Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felkod P0601 NG9-3 Trifuel

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Felkod P0601 NG9-3 Trifuel

    Hej,

    Jag har bilen, en Saab 9-3 SC 1,8t trifuel, på verkstad då motorn stannar efter alltifrån 5 sekunder till 2 minuter efter uppstart och ej går att starta igen (startmotorn går inte runt) förrän man väntar nån timme alternativt kopplar loss batteriet.
    Verkstaden gav mig den härliga P0601 felkoden vilket om jag förstått rätt betyder att motorstyrdonet behöver bytas/programmeras om. Verkar bli en dyr historia om jag inte lyckas hitta någon som privat har utrustning för detta. Verkstaden angav 5000-6000kr bara för programmering...

    Det jag undrar är om det finns någon med erfarenhet av TriFuel bilarna. Är det ett separat motorstyrdon från BRC Sweden i dessa för att styra gasdriften? Kan jag fortfarande få någon att programmera om Motorstyrdonet som vanligt eller är det speciell programmering som gäller för dessa bilar?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det finns flera här som har möjlighet att programmera upp Trionic-boxar. Problemet är som du säger isåfall just gasdriften. Jag vet inte hur dom är ombyggda motorstyrmässigt, om det bara är ett annat program. Ytterligare en möjlighet är att prata med någon av trimfirmorna, t.ex. Maptun eller Nordic. Dom kan lösa det rent generellt. Kanske vet dom också något om hur det funkar med gasen...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag gick förbi verkstaden och tittade.
    Det sitter en separat ECU från BRC Sweden till gasdriften, men misstänker att originalstyrdonet är moddat också för att slå till gasdrift när motorn fått upp värmen.
    En kille på verkstaden erbjöd sig att klona det gamla styrdonet för en vettig peng så förhoppningsvis löser det sig.
    Vill tacka "Hyvens" också för snabbt svar om alternativ lösning!
    Härligt forum!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ECU problem & felkod P0601 NG9-3 B207
    Av X i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2021-09-06, 18:34
  2. [LÖST] Montera dragkrok på NG9-3 SC
    Av GasSaab i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-12-01, 16:13
  3. D.T.E problem i SID NG9-3 -10 fd. TriFuel
    Av Appelqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-08-12, 20:49
  4. [LÖST] Styrenhetsfel felkod P0601 NG9-3 B207
    Av Amaryllis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 144
    Senaste inlägg: 2017-06-30, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •