Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: AC slang av - vad byta utöver slang OG 9-5 MY07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    AC slang av - vad byta utöver slang OG 9-5 MY07

    ACn på en av mina bilar slutade kyla och efter lite undersökning blev det ett "well that's your problem"-ögonblick som Adam & Jamie skulle sagt, se bifogad bild

    Uppfattar att det är slang #17 enligt speedparts nomenklatur som behöver bytas (någon som tycker jag tolkat fel?)
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/i...c-detaljer/17/

    Men utöver att byta denna slang & dess o-ringar har jag ett par frågor:
    1. I och med att slangen i princip sprängts i ena fästet - Bör jag oroa mig för att grundproblemet är något annat (exv att systemet är blockerat någon annanstans) och att det kommer bli lika med nästa slang? - om det inte är uppenbart att nästa kommer gå sönder omedelbart har jag inga problem att prova men lyssnar gärna om någon tycker jag ska göra mer
    2. Torkfiltret förutsätter jag behöver bytas, något mer som "måste" bytas när systemet varit helt öppet?
    3. Bilen är vår slitvarg så det lär bli eftermarknadsdelar, ser då att jag kan få både kondensor och torkfilter för runt 1000, bara torkfiltret är ett par hundra - borde jag byta båda som en enhet? (har inte varit några problem med ACn innan detta så egentligen har jag ingen anledning att tro något annat är fel, men bilen har ändå gått ca 20k och jag har inte gjort något med ACn de 11k & 9 år jag ägt den)
    4. Om jag ska byta båda antar jag att fronten måste ner, mycket jobb eller ganska enkelt? torkfiltret ser nästan ut att kunna bytas underifrån utan att riva fronten (svåra verkade vara klämman runt filtret) - någon som vet om det går att ta underifrån?
    5. Har läst om att man måste vakumsuga och fylla systemet väldigt fort efter byte av torkfilter, vissa säger 15 min - är det så eller bör det funka att byta hemma, låta det stå "tätt" men ej fyllt utan att använda bilen och någon/några dagar senare köra direkt till verkstad som kan vakumsuga och fylla?


    Övriga tips och trix är givetvis välkommet!

    /U
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av ullberg den 2020-08-30 klockan 09:35.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    1. Brukar vara pressningen i alu som ärgat sönder och därmed lossar slangen. Ser ut så på bilden också. Troligen klarar du dig med nytt rör.

    2. O-ringar i alla skarvar du delar på.

    3. Ser kondensorn fin ut utan några större mängder stenskott så kan du låta den vara kvar.

    4. Skruvarna som håller kondensorn mot intercoolern sitter i höjd med strålkastarna. På 2006- innebär det att fronten måste ner för att komma åt.

    5. Man vill inte att torkfiltret ska vara exponerat öppet alltför för länge. Väl monterat i systemet lär det inte hända någonting så länge det är tätt. Besök AC firman när det passar mao.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Tack för utförligt svar, mer än bara "Hyvens" att du tog dig tid och mycket uppskattat. Då går jag nog på slang + o-ringar samt torkfilter + o-ringar, gör jobbet själv och sen lämnar in så fort det går till någon som kan vakumsuga och fylla.

    /U

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    679
    Du har förmodligen kört ut en del olja. PAG46 ska du ha. Kör du med för lite olja så skär kompressorn efter ett tag. Köp doubble capped PAG om du hittar. Den suger inte fukt ur luften. Spelar mindre roll om du bara ska komplettera men nice om du ska byta allt. Det är nämligen nästan omöjligt att veta hur mycket olja man tappat så man får gissa eller göra det riktigt och tömma ut allt men det är ett jättejobb.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Ok, bör jag tillsätta oljan själv eller bättre att jag ber de som ska fylla systemet att göra det (vet inte vem jag ska vända mig till ännu, tips i sthlm/norrort är välkomna)

    /U

  6. #6
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    717
    När jag reparerade mitt system i somras så hade verkstaden en maskin där man matade in systemets
    volymer/vikter (olja, kylmedia, UV-reagent). Efter ett initialt tryckprov på 8 Bar under några timmar
    utan att trycket sjönk anslöts maskinen. Den vakumsög, väntade 45 minuter och kollade ev tryckskillnad.
    Därefter fyllde den de för bilmodellen inställda parametrarna.

    Ut kom en liten pappersremsa med "logg" på vad som gjorts.

    Jag tror att flertalet auktoriserade verkstäder använder sådan teknik idag.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Då var det fixat, satte dit det trasiga röret för någon vecka sedan, när jag sen skulle ta loss torkfiltret hände det jag hade läst var troligt, skruvarna hade ärgat fast och gick av... Så jag beställde en ny kondensor med tillhörande torkfilter och satte dit igår.

    Den firma som jag använt tidigare för påfyllning var stängd men hittade en annan, frågade om de också fyllde olja på vilket de svarade ja, rullade fram maskinen drog vakuum och fyllde, nu verkar det funka igen, tack för info som gjorde att jag kunde fixa det mesta av lagningen själv!

    /U

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Byta slang vevhusventilation OG9-5 -04/-10
    Av Rasmussvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2023-12-21, 14:12
  2. [LÖST] Lös slang och anslutning utan slang OG9-5 Automat
    Av J.Nordenmark i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-04-25, 11:05
  3. [LÖST] OG9-5 -04 slang till vevhusventilationen - rätt slang?
    Av ztam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-03-20, 19:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •