Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Kompressionslös OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Kompressionslös OG9-5

    Hej!
    Min som har köpt sin första bil, en Saab 9-5 Aero -00 som har gått 30000 mil.
    Dessvärre gick den sönder dagen efter att han köpte den, tvärstannade på E4 helt död.

    Vi plockade upp stiften och tog kompa prov, 0 på alla cylindrar.
    Japp kamkedja är av men då vi lättar på kåpan så är den hel?

    Vi har nollat motorn och kammarna är på rätt plats.
    Läste på nätet att lyftarna kan få för högt tryck och hänga sig, någon här som hört talas om det? Åtgärdas hur?

    Oljetrycksregulatorn, kan den ha fastnat så pumpen bygger upp detta tryck?
    Vart sitter regulatorn, har kikat lite men kan inte hitta den.

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Svårt att förstå vad som menas. Är kamkedjan av eller är den hel? Om kamkedjan på ett eller annat sätt hoppat av under körning så lär ni inte ha många raka ventiler kvar i toppen.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Är du helt säker på att kompressionsprovaren fungerar?
    Felet brukar vanligtvis vara vevaxelgivare eller bränslepump

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit.

    Nej, jag har aldrig hört talas om något sådant problem på en B2x5-motor. Låter långsökt att alla lyftarna hängt sig.

    Det finns en övertrycksventil för oljetrycket inne i motorn som normalt är stängd: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1494517

    ----

    Har du kontrollerat att kedjan är nollad även mot veven, eller menar du att motorn inte var nollad men att du nu nollat den (hur?) - i det senare fallet så har ventilerna sannolikt blivit stukade (och topplocket är troligen kört, om motorn var uppe i varv så kan det bli skador på vev m.m. också - annars kan bottendelen klara sig). Hur långt ute är kamkedjespännaren, och är kedjan spänd?

    Om man kört med kamkedjan så länge att spännaren inte håller den på plats (långt utanför utbytesgränsen) kan den kugga över, kör man dessutom med slapp kedja så blir slitaget på dreven än värre. Det är inte ovanligt att även dreven är slut när kedjan är det - därför byter man även alla drev och styrskenor vid kamkedjebyte.

    Om kamkedjan aldrig är bytt så kan man misstänka att det senare inträffat, den räcker sällan så länge som 30000 mil. Var det mycket kedjerassel innan haveriet?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för alla svar.
    Kamkedjan är hel.
    Jag har nollat motorn genom att sätta ettans kolv i övre dödläge precis då den vänder, då står pilarna på dreven rakt upp och på baksidan av överfallen finns också en märkning som stämmer mot kammarnas märkning.
    Den är helt utan komp, det hörs då man kör startmotorn, vi la även i ettans växel och knuffade bilen och det känns knappt när man släpper kopplingen.
    Jag har inte mätt hur långt kedjesträckaren går ut, verkar åka ut av oljetrycket? Den är slak då den är ytan tryck.
    Det är sonen som hämtat sin första bil och han har dålig koll på om den rasslade eller ej.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Kedjan ska inte vara mer än marginellt slak när bilen är avstängd. Det är visseligen oljetryck som pressar ut kamkedjesträckaren, men det finns en mekanisk spärr med 1mm-steg som hindrar den att gå tillbaka. Det är vad den spärren låst på som man mäter när man avgör hur långt ut sträckaren är (och den kan gå ut till 19mm innan det spännaren är maximalt spänd, Saabs bytesgräns är 15mm).

    Om det inte vore för att du verkar ha rätt position på kedjan så skulle jag ju gissat på att kamkedjan hoppat och dragit med sig ventilerna. Men nu vet jag inte vad jag ska tro. Om du tittar i cylindrarna, kan du se märken som skulle kunna vara från ventiler som gått i?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Sök på forumet gällande komplös 9-5. Det har hänt förr och då är det lyftarna som varit boven. Kommer inte ihåg vad åtgärden var.

    (Dvs om inget annat mekaniskt är felande)
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Spontant så skulle jag försöka utesluta de enkla och vanliga felen innan man ger sig på svårare felsökning. Därför vore det bra med lite fler detaljer kring själva "tvärstannade på E4 helt död". Betyder det:
    - Motorn slutar driva helt plötsligt utan förvarning och utan missljud? Och bilen saktar snällt och fint ner ungefär som vid motorbroms?
    - Motorn går dåligt (rycker eller missljud eller driver dåligt) en stund och slutar sedan driva?
    - Motorn slutar driva samtidigt som det börjar rycka och/eller låta konstigt?
    - Motorn slutar inte bara driva, utan bromsar ner hela bilen (extremt fall: Låser de drivaxlarna)?

    Om något mekaniskt pajat (t.ex. kamkedja som kuggat över, lyftare som skadats, ...) bör det ha märkts på mer än att motorn bara slutar driva helt plötsligt. Så om motorn bara slutade driva helt plötsligt, ungefär som att någon vred om nyckeln under färd, skulle jag ju först kolla gnista, bränsle o.s.v. . Det i särklass vanligaste "bilen bara dog utan förvarning under färd" på B2x5 är att bränslepumpen eller en pirattändkassett tackar för sig.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Bilen dog när han skulle till att köra om, precis som att vrida av nyckeln. Ingen ryckning eller nått annat vad jag har förstått. Rullande in till vägkanten.
    Sonen gjorde två startförsök men den lät konstigt som om inte startmotorn tog i startmotorn, dvs gick väldigt lätt.
    Gnista finns, bränsle finns men helt död. Ingen kompa.
    Jag kan inte se några skador på kolvarna.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    En bit infomation då, det var det troligen uppvarvningen/belastningen som utlöste det hela.

    När du rör motorn, hur är ventilrörelsen i detalj? Vad har du för glapp vid lyftarna när du saknar oljetryck? För det låter ju som att ventilerna står öppna hela tiden, så rimligen betyder det att antingen kan de inte stänga (stukade) eller så har det hänt något på vipparmssidan som inte släpper upp dem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Uppdatering, jag körde fullt ut, bära eller brista. Bogserade igång den och till sist som kom den igång, gick som ett tröskverket och ryker ordentligt, tappar oljetrycket efter en stund. Startar om den, oljetryck finns..... en stund, startar om.... oljetrycket försvinner efter någon minut, spelar ingen roll om den går på lite högre varv eller tomgpång. Väntar en halvtimme, startar bilen och nu går den ca 5 min, varvar lite ca 3000 varv och oljetrycket verkar hålla, verkar dock bara gå på 3 cylindrar.
    Kompa prov, 4an utan komp.
    Fortsätter imorgon på den inslagna vägen om ingen har någon bättre idé?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag gissar att en kolv spruckit, borde gå se genom övertryck i vevhuset. Ryker ofta från oljestickan/påfyllning.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Fast är du säker på att du har mätt kompet rätt nu?

    Om det är en cylinder som verkligen tappat komp, ta en titt i cylindern. Aero har markant högre risk för kolvhaveri än övriga.

    Varmkörde ni bilen ordentligt innan köp, dvs. kan oljetrycksproblemet vara relaterat till orsaken till haveriet, och inte orsakat av haveriet?

    Bristande oljetryck är ofta sludge-relaterat, och för detta tittar man i oljetråget och på oljepickupen (som kan bli igensatt av sludge).

    Oavsett så tror jag att det är dags för skattjakt i oljetråget.

    (Om man inte har mekaniska problem är den vanligaste orsaken till misständningar på en cylinder tändkassetten, men det är nog inte fallet här.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    En bit infomation då, det var det troligen uppvarvningen/belastningen som utlöste det hela.

    När du rör motorn, hur är ventilrörelsen i detalj? Vad har du för glapp vid lyftarna när du saknar oljetryck? För det låter ju som att ventilerna står öppna hela tiden, så rimligen betyder det att antingen kan de inte stänga (stukade) eller så har det hänt något på vipparmssidan som inte släpper upp dem.
    Om hydraultryckarna utsätts för för höga oljetryck så kan de gå ut såpass långt att ventilerna inte kan stänga, men jag har verkligen inte hört många bekräftade fall av detta.

    I sådana fall så får man testa att demontera tryckreduceringsventilen (sitter i gavelkåpan, längst ned, framåt).

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Gavelkåpan, är det transmissionskåpan du menar?
    Demonteras utifrån?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Om vi lånar en lämplig bild

    https://www1.garaget.org/gallery/arc...203_0lmx4u.jpg

    Sexkantsskruven som sitter på undersidan av gavelkåpan/transmissionskåpan/bröstkåpan precis vid fästet till AC kompressorn är tryckreduceringsventilen (en fjäderbelastad kolv sitter i hålet under skruven).

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Impalapv Visa inlägg
    Gavelkåpan, är det transmissionskåpan du menar?
    Demonteras utifrån?
    Fast börja med att titta på ventilrörelsen, släpper den upp ventilerna så det blir spel vid vipparmarna eller inte?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Har tryckarna gått ut för långt så syns det inte, det blir inget onormalt spel mellan tryckare och kamlob.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Normalt ska det väl finnas några tiondelars spel i viloläge någonstans, om de gått ut för långt bör det försvinna eftersom ventilens fjäder inte kan trycka tillbaka ventilen. Eller?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Finns inget sådant spel. Oljetrycket gör att tryckaren expanderar till den kommer i kontakt med kamloben. En backventil i tryckaren gör att den inte komprimeras då kammen trycker på den. Oljetrycket är normalt sett inte tillräckligt för att öppna ventilerna.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •