val, köp en ny turbo alternativt en ny rotorenhet och byt själv, inte särskilt svårt.

    Eftermarknads GT17 finns på tillexempel Speedparts och Maptun, vet att Maptun även har ett kit med glykol, packningar, skruvar, bultar etc. Allt som behövs helt enkelt. Har inte hört något negativt om varken Speedparts eller Maptuns varianter. Är du medlem i klubben får du även lite rabatt (Vilket jag hoppas att du är, dom 300:- får du säkert igen bara på Turbobytet)

    Annars kan du som sagt köpa en rotorenhet, finns hos tillexempel Turbomeck.

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men jag tänkte alla som säger att de är dåliga, vad baserar de saken på? Eller är det fortfarande bara att man byter betydligt fler turbo på bruksbilarna än andra och då blir det ju automatiskt en skitturbo.....Det är lite som PRV v6an. Alla tycker de är skit men svensken är van med dessa i Volvo där de misshandlades och behandlades som vanliga fyran som tålde betydligt mindre service än V6an. I renault och övriga märken var det sällan nå större problem med dom.......Är det då en skitmotor eller är det uppfattningen som är snedvriden baserat på fel saker?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Ort
    Mariannelund
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Blir nog en ny rotorenhet, finns för 2000 kr hos Turbomeck , monterat ur den från reservdelsturbon nu , wasgaten i huset gör inget att den glappar något i axeln väl ?

Liknande ämnen

  1. Lämplig turbo?
    Av Magnus 2074 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2019-11-13, 17:04
  2. Lämplig turbo till Briggs & Stratton ?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 22:47
  3. [LÖST] lämplig turbo vid lätt uppgradering OG9-3 Aero
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 17:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •