Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur koppla in fällbara backspeglar? Ng9-3 2006

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -

    Hur koppla in fällbara backspeglar? Ng9-3 2006

    Hej, har lite bryderi kring uppgradering till elektriskt fällbara backspeglar. Bilen som jag vill uppgradera är en NG-9-3 2.0T 2006- USA specad. Har plockat fällbara speglar från svensk donatorbil NG-9-3 V6 2006. Har även plockat kompletta kablagen från båda framdörrarna samt spegelmanövrerings knappen med infällningsknapp från vänster förardörr. Började koppla in kabelhärvan till förardörren i kväll och stött på en del hinder och patrull.

    Det som fungerar är manövrering av dörrlås samt fönsterhissar och spegelglasmotorn (bara bakre hissarna kan testas, ej dom främre pga ej lika skarvdon på hissmotorerna i framdörren).

    Problem 1. Nya kabelhärvans kontakt till hissmotorn har sex st kontaktstift, gamla härvan har annan kontakt med bara 2 stift. Ser i EPC att det finns två olika fönsterhissmotorer, en för fingerklämskydd och en utan. Gissar att jag inte har klämskydd på min bil då. Kanske går att koppla om strunta i klämskydd och bara använda kontakterna från gamla dörrhärvan där med två kontaktstift för att kuna köra hissarna i framdörrarna.

    Problem 2. Infällningen av speglarna går ej! Jämförde kontaktdonen vid dörrens framgavel/A-stolpen. Nya kablaget från donatorbilen har 2 kontaktstift mer än befintliga kablaget där. Mätte på dom två extra kontaktstiften på nya kabelhärvan och dom går upp till den grå kontakten till backspegelinfällningen, dom sitter i stift 1 och 2 där. Verkar iofs logiskt då bilen tidigare saknade infällningsfunktion och den kontakten uppe vid spegelfoten.

    Problem3. Även motsvarande kontakt i karossen vid A-stolpen har två stift mindre! Ska jag ta kablaget från kaross-sidan på donatorbilen också, och hur mycket jobb innebär det?

    Någon som vet hur spegelinfällningen styrs är kopplad elektriskt? hittar inte elschema som visar. Är det så enkelt att + resp - ska in på den grå kontaktens (stift nr 1 och 2) i spegelfoten? Vart leder stift 8/9 i grå kontakten på kabelhärvan?

    20200828_174550_HDR.jpg

    Bild på kontakten som kopplas till backspegelns fot: SVART/GUL på stift nr2 och VIT/GUL på nr1, är dom två kablarna som kommer från dom extra två stiften nere vid dörrgångjärnet vid A-stolpen. Är det +/- som ska in på 1 och 2 så kan det fungera?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Efter lite fredagskvällsurfande på några andra internationella SAAB-forum så verkar det enstämmigt som att DDM i båda dörrarna ska programmeras för speglarna. Kanske skulle tagit båda DDM också från dörrarna i donatorbilen? Men jag har en Tech-2 så det lyckas kanske att programmera dom befintliga. Då misstänker jag att strömmatning till speglarna ska komma via DDM i dörren bara den programmerats att den ska skicka ström eller ta emot fällningssignal från spegelfällningsknappen?

    I så fall kanske problemet 2 delvis klarnar, kablarna från den grå kontakten på bilden som leder ner till skarvdonet vid dörrgångjärnet kanske ska ge spegeln utfällning-signalen när bilen kör över en viss hastighet.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Tja, du löser det uppenbarligen själv
    Räkna iskallt med att alla tillägg måste programmeras.
    om jag minns rätt med fällning så skall det vara kopplas till dörrmodulerna och knappen men måste programmeras in.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, du löser det uppenbarligen själv
    Räkna iskallt med att alla tillägg måste programmeras.
    om jag minns rätt med fällning så skall det vara kopplas till dörrmodulerna och knappen men måste programmeras in.
    Tack Bollman, jag får pröva det. Kanske kablaget i A-stolpen vidare in under instrumentpanelen inte behöver ändras då, hmm?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Uppdatering. Nu har jag programmerat om DDM i förardörren och det fungerar nu med spegelinfällningen! Återstår att byta ut kontakten på nya kabelhärvan till den som passar hissmotorn utan klämskydd, det borde väl funka. Får alltså strunta i dom fyra kablarna som blir över vid den kontakten.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fällbara backspeglar på 9-5 -04 går ej alltid att fälla in/ut
    Av PederHansson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 17:36
  2. automatiska fällbara backspeglar
    Av matthew_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 03:53
  3. klä om skinnstolar ifrån icke fällbara till fällbara og900!
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •