Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 90

Ämne: Kamkedje- & topplockspackningsbyte OG9-5 B2X5

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Var kolven oljetryckventilen mycket repig? Då kan den kärva lite och orsaka problemet. Den kostar bara 55kr! Du kan försiktigt försiktigt sträcka fjädern litegrann. Annars undrar jag om du inte har något annat problem, den har ju funkat tidigare. Har du satt dit rätt dimension på o-ringarna på det tvärgående röret inne i sumpen så det inte läcker tryck där. Den nya tryckgivaren, original eller?
    om det var fabrikat propart så byter du ut den till original eller mäter oljetrycket. Kan vara fel på den.

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Fick som sagt ut kolven till oljetrycksventilen och den såg lite repig ut men är osäker om det verkligen är den som är källan till det låga oljetrycket. Efter en misstanke om att jag hade monterat fel grenrörspackning till insugssidan så gjorde jag slag i sak och lossade fuelrail för att inspektera hålen till spridarna och mina farhågor visade sig vara rätt då jag hade monterat packningen för det delade grenröret som tydligen ska finnas på de tidigare modellerna av 9-5 om jag förstått det hela rätt. Packningen som satt i nu täckte öppningen för spridarhålen med ca 70% vilket inte är korrekt så det var bara tt börja riva lite och demontera grenröret för insuget igenom och göra om och göra rätt. Hade som tur var rätt packning till hands så den kom tämligen enkelt på plats och den jag hade monterat tidigare hade som tur vari inte hunnit bränna fast så den ser knappt använd ut.

    IMG-2375.jpg

    Den befintliga kolven för avlastningsventilen för oljepumpen. Något repig..

    IMG-2381.jpg

    Så här kan det se ut när man råkar montera en felaktigt grenrörspackning. Inte optimalt för spridarna. Får se hur bilen går imorgon vid start.

    Och som lök på laxen så märkte jag även igår att damasken för den inre drivknuten på höger sida hade fått ett jack i sig och att det fanns en del fett lite runt om. Efter dagens tur och ett nobelt försök att försöka täcka hålet med lite silvertejp så fick jag se efter dagens sista tur att det hade sprutat lite mer fett runt om kring drivknuten så den måste åtgärdas under morgondagen om jag lyckas få tag på en universaldamask...

    När det förresten kommer till själva gasvajern ska den sitta lite slappt eller ska den sitta så att den har lätt spänst? Vill minnas att det senare alternativet är så det var när jag demonterade vajern första gången och en bild på vajern i Haynes-boken stärker den tesen..

    - - - Uppdaterad - - -

    Det står att mitt senaste inlägg är gjort 23:51 men jag kan inte se det i tråden...
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Köp en modellanpassad damask istället.

    Gaswire ska monteras så det finns ett litet slack.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #64
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tror jag provar med lite silikon som en Quick-fix och så får jag ta damasken vid ett senare tillfälle.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och jo jag bytte O-ringar till röret inuti tråget till de jag fick med i transmissionssatsen men jag tyckte de satt lite löst fast de kanske bränner fast mer tids nog. Gick att vicka lite på men O-ringar ska ju inte heller sitta som berget..

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Nu har jag haft lite bättre nyheter under dagen iaf.

    Började med att försöka laga hålet i drivknutsdamasken temporärt med packningsmassan som blev över och den höll de 3+ mil som vi provkörde.

    Men den bästa nyheten var nog att motorn startade som den skulle efter det att jag bytte grenrörspackningen för insuget och justerade gasvajern ett hack. Bilen startade precis som den skulle och den tappade inte tomgångsvarven som förr.

    Vi tog en provtur och där oljetryckslampan tidigare börjat lysa så var lampan nu släckt. Vi körde en lite längre tur och kom ner till garaget igen så småningom och bilen gick som den borde.

    Men när jag körde in bilen i garaget och friväxlade så blinkade oljetryckslampan till och slocknade direkt men när jag sedan gasade upp strax över 2000 rpm så tände lampan och varningssignalen kom som ett brev på posten så det är alltså med yttersta marginal som oljetryckslampan tänds nu.

    Vet inte om det är någon inkörstid för att O-ringarna ska täta helt och hållet eller vad som kan vara orsaken men imorgon får jag preliminärt den nya kolven till oljetrycksventilen och den borde öka oljetrycket den marginella skillnaden som krävs för att oljetryckslampan ska förbli släckt.

    Imorgon får bilen komma hem igen!

  6. #66
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har satt ihop bilen nu och bytte även kolven till avlastningsventilen men bilen vill fortfarande ibland tända för oljetrycket så jag ska ta och beställa en ny oljetrycksgivare och så får jag byta den under nästa vecka för jag misstänker att det är givarfel snarare än något annat i nuläget. Bilen går inte dåligt på tomgång och ändrar ej heller gången när oljetryckslampan tänds eller blinkar till..

    Tänkte ta en långtur imorgon så får bilen nöta in de nya kolvringarna lite mer...

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    bra jobbat även om det blivit lite komplikationer men så är det ibland

    o-ringarna ska täta med en gång när de monteras. känns som att det kan vara fel på givaren annars någon o-ring i oljepickupen som inte sitter riktigt rätt och den suger luft.

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jo det enda som jag höjde ögonbrynen för var när jag återmonterade oljeröret som löper från insugssidan till oljefiltret/oljekylaren. Visst kändes det som att det sög fast men du behövde inte pressa in röret med någon vidare kraft som man behövde med oljesilens rör. Den gick både segt ut och segt in...

    Nu sitter ju förvisso de bytta O-ringarna till spridarna inte heller som berget men de verkar iaf. täta tillräckligt. Själva oljepumpen är ju inte känd för att slitas fort på 9-5 om jag förstått det rätt.

    Såg en kille på Youtube som hade liknande problem med nyrenoverad motor och hans felkälla verkade vara att termostaten till oljekylaren hade kärvat fast så oljan inte fick adekvat kylning. Låter långsökt att det skulle vara orsaken till mitt problem. Sen kanske nyare givare är lite mer ''värdekinkiga'' då en gammal givare kanske tappat spänsten en aningen och varnar vid ett något lägre oljetryck än när den var ny?

    När jag skulle lossa på det tvärgående röret under tråget så satt det betydligt hårdare än när det återmonterades. Visst O-ringar bränner fast med tiden till viss del men man kan tycka att man hade behövt forcera lite mer för att få röret på plats.

    Ska kontakta Speedparts för att få klarhet i alla O-ringar som följde med transmissionssatsen...
    SAAB Vector 2.0t M02

  9. #69
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Kamkedje- & topplockspackningsbyte OG9-5 B2X5

    Hoppas det löser sig till slut. Jag ska inte skapa oreda men jag har haft problem med oringar från speedparts tidigare. Iofs var det mest relaterat till spridare. Det var deras ersättning sortiment och inte original. De var betydligt glappigare när de var monterade i insuget och jag fick tag på original SAAB som var grövre och satt stabilare. Jag har bilder med jämförelsen. Så man bör nog vara uppmärksam när man monterar och märker att det inte går för lätt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #70
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Börjar med att byta givaren och om inte det skulle hjälpa så tar jag ner tråget och ser över det tvärgående röret...

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tog en långtur idag med bilen och oljelampan ville inte tända vid normal belastning men så fort man började pressa bilen lite så ville bilen börja tända på tomgång. Pressade lite extra innan jag skulle vända hem igen men då fick jag symptomet att oljelampan ville blinka till några få gånger kring 2200 rpm när jag körde i ca 115 på 5an.

    Stannade en snabbis och öppnade huven när bilen var avstängd och det verkade vara en onormalt varm olja i motorn. Verkar som att oljan inte får ordentligt med kylning till den grad att det nästan verkar som att oljan är på kokningsgränsen. Tyckte det nästan lät som ett fräsande ljud nere i motorn.

    Hur vanligt är det att antingen termostat till oljekylaren ger upp alt. att hela oljekylaren skulle börja bråka? Bilen går som sagt kanon under normal belastning men verkar inte klara av belastning. Kör med Castrols 5w40 Magnatech...
    SAAB Vector 2.0t M02

  12. #72
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Fräsande ljudet är från kylningen av turbon. Oljan kommer du inte att få att koka. Känn på oljekylaren om den blir varm, tänk dock på att det tar ett tag för oljan att bli såpass varm att termostaten öppnar. Detta sker vid 105 grader.

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har börjat uppleva (efter motorrenoveringen) att bilen dels inte vill få upp oljetrycket tillräckligt snabbt vid kallstart och dels så hörs ett burkigt ljud som avtar så fort oljetryckslampan släcks. Hör även ett rätt ljust vinande ljud vid kallstart som försvinner efter någon kilometers körning som följer motorvarven tonmässigt.

    Börjar även fundera på om vevlagren skulle kunna ha gjort sitt med tanke på att bilen inte vill bygga upp oljetryck. Har lagt en beställning på en ny oljepump men jag är inte helt säker på att enbart en ny pump kan lösa dilemmat med lågt oljetryck..
    SAAB Vector 2.0t M02

  14. #74
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Röret som går tvärs över tråget tillhör tydligen lågtryckssidan har jag fått vetskap om så där ligger knappast problemet. Får en känsla av att det annars kan röra sig om oljepump alt. ramlager för vevstaken (vevlager) och jag börjar ju givetvis med det billigaste/enklaste då en ny oljepump bara kostar 400kr. Blir nog byte till nästa helg...
    SAAB Vector 2.0t M02

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Ska ordna en oljetrycksmätare och försöka mäta upp oljetrycket på bilen någon dag. Känns så suspekt att motorn inte vill bygga upp oljetryck vid start direkt samt hålla ett oljetryck som är över gränsen för oljetrycksvarningen när detta problem inte fanns ö.h.t. innan motorn renoverades. Bilen har blivit något bättre men oljelampan ska ju inte lysa i 3-4 sekunder efter tändning utan den ska slockna direkt eller som mest efter 1 sekund...
    SAAB Vector 2.0t M02

  16. #76
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Röret som går tvärs över tråget tillhör tydligen lågtryckssidan har jag fått vetskap om så där ligger knappast problemet. Får en känsla av att det annars kan röra sig om oljepump alt. ramlager för vevstaken (vevlager) och jag börjar ju givetvis med det billigaste/enklaste då en ny oljepump bara kostar 400kr. Blir nog byte till nästa helg...
    Oljeröret som går tvärsöver är tryckmatning från oljefilter till huvudoljekanal i blocket. All olja som smörjer motorn passerar detta rör.

    https://saabwisonline.com/images/960...2/e220d001.jpg

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jaha då kanske det finns en del tryck där i varje fall med tanke på att oljan måste ha ett visst tryck för att nå upp till toppen. Kanske är där jag har problemet i vilket fall...

    Brukar det även finnas risk för att luft hamnar i systemet mellan oljekylare och övriga motorn och kan man i så fall lufta systemet på något vis?
    SAAB Vector 2.0t M02

  18. #78
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har fått låna en oljetrycksmätare och fick även min nya oljepump idag så under morgondagen ska jag mäta upp oljetrycket för att kolla om den nya oljetrycksgivaren verkligen funkar som den ska och om jag mäter upp ett för lågt oljetryck så provar jag mäta upp den gamla pumpen samt byter ut den till den nya.

    Pratade även med Speedparts och enligt dem så är deras transmissionssats med tillhörande O-ringar en originalsats så där bör inte mitt problem således ligga. Så med allt uteslutet så bör det bara finnas två faktorer kvar rörande smörjsystemet och det är oljepumpen samt ram/vevlager.
    SAAB Vector 2.0t M02

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Skulle prova ge mig på att lossa oljetrycksgivaren men det var bara att glömma då jag inte kunde få åtkomst från något håll upptill så jag provade lossa på startmotorn och då fick man väldigt bra åtkomst med handen men jag lyckades inte pilla in någon ringnyckel så att jag kunde få på den på givaren och lossa så jag gav ganska snabbt upp det försöket och gav mig på att byta oljepump vilket i sammanhanget är 10 gånger enklare.

    Förstå varför många tycker att termostathuset bör lossas för då kanske man kommer åt att lossa på givaren enklare.

    Gav mig i vilket fall på att byta oljepump och då jag inte hade något bladmått i rätt tunnhet så valde jag att enbart kontrollmäta det nya pumpdrevet (yttre) och mitt digitala skjutmått angav diameter på 89,89mm samt 10,94mm i tjocklek. Tog ut det gamla drevet och det mätte jag upp till 89,86mm i diameter samt samma tjocklek som det nya drevet dvs. 10,94mm.

    Det skiljde med andra ord 0,03mm mellan det nya pumpdrevet och det gamla vilket fortfarande borde vara inom toleranserna då det mest får glappa 0,08mm men då jag inte vet är säker på om 0,03mm är ''startglappet'' så kan jag inte säga mer om detta. Det gamla drevet hade lite repor dels på kuggarna samt även lite revor längst utsidan av det yttre drevet. Vet ej om dessa påverkar oljetrycket mycket.

    Oljade i vilket fall in de nya pumpdreven ordentligt innan montering givetvis med stansarna utåt och klappade igen allt och startade och bilen gick fint. Tyckte även att det verkade som oljetryckslampan slocknade en aningen snabbare denna start men det kommer jag se enklare under morgondagens kallstart. Bilen tände i vilket fall inte oljetryckslampan någon gång under körning och bilen kördes säkert i någon timme på totalt innan jag kom till garaget dock har jag inte provat att pressa bilen ordentligt idag så man ska nog inte ta hem segern i förväg. Får köra lite mer och se om allt funkar som det ska.

    IMG-2526 (2).jpg

    Originaldreven på plats. En polygrip funkade bra för att lossa oljepumpskåpan.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har nu kört strax över 100 mil och oljetryckslampan har inte under dessa mil tänt en enda gång förutom igår när det vankades besiktning efter det att besiktningsmannen körde med varv på tomgång för CO2500 värdet. När han släppte gasen så hörde jag ett plingande (fick inte vara i själva hallen pga Covid-19) men kunde se oljetryckslampan lysa så bad honom stänga av bilen. När han sedan startade bilen igen och utförde resten av besiktningen så lyste oljetryckslampan ej mer och har så inte heller gjort för mig efter besiktningen. Skumt...

    I övrigt har bilen gått bra men jag har haft P1110-koden vilket är tryckventilen till turbon så nu efter att ha köpt 2 st eftermarknadsventiler från speedparts som i snitt hållit 6 månader i stöten så satsade jag nu istället på en original från Maptun som förhoppningsvis håller bilens resterande livslängd...

    Får bara hoppas att oljetryckslampan slutar lysa permanent....

    - - - Uppdaterad - - -

    Tycker även att tomgången vid frikoppling ibland går ner för långt (mot 650-ish rpm) vilket var mer vanligt med P1110-koden och lysande motorlampa men det har blivit bättre nu men ibland som sagt när man stannar vid ett rödljus så kan den gå ner vad jag anser vara för långt. Går det att justera upp tomgången så att den inte går så lågt?
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •