Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilen som var ute i världen och kom hem

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827

    Bilen som var ute i världen och kom hem

    11 användare gillar detta inlägg


    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Rolig läsning, stort grattis!

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Du får skapa en projekttråd här.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Grattis, vilken upplevelse! Tack för att du delar den med oss andra i din fina artikel!
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Rolig läsning, stort grattis!
    Tusen tack wille61! ♥️

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Du får skapa en projekttråd här.
    Hej Håkan!

    Ja jag får göra det

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Grattis, vilken upplevelse! Tack för att du delar den med oss andra i din fina artikel!
    Tusen tack Niklas71! ♥️

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Wow, vilken historia, gåshud!
    Stort grattis Michael!

    Håller med Håkan, projekttråds-tajm!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Wow, vilken historia, gåshud!
    Stort grattis Michael!

    Håller med Håkan, projekttråds-tajm!
    Tusen tack flaset! ♥️

    Ja det får bli att starta en projekttråd framöver när jag börjar ta tag i bilen.

    Mvh Michael

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Grattis till bilköpet Michael!

    Det är något speciellt med og900:or. Speciellt de lemansblå cabrioleterna. Du befinner dig just nu i samma sits som jag gjorde för tretton år sedan. Närmare bestämt veckan efter det årets Saabfestival. (Har några bilder på din röda og900 från den festivalen.) Inte långt innan festivalen hade jag just missat ett tillfälle att köpa en og900cv och kände mig då lite snuvad på konfekten. Under festivalen så kom dock vill-ha-en-blå-og900-cabriolet-känslan tillbaka och det med råge. Hade fått provsitta en STCS:ares fantastiskt fina (senare även prisvinnande) gula og900cv och humöret var på topp när jag ringde på en blocketannons veckan efter. Efter att ha pratat med en man som ville sälja en från utlandet importerad og900cv så köpte jag en enkelbiljett och satte mig på tåget som gick till samma centralstation du åkte ifrån. Där tog jag tåget vidare, bytte till lokaltåg och klev sedan av på en perrong där säljaren mötte upp mig.

    Första kortet jag tog på bilen, strax innan jag skrev på köpekontraktet.


    Givetvis har jag även bilder tagna på perrongernas skyltar och bilder tagna på vägen hem.

    Önskar er många härliga nedcabbade år i den "nya" bilen! Har du vägarna förbi så är ni alltid välkomna på en (på behörigt avstånds) fika för att prata blåa Saabar utan tak och jämföra polerade fälgkanter.


    Till dess att du har skapat en projekttråd för bilen så kan jag, när det gäller fälgpolerandet, rekommendera denna tråd från 2008. Av en händelse startad av medlemmen "tornros". Ser nu inte ut som att det framförallt är fälgkanten som ska poleras, men det kanske behövs också. Jag har kvar jiggen om du vill låna den. (Jag motoriserade min jigg med hjälp av en borrmaskin och en gasbinda, men har du tillgång till en svarv så är det ett bättre val när det gäller att få fälgen att snurra...)

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/71201-Smakr%C3%A5d-kring-polering-av-16-quot-Aerof%C3%A4lg-s%C3%B6kes
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Grattis till bilköpet Michael!

    Det är något speciellt med og900:or. Speciellt de lemansblå cabrioleterna. Du befinner dig just nu i samma sits som jag gjorde för tretton år sedan. Närmare bestämt veckan efter det årets Saabfestival. (Har några bilder på din röda og900 från den festivalen.) Inte långt innan festivalen hade jag just missat ett tillfälle att köpa en og900cv och kände mig då lite snuvad på konfekten. Under festivalen så kom dock vill-ha-en-blå-og900-cabriolet-känslan tillbaka och det med råge. Hade fått provsitta en STCS:ares fantastiskt fina (senare även prisvinnande) gula og900cv och humöret var på topp när jag ringde på en blocketannons veckan efter. Efter att ha pratat med en man som ville sälja en från utlandet importerad og900cv så köpte jag en enkelbiljett och satte mig på tåget som gick till samma centralstation du åkte ifrån. Där tog jag tåget vidare, bytte till lokaltåg och klev sedan av på en perrong där säljaren mötte upp mig.

    Första kortet jag tog på bilen, strax innan jag skrev på köpekontraktet.


    Givetvis har jag även bilder tagna på perrongernas skyltar och bilder tagna på vägen hem.

    Önskar er många härliga nedcabbade år i den "nya" bilen! Har du vägarna förbi så är ni alltid välkomna på en (på behörigt avstånds) fika för att prata blåa Saabar utan tak och jämföra polerade fälgkanter.


    Till dess att du har skapat en projekttråd för bilen så kan jag, när det gäller fälgpolerandet, rekommendera denna tråd från 2008. Av en händelse startad av medlemmen "tornros". Ser nu inte ut som att det framförallt är fälgkanten som ska poleras, men det kanske behövs också. Jag har kvar jiggen om du vill låna den. (Jag motoriserade min jigg med hjälp av en borrmaskin och en gasbinda, men har du tillgång till en svarv så är det ett bättre val när det gäller att få fälgen att snurra...)

    http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/71201-Smakr%C3%A5d-kring-polering-av-16-quot-Aerof%C3%A4lg-s%C3%B6kes
    Tusen tack Mikael! ♥️

    Ja det ska bli spännande att se hur bilen min kommer att bli när jag fått börja greja med henne.

    Fika på behörigt avstånd låter intressant.

    Kanske vi kan ta och sikta in oss på till våren.
    Då har det förhoppningsvis blivit lite fixat med cabben.

    Mvh Michael

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Glömde ju tacka för att du delade med dig av din berättelse. Tack! Hoppas att du får minst lika många fina år med bilen som jag haft med min hittills.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Tack för berättelsen.
    Ursäkta min brist på kunskap, vilken färg är det på inredningen på en blå Aero?
    16" Aero med polerad kant. Vackert så jag blir nästan tårögd.
    Göran i Björnarbo

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Min har grå inredning, men det kanske gick att välja skinnklädselfärg själv vid beställning av bilen.

    De blåa på den här bilden är:
    900 Turbo S med aero kjolpaket, grå inredning. 900i utan aero kjolpaket, beige inredning. 900 Turbo utan aero kjolpaket, grå inredning. Raden bakom min 900 aero med kjolpaket, grå inredning.




    Ett par bilder till på de fyra blå.




    Bilderna lånade från B-motorträffsbildtråden. http://forum.saabturboclub.com/showt...177-st*-Guling

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Smaken är olika , för min del föredrar jag den gråa inredningen.
    En liten fundering till de snygga 16tums fälgarna med polerad kant, fanns dom som alternativ till 900an eller används 9000 fälgar?
    Göran i Björnarbo

  14. #14
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det är 9000-fälgar. Mina köpte jag begagnade strax efter jag köpt bilen. Är inte helt säker men tror att tillbehörskatalogen aldrig innehöll några 16-tummare till og900.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #15
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Dessa finns i en tillbehörskatalog är jag rätt jävla säker på.

    Sen om dom fanns i 900 och 9000 varianter tror jag inte. Men dom fanns tillbehör till og900 med 195/50-16 däck

Liknande ämnen

  1. Originalsök vs Saabsök vs världen.
    Av Karlqvist i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-28, 21:28
  2. saab 9-4x bästa suven i världen!!!
    Av ducati1000ss i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 19:28
  3. Välkommen till världen, Elias :D
    Av m0set i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 17:09
  4. Snabbaste saaben i världen
    Av WannabeeGBG i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 20:49
  5. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •