Citat Ursprungligen postat av Stefan K
Gjorde ett ganska intressant test för nåt år sen,jag å min bror lånade två nya bilar på en firma,den ena med dubb och den andra med friktion däck(Det årets testvinnare bägge två).Bägge bilarna var identiska i övrigt med antispinn,abs mm
Sen åkte vi upp på en motorbana utanför östersund och provade lite.....
Kan tala om att jag fortfarande kör på dubbdäck och kommer nog att göra så sålänge det finns och är tillåtet.

Sen om man åker hela säsongen på "blöt"asfalt med lite ishalka nån dag så förstår jag att man vill ha dubbfritt.

Men ska man jämföra dom på is och hård packad snö så avgår dubbdäcken med en klar seger.

Kan bara tipsa om bra dubbdäck eftersom jag bara använder dessa,
Nordfrost3 kör jag med nu,Nokian hakkapelitta är oxå bra tycker jag,dock lite dyrare än NF3.

Min åsikt

Tack för den erfarenheten - då kvarstår bara att fundera vad det är för vägar jag kommer hålla mig på. Men efterssom jag bor i norra västmanland på gränsen till dalarna så hoppas jag ju i alla fall att det ska bli ordentligt med snö.


Rekommenderar du någon däckfirma?


Citat Ursprungligen postat av sebastian

Tycker även att folk som kör med dubbdäck skulle få betala en extra vägskatt.
vore det inte klokare att då sänka skatten för de som kör med dubbfria däck med tanke på den redan höga vägskatten/fordonsskatten?!