Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gnissel från ratten OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Gnissel från ratten OG9-5

    9-5 2,0t Linear SC -05

    När jag kör och svänger, kan vara väldigt små rattrörelser, hörs ett gnissel från rattområdet. Det är inte ett högt ljud, men det är ändå störande dom få gånger jag inte har radion på och vill ha det tyst i kärran.

    Jag har provat att banka på instrumentpanelen och känt o klämt runt rattmuffen (jag är lång och har ratten utdragen till max), utan att det gett med sig.

    Tänkte fråga här innan jag börjar gräva ytterligare, och se om någon vet vad det kan bero på.

  2. #2
    Vätskenivå och kvalité på servooljan?

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Om det kommer från rattområdet så låter det mer som något gummi som ligger och skaver inne i kupén innan rattstången gått ut i motorrummet. Jag hade något liknande på en ng9-3 för många år sedan.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-09-20 klockan 09:03. Anledning: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tyvärr har jag haft ovanligt mycket att stå i det sista, dessutom är det väldigt sällan jag inte poppar musik i bilen och hör ljudet. Men jag stängde av musiken på väg hem i natt, och gnisslet finns fortfarande där.

    Jag försökte pejla in mitt nyrensade öra mot området där jag upplever att ljudet kommer ifrån, men när jag försökte titta runtomkring ratten, kändes det som att det var en dålig idé att, mitt i natten, inte fokusera på vägen där det vanligtvis finns både hjort och rådjur och ibland även älg.

    Jag har läst era svar, och tänker börja med att undersöka dessa tips när jag har tid och en bra möjlighet. Problemet är inte av en allvarlig karaktär, så jag ber er att inte sitta och hålla andan i väntan på att jag ska återkomma med ett snabbt svar om hur det har gått att få bort gnisslet.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Jag gissar på att ljudet kommer ifrån där rattstången går igenom gummitätningen ut ur kupén. Smörj med lite silikonfett på axeln så att den går lättare mot gummit.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Gnissel från bromsar?
    Av Fairlane i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 08:13
  2. Gnissel från kupéfläkt
    Av byggarn i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 22:53
  3. Gnissel från framhjulet
    Av Woody i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •