Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Trångt att montera insugsrör/kobra OG9-5

  1. #21
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Så om saab hade funnits kvar och bytt leverantör precis som orio hade gjort, men sålt delen hos saabåterförsäljare i saabförpackning så hade det inte varit en originaldel menar du ?
    De hade nog inte alls sålt en del som inte passar är min gissning...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Så om saab hade funnits kvar och bytt leverantör precis som orio hade gjort, men sålt delen hos saabåterförsäljare i saabförpackning så hade det inte varit en originaldel menar du ?
    Om det hade varit exakt den del Orio nu säljer skulle det inte vara en originaldel nej. För ett av kraven är att den skall vara tillverkad enl SAABs specifikationer. Och det är inte just denna del. Det gör att den oavsett tillverkare aldrig kan vara en originaldel.

    Vilket såväl Orio som Maptun borde ha bra koll på, eftersom de säljer originaldelar.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Eftersom det är Orio, fd. Saab Parts som i detta fall är "tillverkaren" så kan de sätta exakt vilka specifikationer de vill för sina originaldelar.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-09 klockan 08:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag vill bara passa på att tacka.
    Ta bort den översta bulten på wastegate klockan, lossa den understa.
    Då är det bara att lirka ner insugsröret.
    Jag ska leta reda på en kortare bult till det övre fästen och dra fast med loctite.
    Väldigt sugen på att ringa Maptun och komma med konstruktiv kritik.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 922
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om det hade varit exakt den del Orio nu säljer skulle det inte vara en originaldel nej. För ett av kraven är att den skall vara tillverkad enl SAABs specifikationer. Och det är inte just denna del. Det gör att den oavsett tillverkare aldrig kan vara en originaldel.
    Om SAAB hade sålt den som originaldel hade den ju försås uppfyllt deras specifikationer, annars hade dom ju inte sålt den.

    Precis som att den nuvarande delen uppfyller orios specifikationer, och det är i dagsläget dom som bestämmer.


    Sen är det tragiskt att man tummar på kvalitet och precision, det säger jag ingenting om.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag vill bara passa på att tacka.
    Ta bort den översta bulten på wastegate klockan, lossa den understa.
    Då är det bara att lirka ner insugsröret.
    Jag ska leta reda på en kortare bult till det övre fästen och dra fast med loctite.
    Väldigt sugen på att ringa Maptun och komma med konstruktiv kritik.
    Gör det, vänlig och kunstruktiv kritik är positivt och tas oftast emot positivt av de flesta företag. Det är ju gratis hjälp för deras del att förbättra sig vilket kan vara svårt eller omöjligt utan hjälp ibland.

    Många gångern är jag hört av mig och påpekat saker till diverse företag jag köpt prylar av så har jag sen sett hur det jag påpekat faktiskt har ändrats/förtydligats osv. Då har man hjälpt både leverantören och framtida kunder.

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Väldigt sugen på att ringa Maptun och komma med konstruktiv kritik.
    Inte så mycket Maptun kan göra egentligen, mer än att varna kunder för de problem som kan uppstå. Delen är densamma oavsett om du köper den från Maptun, Speedparts, Neobrothers eller någon annan, och den äldre varianten är svår att komma över begagnad så att istället köpa en begagnad är i regel inget alternativ. Bättre i sådana fall att vända sig till Orio, men jag tror nog att även där kan de inte göra så mycket. Förmodligen så är detta ingen del som man köper in löpande, mer troligt så har man nog köpt på sig ett lager av delar. Då den är tillverkad med en annan gjutform än den tidigare kungskobran så antar jag att man helt enkelt inte har tillgång till den äldre formen, och ta fram nya gjutformar ännu en gång kan nog inte motiveras ekonomiskt. Möjligen så hade man kunnat bearbeta den något på sidan för att ge frigång för vattenrören, men det löser ju inte problemen med att man måste lossa wastegateklockan för att montera den. Detta verkar snarare bero på att böjradien vid anslutningen mot kompressorhuset är större än hos den tidigare, såvida det inte är större skillnader i väggtjocklek.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Det ska påpekas att det är trångt att montera den äldre kungskobran också. Även där underlättar det att släppa på wastegate-dosan, eller montera turbon med kobran redan monterad.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Nu har jag pratat med Maptun.
    Dom är självklart medvetna om att det är svårt att montera insugsröret.
    Tipset jag fick var kort bult, montera röret innan turbon dras fast mot grenrör, göra en slits i fästet för wastegateklockan så att det kan vikas upp med bulten monterad.
    Instruktioner, verkade inte vara intressant, enligt Maptun så har verkstäder tillgång till korrekta instruktioner och ansvaret för att produkten inte passar ligger på Orio.
    Som hobbymeck hade jag uppskattat instruktioner, hade sparat tid och irritiation.
    Senast redigerat av Wipperman den 2020-09-02 klockan 12:48.

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Instruktioner för hur det ska monteras är egentligen Orios ansvar. Det hade varit bra om de hade lagt upp instruktioner för hur man ska göra i deras egen webshop på produktens sida, då kan ju återförsäljare länka till instruktionerna om de vill.

    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...okompressor533

    Passformen mot röret för vevhusventilationen beror enligt min erfarenhet något på vilken version man har av detta plaströr.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Jag gjorde så här.
    Skar upp en slits i wastegate ventilens övre fäste.
    Kapade till en bult med optimal längd, slipade ner skallen några mm.
    Skruvade in bulten i turbon, fällde ner wastegate ventilens övre fäste, monterade insugsröret mot turbon med rätt moment, skruvade fast i det övre fästet.
    Loctite på den övre bulten och rätt moment, drog sen fast den undre.
    Ja, jag är ett "meck-blåbär" men försöker göra rätt och lär mig mer hela tiden.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Om SAAB hade sålt den som originaldel hade den ju försås uppfyllt deras specifikationer
    Nej för den uppfyller inte specifikationerna för originaldelen. Oavsett vem som säljer den.

    Saab sålde en hel del billigare delar med lite andra specifikationer som "ekonomidelar". Om Saab sålt denna hade de antagligen varit som ekonomidel.

    Nu finns inte Saab och att gissa vad de eventuellt hade kallat en del de eventuellt hade sålt ger inte mycket. Min gissning är att det dessutom är lite speciellt med just denna del. Den slits inte och går rimligen i princip aldrig sönder och behöver aldrig bytas.

    99,9% av de som köper en kungskobra är snåljåpar som inte hade råd att köpa en Aero från början. (och sådana coola typer som hänger i detta forum!) Att Saab skulle vara intresserade att sälja delen till andra än Aero-ägare är inte självklart. Det blir på bekostnad av "statusen" för Aero-köparna om alla kan få Aero-prestanda för ett par tusenlappar. Det ligger/låg inte i Saabs intresse.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Precis som att den nuvarande delen uppfyller orios specifikationer, och det är i dagsläget dom som bestämmer.
    Nej det är faktiskt inte. Det är EUs regler som bestämmer.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Sen är det tragiskt att man tummar på kvalitet och precision, det säger jag ingenting om.
    Verkligen. Att gjuta en exakt kopia av originalet är ingen match om man har tillgång till den. Om man skall spekulera vilt, kanske någon "Kines" redan hade denna kopia, avsiktligt lite annorlunda, för att inte anklagas att plagiera. Varvid Orio köpte in den som redan fanns på marknaden. Om Orio har specat och beställt har jag mycket svårt att förstå varför de inte beställde rätt, med texten SAAB på, och vägrade betala om det inte blev rätt.

    Observera att det är biltillverkarens (SAABs) specifikationer för originaldelen som monterades i fabrik som skall uppfyllas för att få kallas originaldel. Orio är inte Saab i detta fall.

    Orio är inte Saab i något fall, de har bara övertagit en massa grejor och rättigheter.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 922
    Medlem#
    12120
    Exakt vilken EU-regel stilpulerar detta menar du ?

    Alltså, exakt vad skulle hindra en biltillverkare att sälja en annorlunda del som originaldel ? Man har ju till och med bytt nummer på den.

    Ändringar görs hela tiden, oftast för att lösa problem eller öka vinstmarginalen.


    ..Sen ligger det ju i en biltillverkares intresse att hålla kvaliteten uppe, men det är ju en helt annan fråga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #34
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Nu har jag pratat med Maptun.
    Dom är självklart medvetna om att det är svårt att montera insugsröret.
    Tipset jag fick var kort bult, montera röret innan turbon dras fast mot grenrör, göra en slits i fästet för wastegateklockan så att det kan vikas upp med bulten monterad.
    Instruktioner, verkade inte vara intressant, enligt Maptun så har verkstäder tillgång till korrekta instruktioner och ansvaret för att produkten inte passar ligger på Orio.
    Som hobbymeck hade jag uppskattat instruktioner, hade sparat tid och irritiation.
    Det var synd att de inte va sugna på lägga in en liten notis om det på produktsidan om att det krävs kortare bult, antar de dock är rädda för att "skrämma" folk att köpa artikeln samtidigt så blir ju de som köper minst sagt förvånade över att det är (typ) omöjligt att få dit.

    Jag har monterat en "original" av gamla gjutningen och den var det då inga problem med, rätt säker på att jag inte ens lossade WG den gången, det var trångt men det gick faktiskt.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Exakt vilken EU-regel stilpulerar detta menar du ?

    Alltså, exakt vad skulle hindra en biltillverkare att sälja en annorlunda del som originaldel ? Man har ju till och med bytt nummer på den.

    Ändringar görs hela tiden, oftast för att lösa problem eller öka vinstmarginalen.


    ..Sen ligger det ju i en biltillverkares intresse att hålla kvaliteten uppe, men det är ju en helt annan fråga.
    En biltillverkare är givetvis fri att sälja vilka delar de vill som originaldelar eftersom de har rätten att ändra vilka krav som skall ställas på delarna. Det finns ingenting som säger att original-delen som tillverkaren säljer måste vara likadan som den som monterades på bilen i fabriken då detta inte är någonting som EU reglerar, utan EU's regler avser egentligen delar som säljs av tredje part för att kunna garantera konkurrens på marknaden för reservdelar samtidigt som varken biltillverkare eller kund ska kunna råka illa ut på grund av att någon säljer "originaldelar" med låg kvalitet. Sedan får man väl säga att dessa regler är snåriga att tolka i praktiken, för även om reglerna säger att delarna ska uppfylla tillverkarnas specifikationer och krav så finns det inget som säger att biltillverkaren behöver lämna ut denna information till deltillverkare, varvid det egentligen bara är deltillverkare som också levererar till biltillverkaren som i praktiken kan uppfylla dessa krav, men det är väl egentligen lite offtopic i detta fall.

    Att biltillverkare byter leverantörer är ganska vanligt, och det förekommer också att de delar man säljer som reservdelar inte är desamma som man monterar i fabrik eftersom det inte vore praktiskt; avgassystem är ett typexempel på detta där delen som monteras på fabrik vanligtvis är tillverkad i ett stycke och reservdelen istället är delbar för att göra den enklare att leverera och montera. Att byta artikelnummer när man byter leverantör gör man vanligtvis av praktiska skäl, dvs. man har ett affärssystem där alla artikelnummer finns lagrade och mot de olika artiklarna så finns information om leverantör, inköpspris och liknande, kan även finnas ritningar och andra specifikationer kopplade till det artikelnumret, så därför byter man i regel artikelnummer om man byter leverantör.

    Den äldre kungskobran är listad med ursprungsland Tyskland enligt Orio, på den nya så anger man inget ursprungsland, den är dock listad med leverantörskod 1604 och det finns totalt 3 artiklar med samma leverantörskod; denna kanal, ett backspegelglas och en elmotor till en vindrutetorkare, vilket är en lite udda blandning kan tyckas. När det gäller sådant som gjutna aluminiumdelar så har tillverkningen av sådana för bilindustrin flyttat till de gamla östländerna på senare år; man har låga löner, lägre miljökrav och man får ofta också bidrag för att flytta tillverkningen dit.

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Alltså, exakt vad skulle hindra en biltillverkare att sälja en annorlunda del som originaldel?
    Att den är annorlunda än originaldelen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 922
    Medlem#
    12120
    Du svarade inte på frågan, vilken EU-regel skulle hindra tillverkaren att göra det ?

    Precis som saabjohan skriver sker detta hela tiden, av olka skäl.

    När jag jobbade med kopiatorer i forntiden hos den svesnka generalagenten så fick man ju ut servicemanualen på papper när man gick utbildningen, inkl sprängskisser/EPC. När man sen knappade in numret på denna i datorn så hände det mycket ofta att man fick upp "SUPERSEDED" och man fick trycka på enter för att komma till ersättningsdelen, som i sin tur kunde vara ersatt igen, jag tror rekordet var 12 tryck (då skrev man förstås det nya numret med penna i EPC'n..) I just det fallet var det ett drev som brukade gå sönder, man kunde se att i utbildningsmaskinen var det gjord av vit plast och ganska smalt, dessa sprack så då fick man ut bredare drev när dom var superseded, sen plötsligt var drevet svart, sen blev det gjort i nån fiberarmerad brun plast,. för att slutligen bli ersatt av ett aluminiumdrev som höll och aldrig ersattes.

    Som sagt, tillverkaren definerar vad som är original, ändringar görs löpande.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-09 klockan 08:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Suck.
    Allting är hopskruvat.
    Tog loss sladden till tändkassetten och körde startmotorn.
    Motorstyrningslampan lös (naturligt) och oljetryckslampan tändes.
    Ett högt vinande ljud från instrumentpanelen.
    Kopplade in tändkassetten men ingen skillnad, motorstyrningslampan blinkar men ingen tändning.
    Skruvade loss tändkassetten, lade den på sidan och kontrollerade anslutning, det röda plastklippet sitter korrekt.
    Monterade tillbaka tändkassetten.
    Ingen skillnad.
    Vad ska jag börja med?
    Har dessvärre ingen Tech2 läsare, bara generisk ODB2 (har inte testat).

  19. #39
    Läs ut felkoden, generisk ska kunna få motorkoder.

    Kolla säkringarna, dra gärna ut ECU säkringen i 15 sek.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-09 klockan 08:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Tack.
    Men idag var det inte min dag.
    Hittar inte ECU säkringen,ODB läsaren kopplar inte till bilen.
    När jag sätter på tändningen så är det ett högt pulserande ljud och mätaren till turbon "studsar".
    Har kopplat bort batteriet, gör det samma som säkringen?
    Suck

    - - - Uppdaterad - - -

    Går igenom allting imorgon.
    https://www.saablink.net/forum/car-p...only/81682.htm
    Senast redigerat av Moderator den 2020-09-09 klockan 08:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Nya 17" fälgar, trångt i hjulhuset? OG9-3
    Av 9SAAB3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •