Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 90 av 90

Ämne: Kamkedje- & topplockspackningsbyte OG9-5 B2X5

  1. #81
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag kämpade hårt med att undvika att få olja på multiribbremmen, exakt vad du fick där ovan, men du kasnke tänkte byta den ändå ?

    hur såg locket till pumpen ut ? när jag bytte tätningar på pumpen i silversaaben noterade jag ju slitage i locket (ska finnas bilder i min tråd) och den är ju notoriskt sen på att få upp oljetrycket.. (däremot håller den ju trycket när det väl är uppe)

    Edit: det var inte i den tråden utane n annan, men såhär:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1530719
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #82
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har nu kört runt 150+ mil med den renoverade motorn och märkte idag när bilen hade gått 30-35 minuter och var genomvarm att oljelampan började blinka till vid låga varv igen. Bilen var inte hårt körd utan normalkörd. Har en misstanke om att oljan blir för varm snarare än att trycket för oljan inte skulle vara adekvat och jag har läst i andra trådar om igensatta oljekylare och undrar om det kan vara boven i dramat? Alternativt kanske en sliten oljetermostat?

    Har en relativt avancerad OBD2-läsare men den kan bara utläsa kylarvätsketemperatur (min bil hade 97 grader celsius på tomgång) och insugsluftstemperatur (40 grader celsius) men jag kan inte utläsa någon oljetemperatur. Är det ens möjligt att utläsa oljetemperatur på SAAB med en mer avancerad dator eller är det något som ö.h.t. inte går på 9-5an?

    Har annars en polare med en gedigen dator som nog kan utläsa det mesta om det skulle gå.

    Har alltid tyckt att min motor kan bli redigt varm efter vanlig körning och då vet jag inte om det tillhör det normala eller om oljekylningen kanske varit eftersatt en längre tid. Att oljan gör sitt jobb kan man då konstatera för oljan luktar ve och fan vid oljebytena och innan motorrenoveringen när motorn sköljdes (50% motorolja och 50% diesel) så tappade den aldrig något oljetryck trots att blandningen i det närmaste liknade vatten samt under motorrenoveringen så såg jag en del ''klegg'' som torkades bort. Jag tänker om orenligheterna i motorn förutom att sätta sig i oljekanaler och annat även kan sätta sig i oljekylaren och därav försvåra kylningsprocessen för oljan?

    Om det skulle vara oljekylaren kan den demonteras och sedan rengöras invändigt eller skulle ett smartare val vara att hitta en begagnad oljekylare från en lågmilare? Såvida man inte gärna vill punga ut 3K för en fabriksny oljekylare...

    Bilen går i övrigt som en klocka. Ren och mjuk motorgång. Använder som sagt Castrol Magnatec 5w-40 och kommer inom någon månad att göra första oljebytet efter motorrenoveringen.
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Trionic7 har ingen oljetemperatursensor så det kommer inte att gå att få ut någon data via OBD2.

    Har du mätt oljetrycket?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Trionic7 har ingen oljetemperatursensor så det kommer inte att gå att få ut någon data via OBD2.

    Har du mätt oljetrycket?
    Ok tack för informationen Hyvens.

    Nej oljetrycket är inte uppmätt då det inte går att komma åt oljetrycksgivaren för att placera en oljetrycksmätare utan att behöva lossa saker som insugsrör, termostathus och startmotor. Jag gjorde tidigare ett försök men gav ganska snabbt upp det då man knappt kommer in med handen till givaren än mindre kommer in med ett verktyg.

    Jag tänker rent spontant att det borde vara enklare att mäta oljetemperatur för att kunna utesluta att inte oljan blir för varm och tunnas ut för mycket och att det skulle vara orsaken till ev. oljetrycksfall. Kan ju lika gärna vara så att den nymonterade oljetrycksgivaren (originaldel) inte funkar riktigt som den ska men jag utesluter gärna andra faktorer som kräver mindre jobb innan jag ger mig på att börja med ett heldagsprojekt...
    SAAB Vector 2.0t M02

  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    En saabverkstad mäter oljetrycket vid matningen till turbon på framsidan motorn.

    Annars finns det ju en plugg eller banjoskruv i cylinderhuvudet som förser bromsvacuumpumpen (på automat) med olja. Också enkel att komma åt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har nu efter många om och men fått en del gjort idag. Gjorde den årliga oljeservicen med byte av olja samt oljefilter och passade även på att byta luftfiltret vilket jag ej gjort på några år men som säkert var dags. Passade även på att koppla på en hydraulslang på en 90 graders vilkel som jag i sin tur kopplade på en eftermarknads banjobult som ersatte originalbulten till oljematningen till turbon så som Hyvens beskrev i det förgående inlägget.

    Efter 15 minuters körning (var tvungen att ta bort oljetrycksmätaren som jag lånat då den tryckte olja genom gängen till mäthuset. Tätade med gängtejp) och då visade bilen 1,2 Bar på tomgång samt 2,2 Bar vid 2000 rpm (min vän som inte kan se hävdade dock bestämt att 2000 rpm uppnåddes när varvmätaren visade 1800 rpm baserat på tonen). Under körning så visar min varvmätare ca 2100 rpm i 100 km/h på femmans växel som referens. Efter över en timmes varierad körning så mätte bilen upp ca 1 Bar på tomgång (0,95 Bar) och bilen gick hur fint som helst.

    När jag startade motorn direkt efter arbetet med rumstempererad motorolja i tråget så uppmättes oljetrycket för en kort stund till 2,5 Bar som sakta föll allt eftersom att varvtalet sjönk ner mot tomgång.

    Det som tidigare har hänt har varit att bilen efter ca 20-30 minuters körning har velat tända oljetrycks-varningslampan på tomgång men det har inte velat uppstå nu efter servicen vilket är lite konstigt (men bra). Jag tänker låta oljetrycksmätaren sitta kvar under motorhuven utifall problemet skulle återkomma för då kan jag snabbt jämföra oljetrycket mot värdet jag fick idag.

    Det jag däremot märkt som har varit synonymt med de gånger då oljetrycks-varningslampan tänt så har tomgången fallit fritt ner till strax under tomgång när varvmätaren i normala fall ska falla ner fritt och bromsas upp vid 1000 rpm för att sedan smyga ner till tomgång. Pratade med en äldre vän om detta och nämnde att jag hade haft ett flera år gammalt luftfilter som nu byttes och min vän menade på att ett allt för skitigt filter kanske gör det svårt för spjälmotorn (som justerar tomgången elektroniskt som jag förstått) att justera tomgången som den borde vilket i sin tur kan få motorn att tappa tomgångsvarvet något med tappat oljetryck som följd. Detta tycker jag låter en smula långsökt men ibland så kan ju ''enkla problem'' skapa komplexa symptom.

    Nu vet jag som sagt inte hur mycket oljetrycket sjunker i förhållande med varvtalet kring tomgång och under men 1 Bar oljetryck bör ju ge god marginal gentemot nivån som oljetrycksgivaren tänder på vilket ska vara mellan 0,35 till 0,55 Bar som jag förstått det. Detta förutsätter ju att mätaren jag använde visar 100% rätt vilket möjligtvis inte är helt säkert men det har ju åtminstone gett ett referensmått.
    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Och sen vet jag heller inte huruvida ett skitigt oljefilter sänker oljetrycket i motorn eller inte. Motorn invändigt var ju relativt ren men jag har märkt att motorn samtidigt vill sota en del. Motoroljan som fylldes i vid motorrenoveringen hade ju gått strax över 200 mil och var kolsvart. en del skit fanns ju givetvis kvar i motorn sen tidigare så klart. Ett extra oljebyte till hösten/vintern kanske inte vore helt fel för att skölja motorn ytterligare. Vi får se om/när oljetrycks-varningslampan tänder igen...
    SAAB Vector 2.0t M02

  8. #88
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Fel o-ringar till oljetrycksröret ger blinkande oljelampa på tomgång. Jag hade nya men av skit kvalité. Fick då ner oljetrycket. Oljan gick förbi o-ringarna. De måste vara OEM ringar exempelvis från maptun. Inget skit du köper på närmaste mat affär. Jag hade detta problem för två veckor sen. Bytte o-ringar och oljelampan slockna direkt.
    Ha inget fett på ringarna. Röret måste även sitta korrekt, man kan ha råkat kröka röret lite när man sätter dit oljetråget., Se till att den går i fräsningen på tråget.

    En annan sak som kan ge dåligt oljetryck är att om du lossar balans dreven och inte använt loctite så efter några mil börjar skruven lirka ut en bit, tå tappar du oljetryck för kuggdreven som balanskedjan går runt på har oljetryck för att få smörjning. Hände för mig men även 4 stycken andra. Det är skruven till balansdrev högre som brukar ge sig efter några mils körning. Man måste använda loctite.

    Tryckröret är jätte viktigt att den håller tätt. Ska förse hela övre delen på motorn med smörning, även givaren sitter på övre kanalen. Det får inte läcka något där.

    Börja med att byta givaren, funkar inte det byt o-ringarna.
    Så skulle jag börjat.
    Senast redigerat av toorp den 2021-06-01 klockan 08:31.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Vart jag fick tag på O-ringarna mins jag inte i nuläget. Ser nu i min beställning att oljetrycksgivaren enbart var OE och inte OEM. Ska försöka ta reda på vart jag fick tag på O-ringarna men jag köper i regel allt från Speedparts eller Maptun. Det lustiga är att problemet med blinkande och/eller lysande oljetryckslampa successivt har minskat år för år sedan motorrenoveringen i september 2020 och förra året (byter olja i regel i maj) så blinkade lampan enbart till en ynka gång. Nu i år igen efter oljebytet så började problemet komma igen som ett brev på posten lika mystiskt som det försvann så nu har jag åter igen monterat en oljetrycksgivare för att kunna mäta trycket när lampan förhoppningsvis tänds. Imorgon så ska vi ha 23 grader så då ska jag försöka få lampan att tända.

    En intressant sak som hände var att jag skulle iväg och byta främre länkarmsbussning samt spindelled på ena sidan av bilen (bytte för övrigt främre dämpare förra veckan) och påväg ner till garaget som jag fått låna så åkte vi förbi en bekant som jag lånat oljetrycksmätaren av och när jag och polaren kom fram så var det tämligen varmt och bilen hade gått i +40 minuter varav den fick stå på tomgång i ca 10 minuter medans jag hämtade oljetrycksmätaren och då tände lampan inte men så fort vi skulle åka där ifrån och varvtalen sjönk till lite väl mycket när jag smög iväg på 1an så var det tillräckligt för att utlösa oljetryckslampan 200 meter senare vid en korsning.

    Hade ju även tidigare problem med stark bensinlukt som märks av när det är varmare ute och det löstes på 20 minuter. Orsaken var kolfiltret som sitter innanför höger sida hjulhus mot torpedväggen och där hade de små hårda rörens gummikopplingar helt brytits ner genom årens lopp. 2 stumpar av silokonslang (6mm innermått) samt 4st buntband löste problemet omgående.

    Efter många timmars skruvande med en klämbult för spindelleden som gick av, främre bussning på bärarm som inte ville komma på och en bråkig länkarm som inte så enkelt ville bli återmonterad så bar vi iväg hem igen. Det var då runt 12 grader ute och efter 30 minuters körande så kom vi fram till polaren och där mättes trycket upp till 13 psi eller 0,9 bar.

    Ska som sagt bli intressant att se om oljetryckslampan lyser imorgon och det ska bli ännu mer intressant att få stämma av oljetrycket då. Var det förresten någon som visste vad som är normalt oljetryck på tomgång samt 1500-2000 rpm för en frisk B2x5 motor?
    SAAB Vector 2.0t M02

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Så. Nu har jag varit ute en sväng och fått bekräftat att det med största sannolikhet är OE-mätaren för oljetrycket som är boven i dramat då jag kontrollerade oljetrycksmätaren när oljetryckslampan varnade och då var ändå oljetrycket 13 psi eller 0,9 bar. Jag har i vilket fall beställt en egen oljetrycksmätare och ska göra en dubbelkontroll med den för att dels se om nuvarande mätare skiljer sig nämnvärt i mätvärde och dels bara bekräfta det som nu verkar vara fastställt.

    Så fort jag gjort denna dubbelkontroll så blir det en ny OEM-oljetrycksgivare, nya krängningshämmarstag och nya krängningshämmarbussningar. Sen så finns bara mellan- & frambussningar i subframe kvar om man skulle vilja byta dom till polyuretan. Något jag däremot inte förstå är varför polyuretanbussningar kan vara delade men inte vanliga standard? Det underlättar ju montering något enormt..
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •