Byta remmen och smörja bromsar borde vilken verkstad som helst klara av. Även om motorn och bromsarna råkar sitta i en saab. Det är inget rymdskepp som ska ny multirem.
Byta remmen och smörja bromsar borde vilken verkstad som helst klara av. Även om motorn och bromsarna råkar sitta i en saab. Det är inget rymdskepp som ska ny multirem.
Kollar man car.info så verkar det finnas ungefär lika många ng9-5 i Sölvesborg som i Solna, men då blir det såklart lite skevt. Philip har själv minst 2, hans svärmor har, svägerska osv. Bara den närmaste familjen runt Philip kan säkert räkna ihop hälften av bilarna i Sölvesborg, haha.
Utan att veta så skulle det dock förvåna mig om inte ng9-5 står för större delen av Manne's omsättning. Det är rätt vanligt att det går ut 6-siffriga fakturor på ombyggnadsjobb, och parkeringen utanför har alltid minst 10 ng9-5 på väg in på, eller precis avslutade service eller ombyggnadsjobb.
Men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag vet andra saab-entusiastiska verkstäder där man har väldigt dålig koll på ng9-5, mycket för att de helt enkelt ser såna bilar alldeles för sällan. Dessutom fanns det länge en rätt stark aversion mot bilarna. Jag vet inte hur många gånger jag hört "köp inte en sån, de är fulla med buggar och ingen vet nått".
Så, för mig som har så pass nära till Sölvesborg, och dessutom morsan boende där så är det inget jag ens funderar 2 gånger på; Manne's pillar med mina ng9-5. Hade jag inte bott så pass nära så hade jag nog inte varit alltför orolig för att lämna in bilen för service på närmaste auktoriserade verkstad. De skall alla ha gått kurserna och de skall vara fullt kapabla att följa serviceschemat, något annat vore helt befängt. Däremot skulle jag inte lita speciellt mycket på någon annan verkstad när det kommer till eventuell felsökning eller förebyggande åtgärder, där har i princip alla andra verkstäder på tok för dålig koll och erfarenhet.
Vilket bör betyda att rätt sätt at hitta en bra NG 9-5 verkstad är att fråga Manne på rätt sätt, därför sådana frågar antagligen Manne om hjälp när det får in bilar med problem de inte klarar själva och/eller har de sett bilar där det gjorts bra jobb på dem från andra ställen.
Det gäller ganska säkert att fråga på ett sådant sätt att han varken känner att han behöver dissa eller rekommendera någon, som t.ex. om han vet vem som jobbar mest med NG 9-5 i området - han kommer troligen inte att peka på någon eller några utan brasklappar han vet gör dåliga jobb eftersom han inte vill få in bilar därifrån som han måste reda ut.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kollade faktiskt med Oscar när jag var där, han inte kunde rekommendera någon. Oklart om det var för att han tyckte bilverkstäderna i Stockholm inte höll måttet eller för att han hade för dålig koll. Rekommenderade att jag kollade med Facebook gruppen.....problemet är att jag inte har eller kommer att skaffa FB...principsak
- - - Uppdaterad - - -
Håller med om det, men det är ju de förebyggande åtgärderna som Manne rekommenderat. Alltså det som de vet behöver göras för annars kommer det att bli problem i framtiden. Jag vill ha en mekaniker som kan fixa men OCKSÅ förebygga problem o det kommer bara med erfarenhet av bilmodellen.
Exempel: Bilen var av tidigare ägare servad av 4 olika verkstäder i Stockholm varav 2 ggr av Mats Riesel. Ingen hade uppdaterat mjukvaran till rattlåset. Det gjorde Mannes när de eg skulle gjort ngt annat.
Det kanske blir sÃ¥ att jag fÃ¥r övertala familjen till fler sommarsemestrar i Blekingeí ½í¸€
- - - Uppdaterad - - -
Edit; jag kan verkligen inte det här med citat
Det förstår jag , kravbilden på verkstaden måste ju dock vara realistisk , det finns helt enkelt för få NG9-5 för att en vanlig Saabverkstad ska bli lika bra på denna som dom äldre modellerna, undantaget är väl "Mannes" som har specialiserat sig på en ovanlig modell , dock så är jag övertygad om att alla dom verkstäderna jag räknat upp kommer göra ett ypperligt jobb att reparera och felsöka en NG9-5 och se till att kunden får en bra och fungerande bil.
Så speciell är inte en NG9-5 att laga eller felsöka , pratar vi ombyggnader och speciallösningar så kan det bli svårare.
Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
Mercedes SL500 R230 -02
Nja, jag skulle vilja säga att det är svårare än så.
Jag har hört skräckhistorier där ägaren blivit rekommenderad att skrota bilen för felsökningen på elsystemet skulle bli för dyr, när det i själva verket handlade om ett rätt vanligt jordfel.
Det "vanliga" mekaniska är nog inte så fasligt klurigt att jobba med, men det elektriska är specifikt för ng9-5 och har man inte sett eller jobbat på många så är det heller inte så lätt att känna till "vanliga fel".