Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oklart oljud vid gaspådrag NG9-3 B207 steg6

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -

    Oklart oljud vid gaspådrag NG9-3 B207 steg6

    Hej!
    Har en Saab 9-3 årsmodell 09 som är steg 6 optimerad från maptun. Blev ju ett härligt sugande ljud när man drog på efter optimeringen, det som nu uppstått är att det härliga sugande ljudet bytts ut mot ett ljud som nästan kan liknas vid ett avgassystem som har en läcka...står du och gasar i neutral hörs absolut ingenting av det ljudet, men kommer direkt med växel i (bara när man kör framåt) .. testade att backa , tycker inte jag hör det då heller... Någon som känner igen detta och kan ge mig tips direkt på vad det kan vara? Märker inte att effekten blivit sämre , utan den går som vanligt annars. Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Kolla så att downpipe verkligen sitter fast mot turbon.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Okej, ja ska försöka kolla upp det idag. Jag började höra detta för ett bra tag sen, men inte alls så mycket då. Skulle förklara att istället för det sugande ljudet så lät det lite som att något låg och fladdrade också...om någon förstår vad jag försöker förklara...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Så gott jag kan känna sitter downpipen fast, är ju lite svårt att komma åt riktigt när man inte har lyft men märker inget glapp... Ingen annan som har någon tanke angående detta?

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Det låter med andra ord inget om du står och varvar i friläge? Har du något att mäta med, tex eSid, T8Suite (eller kanske MaptunerX?)

    Att det inte låter när du backar skulle ju kunna tyda på att växellådan sjunger på sista versen.. Har du kollat oljenivån? Manuell eller automat?
    Senast redigerat av wille61 den 2022-07-11 klockan 11:38.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Det låter ingenting när jag står och varvar i manuellt läge, börjar låta när turbon börjar dra , och det sugande ljudet låter mer som om något läcker typ eller fladdrar...Har maptuner, kan jag få fram något där menar du även om den inte ger felkod? Är en 6-växlad manuell .Har inte kollat oljenivån ännu.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    25
    Medlem#
    -
    Tänkte lagt ut en liten video men hittar inte var jag gör det?

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Jimm78 Visa inlägg
    Det låter ingenting när jag står och varvar i manuellt läge, börjar låta när turbon börjar dra , och det sugande ljudet låter mer som om något läcker typ eller fladdrar...Har maptuner, kan jag få fram något där menar du även om den inte ger felkod? Är en 6-växlad manuell .Har inte kollat oljenivån ännu.
    Med eSid/T8Suite kan man kika på begärd luftmassa per förbränning och jämföra med faktiskt luftmassa per förbränning. Om dessa två värden diffar markant så kan du tex ha ett luftläckage någonstans. Vet inte riktigt vad man kan göra med MaptunerX, men någon typ av loggning ska den väl klara av om jag inte missminner mig.

    Vad jag vet har vi ingen video funktion på forumet, https://streamable.com/ är ett alternativ som går rätt fort.

  9. #9
    Youtube har funkat bra tidigare så varför inte använda det?
    streamable verkar ha en tidsbegränsning om det är ett gratiskonto och då raderas videon efter 90dagars inaktivitet och vi har en tråd utan fungerande videoklipp, när det händer med bilder kan vital information gå förlorad vilket bör undvikas.

    Free, ad-supported video hosting great for just getting started
    90 day video retention

    2 användare gillar detta inlägg

    RZ, Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tändstiftsfråga NG9-3 B207 BP steg6
    Av AdamT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-03-11, 11:46
  2. [LÖST] Oljud från motor NG9-3 B207
    Av Seglaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 20:55
  3. [LÖST] Rycker vid gaspådrag NG9-3 B207
    Av Makowski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-03, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •