Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Passande drivaxel OG9-5 -00 Aero

  1. #1

    Passande drivaxel OG9-5 -00 Aero

    Hej!

    Letar på bildelsbasen efter en drivaxel vänster fram till min aero. Efter lite sökande här på forumet hittade jag en tråd där det stod att 98-01 skulle va samma axel?
    Men bildelsbasen listar ju axlar från 98 - 10? Såg en axel från 01 men den hade samma nummer som en till 02 och framåt vilket betyder att den inte passar då?
    Alltså har någon uppdaterat till nyare nav spindel mm?
    Har kollat på https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=344835709 för jag hittade en axel med nästan samma nummer skillnaden var de två sista siffrorna?
    Blir inte riktigt klok på detta hoppas någon kan hjälpa med vad som gäller

    //Daniel

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973
    Antagligen är bilens årsmodell felmärkt av skroten. Lätt att tolka chassinummer/VIN om de skrivit ut det.

    Nästan samma nummer betyder att det är fel. esaabparts listar väl bara delarna, och inte kompletta axlar?

    98-01 är det som gäller.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Drivaxlar skiljer väl också beroende på växellåda, så samma årsmodell kan ha olika drivaxlar. Och sedan finns det väl lite olika varianter av automat/manuell beroende på motor, jag vågar anta (men vet inte säkert) att bensinfyrorna har exakt samma växellådor som dieslarna och V6an.

    Och även om en vanlig indelning av og9-5ans varianter är 98-01, 02-05 och 06-10 så är inte allt 100% lika inom dessa årsmodellsgrupper (bl.a. växellådorna så gissningsvis även drivaxlarna). Dessutom kan man lägga på den mänskliga faktorn på skroten som inte alltid sorterar in bilarna i rätt årsmodell.

    Så jag skulle inte ta något alls för givet. Ett bra ställe att leta är annars https://www.esaabparts.com/ , där du med VIN kan leta upp sprängskisser, artikelnummer m.m.

  4. #4
    Hmm vet inte om jag blev klokare men jag hittade en sticker på den som sitter på bilen
    https://forumbilder.com/i/rXID men jag hittar ingen som verkar ha det numret. Vad jag har hittat så har de som är till 98-01 börjat på 4. I värsta fall får jag ta bort drivaxlen och ta med till skroten och jämföra

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passande växellåda OG9-5 Aero manuell -04
    Av patrik eklund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-23, 22:06
  2. Passande luftskärm (Hasplåt) OG9-3 Aero -02
    Av pilemannen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 17:31
  3. Modifiera ferrita avgas passande Aero -> Se Og 9-3
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •