Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: B203R Die Hard part 1 / Kolvras :p

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743

    B203R Die Hard part 1 / Kolvras :p

    Hej !

    Nu effter semester kan jag slänga lite bilder på kolvar som plockades ut från B203an i Belgrade.

    Ska säga nu på direkten att undvika missuppfattningar att raset hände i Sverige 2 dagar innan resan söderut.

    Anledning va en klantigt dragen slang till magnetventilen som effter byte av TuRbo la sig på gränröret o man fick helt enkelt "lite" för mycket luft i cylindrar.

    Hände vid varvtalet över 7500 varv en serie av spikningar som liknade misständningar. Detta blev resultatet:


    2 cyl

    3 cyl

    4 cyl

    1 cyl

    Allså, motor är kört med kolvar i denna skick från Gislaved o ner till Serbien. 250+ mil

    4 l oljan gick för man kunde inte köra under 160 på AutoBahn

    Bilder är tagna i Belgrad på SAAB service direkt efter man tatt ut dom från motor o bara tatt ner kolvringar.
    CD65R

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    524
    Medlem#
    6148
    hoppsan...
    ingen bra början på semester om det var vad ni skulle på.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Ser ut som resultat av pystrim för alla nyfikna
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Dirq >> Hahaha.. hu har ingen uppfattning vilken bra semester det har blivit

    NiX >> Vad va det jag skrivit och nu fetat på

    PS: Ser ut som resultatet av Die hard part 1 dvs. testa alla gränser

    Part 2 kommer när jag plockar isär motor igen i hälgen

    Så, någon dålig kolv är det inte i B234i motorn, är ju mer som sagt o som jag skrivit tidigare klen som T7 kolv övre planen och underdimensionerat för att användas som kolv i trimad motor med bibehållen säkerhetsmariginal.
    CD65R

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    NiX >> Vad va det jag skrivit och nu fetat på
    Menar bara att ett bra exempel hur det kan se ut för andra vid medveten pystrim
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 089#707089
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hehe.. OK.. uppfattade detta först som att du tyckte att jag medvetet sabbat kolvar , men nu är ju jag med
    CD65R

Liknande ämnen

  1. Part No Trionic 5
    Av Chrima i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 19:17
  2. B203R har uppstått och har STARTAT :D
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 275
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 15:39
  3. Part-nr. for GRIFFIN logo?
    Av VIKINGMAN i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 13:14
  4. Part no. wastegate-klocka - 9-3SS
    Av Hmg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 16:09
  5. Färddatordisplay/enhet och Part No
    Av RobbanSthlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •