Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Felkod P0115 och P1300 OG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Felkod P0115 och P1300 OG9-3

    Hej!

    Bil: OG9-3 Aero -02
    Har genom åren varit frekvent besökare på denna sida och genom alla tidigare poster kunnat hanka mig fram som hobbymekaniker och lösa de problemen jag haft (har även en 9-5 2,3 -03 som frekvent ger mig nya problem).

    Iallafall så märkte jag för ett tag sen att bilen började gå lite konstigt, typ tappade kraft i korta intervaller och efter ett litet tag började den rycka och hacka kraftigt vid lite större gaspådrag. Vid låga varv och jämn gas gick den fortfarande finfint.
    Felkoden som kom fram då var p1300 (boost calibration fault).

    Kort därefter så dog dock bilen, men gick att starta igen efter ett tag, och 2 dagar senare dog den och gick inte att starta alls. Då fick jag fram felkoden p0115. Nåväl efter bogsering och med den lilla kunskap jag besitter så kom jag fram till att bränslepumpen inte gick. Så jag skaffade en ny sådan med ny armatur, sänkte ner tanken och bytte bränslefilter, back och returventil och tankarmatur. Passade på och gå igenom samtliga vakuumslangar och bytte de som var trasiga mot nya fräscha.
    Efter att detta var gjort var det dags för en provtur och bränslepumpen låter högt, bilen gick suveränt bra. Piggare än på länge. I cirka 4 km. Sen började den hacka och bete sig underligt igen. Dock sämre än innan. Nu går den inte ens att köra med jämn gas på lägre varv. När man kör märker man att pumpen låter svagare och svagare för att till sist bli helt tyst och då dör liksom bilen. Men vrider man av tändningen en stund och slår på den igen så hoppar den igång och det går att köra ett litet tag.
    Dock kom felkod p0115 (Engine Coolant Temperature Circuit Malfunction) tillbaka och här är jag nu.

    Beter sig bilen på detta sätt om den är överhettad? Bytte termostaten för cirka 6 månader sen, men inte med en original. Kan det ha något med saken att göra? Som sagt jag kan inte så mycket mer än det jag kunnat läsa mig till och jag vore jättetacksam för alla tips och råd jag kan få.

    Mvh Darky
    Senast redigerat av Darky26 den 2020-10-28 klockan 12:30.

Liknande ämnen

  1. Felkoder på ACC OG9-5
    Av FS i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-06-27, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •