Hej alla SAAB-entusiaster.

Fick idag efter lite översyn av bilen veta att cylinder nr 1 tar in kylvätska så då vankas det byte av topplockspackningen och då orginalkamkedjan vandrat över 18mm och jag redan sitter på ett kamkedje-kitt med en helt ny kedjesträckare så slår jag ju givetvis två flugor i en smäll. Det jag däremot hade behövt veta av de mer kunniga här inne är vad jag bör tänka på främst när det kommer till reservdelsbiten.

Garage har jag tillgång till och jag med vänner har de flesta verktyg man kan tänkas behöva. (Så vida man inte behöver något specialverktygs som jag inte vet om)

Bilen är en 2002 9-5 2.0t med vector-paket samt 20600 mil på mätaren.

Har planerat in följande

Införskaffning av

* Sotningssats
* Sträckbultar
* O-ringar (3st) till oljepump samt rör i tråget (ev. även packningsmassa om inte den man får med till kamkedjesatsen fungerar/räcker till)
* Oljetrycksgivare (billig att köpa in och det är lite oljigt runt den gamla)

Fundering

*Bilen tog vid användning av 5w30 (kör nu 5w40) drygt 1L olja på 100 mil så där är min fundering om man skulle kunna lösa detta med antingen nya kolvringar alt. nya ventiltätningar. Kolvringarna bör ju vara något enklare att byta än tätningar till ventilerna (är min tanke iaf.).

*Nere vid vevaxeln på kamkedjesidan så finns det väl en packbox som kan börja läcka? Bör man ta och byta den i förebyggande syfte i samma veva? (minns inte om den följer med kamkedjesatsen från Speedparts).

*Behöver toppen planas cylindrarna honas när man ändå är i farten?

*Behöver man tänka på något när det gäller ventiler/lyftare?

Påtala gärna saker som kan vara viktiga som jag själv i nuläget ev. missat att tänka på.

Tack på förhand
/SAABniofem